arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۱۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۰ - ۲۷ آبان ۱۳۹۸

نتانیاهو: تشکیل دولت با حضور اعراب برای یک لحظه هم ممنوع است

نخست وزیر اسرائیل از رؤسای حزب رقیب انتخاباتی خود "آبی‌ - سفید" خواست فکر تشکیل دولت اقلیت با حمایت لیست مشترک عربی را از سر بیرون کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در کنفرانسی که آن را فوق‌العاده و اضطراری خواند، مدعی شد: "وابستگی به نمایندگان عرب خطری آشکار برای اسرائیل و شکافی بی‌سابقه در تاریخ آن است".

در این کنفرانس سران و فعالان حزب لیکود که نتانیاهو ریاست آن را برعهده دارد، حضور داشتند.

شبکه "آی۲۴ نیوز" اسرائیل، اظهارات نتانیاهو را منتشر کرد که گفت: دوره کنونی شاهد "نقطه فروپاشی در تاریخ اسرائیل" است، زیرا رؤسای حزب آبی - سفید به ریاست بنی گانتس که مأمور تشکیل دولت جدید اسرائیل است، با اعضای کنست که از "تشکیلات تروریستی" حمایت می‌کنند و به دنبال نادبودی آن هستند، مذاکره می‌کنند.

نتانیاهو افزود: اگر این دولت اقلیت تشکیل شود، در تهران، رام‌الله و غزه جشن برپا می‌شود، همانگونه که پس از هر حمله‌ای که به این اسرائیل انجام می‌شود، جشن می‌گیرند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این اظهارنظر ضبط شده که دفتر اطلاع‌رسانی‌اش شب گذشته پخش کرد، خطاب رئیس ائتلاف آبی - سفید گفت: من به منظور تشکیل دولت متحد فراگیر همین امشب آماده مذاکره با تو هستم این کاری است که باید کرد. تشکیل دولتی اقلیت وابسته به حمایت حامیان "تروریسم" حتی برای یک لحظه یا یک روز ممنوع است.

نتانیاهو ادامه داد: اینجا تلفنی قرمز است که هر عصر زنگ می‌خورد و به من می‌گویند: "می‌خواهیم اینجا را هدف بگیریم، می‌خواهیم آنجا را هدف بگیریم" چه می‌خواهید به آنها بگویم؟ کمی صبر کنید! می‌خواهم مساله را با ایمن عوده مطرح کنم یا از احمد الطیبی مشورت بگیرم؟ (هر دو افراد از نمایندگان عرب کنست هستند).

نخست وزیر رژیم صهیونیستی این گونه به هشدارهایش ادامه داد: آیا کسی تصور می‌کرد چنین چیزی در تاریخ اسرائیل رخ دهد؟ این موضوع به امنیت اسرائیل ضربه می‌زند و منجر به تهدید وجودی اسرائیل می‌شود، سیلی به دموکراسی اسرائیل و سیلی به صورت کسانی است که به آبی - سفید رای دادند. اگر رای دهندگان می‌دانستند که گانتس چنین کاری خواهد کرد (دولتی با اعراب تشکیل خواهد داد) پنج کرسی به او می‌دانند؟ قطعا نه.

نتانیاهو همچنین آورده است: از این رو از اشکنازی و یعالون از ژنرال‌های سابق اسرائیلی که در ارتش خدمت کرده‌اند و روسای سابق ستاد ارتش بودند می‌خواهم با گانتس که او هم رئیس ستاد ارتش بوده، حرف بزنند. به او یادآور شوند آنهایی که می‌خواهند شریک ما شوند (نمایندگان لیست مشترک) چه کسانی هستند، می‌خواهید دولت شما وابسته به آنها باشد، آنها می‌خواستند شما را مانند دیگر سربازان ارتش اسرائیل به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه کنند، مگر عقل خود را از دست داده‌اید؟

نتانیاهو در پایان حرف‌هایش گفت: زمان زیادی برای مهار این بحران وجود دارد، با او صحبت کنید و او را به راه درست بازگردانید، بیایید، با هم دولتی متحد فراگیری را در جهت تحقق خواسته‌های ملت تشکیل دهیم.

پس از اینکه نتانیاهو در تشکیل دولت جدید به دلیل عدم دستیابی به اکثریت پارلمان شکست خورد، گانتس به منظور تشکیل سی و پنجمین دولت رژیم صهیونیستی، همچنان با احزاب این رژیم در حال مذاکره است.

براساس قانون اسرائیل، گانتس از زمان بر عهده گرفتن این مأموریت در ۲۲ اکتبر، ۲۸ روز برای تشکیل دولت مهلت دارد و در صورت شکست، کنست ۲۱ روز فرصت خواهد داشت یکی از اعضای خود را برای تشکیل دولت با موافقت ۶۱ عضو انتخاب کند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان