arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۱۶۷
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۰ - ۲۷ آبان ۱۳۹۸

معاون وزیر اقتصاد: امکان درآمدزایی ۱۴هزار میلیارد تومانی از صادرات بنزین وجود دارد

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: در صورت صادرات ۱۰ میلیون لیتر بنزین به طور روزانه، امکان درآمدزایی ۱۴ هزار میلیارد تومانی برای کشور وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمدعلی دهقان دهنوی گفت: به طور متوسط روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود. اگر بتوانیم ۱۰ میلیون لیتر از میزان مصرف سوخت بکاهیم و با نرخ ۵ هزار تومان در خلیج فارس بفروشیم، با در نظر گرفتن تفاوت با نرخ داخل کشور، روزانه حدود ۴ میلیارد تومان و در ۱۰ روز ۴۰ میلیارد تومان و سالانه ۱۴ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل می‌شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر، شرایط اقتصادی مردم به گونه‌ای نیست که بتوانند نرخ ۵ هزار تومان بابت هزینه بنزین را تحمل کنند و هدف فعلی سیاست اقتصادی دولت بر این است که توزیع سوخت با نرخی عادلانه‌تر صورت پذیرد.

دهقان دهنوی تصریح کرد: نرخ هر لیتر بنزین در عربستان ۶۲۰۰ تومان، در امارات ۶۴۰۰ تومان، در افغانستان ۷ هزار تومان، در پاکستان ۸ هزار تومان، در ترکیه ۱۳۲۰۰ تومان و در کشورهای پیشرفته‌ای مانند هلند و سوئد ۲۰ هزار تومان و در ترکمنستان حدود ۵ هزار تومان به پول ایران فروخته می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد سهم بنزین در سبد خانوار را به طور متوسط ۲.۵ درصد عنوان کرد و افزود:‌ این یعنی افزایش نرخ بنزین فقط ۲.۵ درصد اقتصاد یک خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وی با بیان اینکه افزایش نرخ بنزین به معنای گرانی سایر خدمات نیست، افزود:‌ اگر نرخ بنزین ۵۰ درصد افزایش یابد به این معنا نیست که نرخ خدمات حمل و نقل جاده هم ۵۰ درصد افزایش می‌یابد، باید بررسی کرد که سهم بنزین چند درصد از این خدمات را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: کمی قبل تر، ‌ بنزین ۵ هزار تومانی را با هزار تومان به مردم عرضه می‌کردیم حال می‌خواهیم تفاوت ۴ هزار تومانی را عادلانه میان مردم تقسیم کنیم، روش عادلانه این است که به قشر ضعیف‌تر یارانه‌ی بیشتری اختصاص یابد به این نوع تقسیم «سود باز توزیع درآمد» می‌گویند.

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: طبق این روش، آنها که از سطح درآمد بالاتری برخوردارند باید هزینه بیشتری برای سوخت بدهند، ولی کم درآمدها به درآمد می‌رسند، طبق الگوی ارائه شده دولت، ‌هر خانوار ۴ نفره ماهانه ۱۷۲ هزار تومان یارانه بنزین دریافت خواهد کرد؛ البته ۶۰ لیتر هم سهمیه بنزین برای یک خودرو دریافت می‌کند.

دهقان دهنوی اضافه کرد:‌ وقتی سوخت گران شود مردم به خرید خودروهای ارزان ترغیب می‌شوند و خودروسازها هم در صدد ارتقاء سطح خط تولید خود بر می‌آیند تا خودروهای کم مصرف تولید کنند به این ترتیب سوخت کمتری مصرف می‌شود و هوا کمتر آلوده خواهد شد.

وی گفت: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت می‌توانست ۲۰ درصد از محل افزایش نرخ بنزین را برای جبران کسری بودجه خود بردارد، اما این کار صورت نگرفت پس دولت هیچ نفعی از این جریان نمی‌برد.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان