arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۴ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۰

«چك برگشتي» شبكه يك برگشت خورد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اعتماد نوشت: شبكه يك سيمـــا امســال براي توليد سريــالي نوروزي دچار بدشانسي جدي شده و حالادومين تلاش مديران اين شبكه براي ساخت اثري طنز و جذاب براي ايام نوروز به شكست منجر شده است.

به گزارش خبرنگار ما، شبكه يك سيما كه نوروز سال 90 با سريال «پايتخت» توانست نظرهاي مخاطبانش را تامين كند، امسال قصد داشت براي نوروز سريال پايتخت 2 را مقابل دوربين ببرد. اين سريال قرار بود به كارگرداني «سيروس مقدم» ساخته شود و فيلمنامه آن نيز توسط «محسن تنابنده» نوشته شده بود اما مشكلات محتوايي فراوان موجود در نسخه نهايي فيلمنامه باعث شد ساخت سريال از دستور كار شبكه يك سيما خارج شود.

 بد نيست بدانيد داستان سريال «پايتخت 2» از جايي آغاز مي شد كه «نقي» يك كاميون جديد مي خرد. طبق رسم و رسوم مردم «علي آباد كتول» بايد براي اين كاميون جديد يك «مرغ سياه» كشته شود. ارسطو به دنبال خريد مرغ سياه مي رود اما مرغي پيدا نمي كند و در نهايت اقدام به خريد يك مرغ سفيد كرده و آن را با اسپري به رنگ سياه درمي آورد.

وقتي قرار است مرغ مقابل كاميون نقي سر بريده شود، مرغ فرار مي كند و همه متوجه اين موضوع مي شوند كه مرغ سفيد بوده و رنگ شده است! اين موضوع باعث عصبانيت نقي و قهر او با ارسطو مي شود اما آنها دوباره با هم آشتي مي كنند. در ادامه سريال نقي تصميم مي گيرد يك گُنبد و دو گلدسته را از تهران به روستايي در قشم ببرد.

 اين گنبد و گلدسته ها به سفارش يكي از اهالي قشم ساخته شده و بايد تا آنجا حمل شود. در اين سفر بار ديگر اين خانواده همراه مي شوند و در طول مسير هر بار كه اين كاميون به شهري مي رسد، مردم شهر به استقبال و زيارت اين كاميون مي آيند كه حامل اين گلدسته و مناره ها و نيز نقي، ارسطو و پنجعلي است.

در اين فيلمنامه گاهي نيز نقي و ارسطو با هم دعوا مي كنند و هر يك به دنبال ديگري مي دوند و در نهايت هر يك از آنها به يكي از گلدسته ها رفته و با هم از بالاي گلدسته جر و بحث مي كنند و البته در اين ميان همچنان پنجعلي همان تكيه كلام معروفش را به كار مي برد و مي گويد: «ما ناهار نخورديم»!نكته جالب توجه اينكه در مذاكرات اوليه قرار بود در فيلمنامه اين گنبد و گلدسته به عراق برده شود اما مشكلات امنيتي موجود در اين كشور باعث شد دست اندركاران اين سريال، فيلمنامه را تغيير داده و كاميون را به سمت قشم روانه كنند.

مسوولان شبكه يك پس از اعلام خبر منتفي شدن ساخت اين سريال، در موضع گيري خود اعلام كردند منتفي شدن ساخت اين سريال به دليل حضور محسن تنابنده در پروژه محمد (ص) بوده حال آنكه طبق شنيده هاي موثق، مشكلات محتوايي موجود در فيلمنامه سبب توقف ساخت آن شده است.

 پس از منتفي شدن ساخت سريال پايتخت 2 شبكه يك سيما تصميم به ساخت سريالي با نام «چك برگشتي» گرفت. فيلمنامه اين اثر در قالب يك تله فيلم 90 دقيقه يي نوشته شده بود اما با نظر مثبت مسوولان شبكه يك قرار شد با مقداري بسط و گسترش به يك سريال 13 قسمتي تبديل شود.
  
داستان اين سريال درباره يك روحاني بود كه طي ماجراهايي، پشت چك يك فرد را به عنوان ضمانت امضا مي كند. مدتي بعد اين چك خرج مي شود و به دست فردي ديگر مي افتد. چك موجودي ندارد و آن فرد چك مذكور را برگشت مي زند. چك براي نقد شدن به دست يك شرخر داده مي شود. او فردي لاابالي است. شرخر سراغ اين روحاني مي آيد و اين دو به دنبال صاحب چك مي روند تا او را پيدا كنند.

در اين مسير روحاني روي شرخر تاثير گذاشته و به مرور او را تبديل به فردي مثبت مي كند. اين فيلمنامه جدي ترين گزينه مسوولان شبكه يك براي تبديل شدن به سريال نوروزي اين شبكه بود كه با نظر مخالف برخي مراجع ساخت آن منتفي شد. شبكه يك اين روزها به شدت به دنبال سوژه يي است كه براي تعطيلات نوروز مناسب باشد.

سيروس مقدم و تيمش آماده اند تا فيلمنامه يي مناسب را به دست بگيرند و آن را براي نوروز آماده كنند. آنچه جالب است، اين است كه تيم سازنده مشخص شده اما هنوز فيلمنامه تاييد شده يي وجود ندارد.

نظرات بینندگان