arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۱ - ۲۸ آبان ۱۳۹۸
نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه؛

اگر مقدمات موردنظر رئیس قوه‌قضاییه درباره طرح بنزین اجرا می‌شد شاهد حوادث اخیر نبودیم / در پرونده "دانیال زاده" تاکنون بر محور اعتماد رفتار شده؛ او از ارفاقات قانونی نظیر مرخصی بهره‌مند شده

سخنگوی قوه قضائیه گفت: به برکت کلام رهبری و تلاش نیروهای امنیتی و هوشیاری مردم آرامش به کشور بازگشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به برکت کلام رهبر انقلاب و تلاش نیروهای امنیتی و انتظامی آرامش به کشور برگشته است/  تفاوت‌های مهم عفو اخیر زندانیان در عدد محکومان رشد فزاینده داشته و برای جمعی از محکومان امنیتی، دانشجویی، اصحاب رسانه و سایر محکومان تقاضای عفو شد / قوه قضائیه در این دوره به محکومان‌ امنیتی نگاه جدیدی خواهد شدچهاردهمین نشست خبری غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه برگزار شد.

در این نشست سخنگوی قوه قضائیه پاسخگوی سوالات خبرنگاران خواهد بود.

به گزارش انتخاب، اسماعیلی در ابتدای این نشست گفت: متاسفانه تلخی حوادث روزهای اخیر بر شیرینی اقدامات قوه قضائیه سایه افکند و حلاوت آن از بین رفت. اما اکنون به برکت کلام رهبر انقلاب و تلاش نیروهای امنیتی و انتطانی و مردم هوشیاری که صف خود را از بدخواهان و خشونت طلبان جدا کردند آرامش به کشور برگشته است.

وی افزود: عفو و تخفیف جمعی از محکومان دادگاه‌های عمومی، انقلاب و تعزیرات را در هفته گذشته شاهد بودیم که نسبت به ادوار گذشته تفاوتهایی مهمی داشت.

سخنگوی قوه قضائیه درخصوص این تفاوت‌ها گفت: از جمله عدد محکومان رشد فزاینده داشته زیرا همیشه تعداد عفو شدگان بین ۷۰۰ تا هزار نفر بود اما در این برهه ۳۵۵۲ نفر عفو شدند.

اسماعیلی تصریح کرد: در این مرحله برای جمعی از محکومان امنیتی، دانشجویی، اصحاب رسانه و سایر محکومان تقاضای عفو شد.

وی ادامه داد: همچنین در جهت فرآیند درخواست تفاوتهایی داشتیم. تا امروز خود فرد و خانواده محکومان تقاضای عفو می کردند ولی در عفو اخیر که به مناسبت ۱۷ ربیع الاول انجام شد دادستان های مجری حکم و سازمان زندانها براساس رفتار زندانی تقاضای عفو کردند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: قرار است این روند استمرار یابد تا در جهت افزایش کمّی تقاضای عفو و دایره شمول محکومان و با بررسی شرایط، دادستان و رئیس زندان درخواست عفو شود.

غلامحسین اسماعیلی افزود: قوه قضائیه در دوره جدید رویکردی دارد که به محکومان‌ امنیتی نگاه جدیدی خواهد شد و اگر روند اصلاح را طی کنند مورد عفو قرار می گیرند.

وی ادامه داد: تلاش قوه قضائیه در جهت صلح و سازش و مصالحه بین اولیای دم و قاتلان است و این روند پیگیری شده است.

اسماعیلی گفت: البته اکثر پرونده ها بدون تصمیم و برنامه قبلی انجام می‌شود. به همین جهت در دوره جدید پرونده های راکد در اولویت قرار گرفتند و در اینگونه پرونده ها تلاش شد تا صلح و سازش انجام شود.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: در سال جاری ۳۴۶ فقره از پرونده های قتل عمد با تلاش همکاران ما به گذشت اولیای دم منتهی شد.

وی ادامه داد این در حالی است که در جرایم غیرعمدی در ۶ماهه اول سال با کمک خیرین و ستاد دیه و گذشت صاحبان حق ۳۳۱۸ نفر از محکومانی که در زندان بودند آزاد شدند.

اسماعیلی در مورد حوادث اخیر رخ داده بعد از سهمیه بندی بنزین گفت: سیاست قوه قضائیه تلاش در جهت تأمین امنیت عمومی مردم و حفط منافع شهروندان و مقابله با خشونت و تخریب اموال عمومی و غارت اموال مردم است و تلاش می‌کنیم نماد واقعی عدالت باشیم.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: برخوردهای قاطع در برابر خشونت و برای اعمال قانون در پیش گرفته ایم و سیاستی در پیش می گیریم که هرکس به سزای عمل خود برسد و البته به وضعیت آن دسته افرادی که از روی ناآگاهی هم اقدامی کرده‌اند رسیدگی خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است مردم با اجرای طرح سهمیه بندی نگران آینده خود باشند اما ضمن احترام به آنها تاکید می‌کنیم که هرچه زودتر صف خود را از صف افراد خشونت طلب جدا کنند.

اسماعیلی ادامه داد: ما در دستگاه قضایی از مردم میخواهیم که فتنه گران و خشونت طلبان و خرابکاران را به نهادهای امنیتی و دستگاه قضائی معرفی کنند چون اطلاعات مردمی بهترین اطلاعات از این افراد است.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: جمع زیادی از افراد خراب‌کار و اغتشاش گر شناسایی شده اند و کسانی که مبادرت به آتش زدن اماکن عمومی کردند شناسایی و کسانی که در تخریب‌ها نقش داشتند نیز شناسایی شدند.

اسماعیلی افزود: در این میان و همزمان با شناسایی افراد اغتشاش گر آن دسته از کسانی هم که برای شبکه‌های بیگانه مبادرت به تهیه فیلم می کردند نیز شناسایی و دستگیر شدند.

وی در مورد اعلام اسامی کسانی که در جریان عفو به مناسبت 17 ربیع الاول مشمول عفو شدند نیز گفت: در هیچ یک از پرونده ها رویه قوه قضائیه این نیست که اسامی را به اطلاع مردم برساند در این مورد هم بنا نداریم اعلام کنیم ما منعی نداریم ولی قوه قضائیه سیاستش بر این نیست که عفو را توأم با منت کند.

سخنگوی قوه قضائیه درخصوص سرانجام رسیدگی به پرونده شبنم نعمت زاده گفت: محاکمه این فرد تمام شده اما وکلا زمانی برای ارسال آخرین لایحه دفاع خواستند و در روزهای آتی دادگاه رأی را صادر خواهد کرد.

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص قطعی اینترنت و ضرری که شرکت‌های اینترنت پایه از این موضوع متحمل شده اند نیز گفت: تصمیم مراجع امنیت ملی این بود که اینترنت قطع شود و اقتصا این بود که اجازه ندهیم دشمن از این فضا برای رسیدن به اهداف خودش از سرمایه ملی استفاده کند.

وی ادامه داد: تدابیر بعدی در خصوص وصل اینترنت یا ادامه این شرایط هم با این مراجع خواهد بود، این تصمیم دیرهنگام اجرا شد و اگر زودتر رخ می‌داد آسیب‌های اخیر کمتر می‌شد اما نسبت به برخی مراکز تدابیری برای بهره مندی در حوزه رسانه و سایر موارد در نطر گرفته شده است.

سخنگوی قوه قضائیه درخصوص میزان خسارتهای وارد شده و همچنین تعداد افراد خسارت دیده نیز گفت: در حادثه اخیر از میزان خسارت و تعداد خسارت دیدگان هنوز آمار دقیق نداریم زیرا زمان کمی گذشته است و اعلام آمار تخمینی هم در شأن این جلسه نیست.

اسماعیلی درباره اجرای حکم قلع و قمع برجی در منطقه سعادت‌آباد اظهار داشت: آنچه پرونده در این خصوص داریم تحت عنوان یک برج در سعادت‌آباد است.

وی افزود: در این پرونده ابتدا تخصیص زمین برای ساخت حسینیه بوده و مرتبط با یکی از نمایندگان ادوار مجلس است که اکنون نماینده نیست و زمین را تغییر کاربری داده و به برج تبدیل کردند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: حکم مبنی بر قلع و قمع آن صادر و قطعی شده و در آستانه اجرای حکم است اما به دلیل اینکه برخی خریداران برج اعلام کرده‌اند با اجرای رأی متضرر می‌شوند نسبت به حکم اعتراض کردند و پرونده به تجدیدنظر داده شده و تا زمان رسیدگی به آن اجرای حکم به تعویق افتاد. 

وی اضافه کرد: اکنون حکم قلع و قمع آن برج قطعی شده و امیدواریم با رسیدگی به وضعیت معترضان حکم اجرا شود. 

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این پرسش که رویکرد قوه قضائیه در خصوص تفسیر غرب از حقوق بشر چیست اظهار داشت: اقداماتی که آمریکا، کانادا و برخی دیگر از کشورها به دروغ در حوزه حقوق بشر دارند کاملا سیاسی و غیرحقوقی است و به این جهت از این عنوان استفاده می‌کنند و با فشار به برخی کشورها معمولا تصمیماتی یک یا چندجانبه اتخاذ می‌کنند که ارزشی نداشته چرا که سیاسی است. 

اسماعیلی افزود: در آبان ماه امسال نشست دوره‌ای بررسی حقوق بشر چند کشور از جمله ایران در شورای حقوق بشر در ژنو تشکیل شده و ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، معاون حقوقی و وزارت خارجه و سازمان‌های مردم‌نهاد در آن شرکت کردند. 

وی یادآور شد: حدود 85 درصد از کشورهای شرکت کننده در این نشست اقدامات اخیر ایران را تحسین کرده و از اقدامات ایران استقبال کردند. 

سخنگوی قوه قضائیه بیان داشت: این تحسین‌ها خصوصا در موضوعات حقوق کودک و لایحه صیانت از حقوق بانوان که قوه قضائیه به مجلس و دولت داده بوده است.

اسماعیلی گفت: همچنین کاهش 90 درصدی اعدام‌های مواد مخدر از جمله اقدامات خوب ایران بوده که شرکت‌کنندگان در نشست حقوق بشر سازمان ملل اقدام ایران را تحسین کرده اند. 

وی متذکر شد: در نمایشگاه آنجا دستاوردهای ایران را دیدند و ا ین اقدامات باعث عصبانیت آمریکا و رژیم جعلی صهیونیست و برخی کشورهای منطقه که تابع آنها هستند شد و کسانی که اهل خرد بودند متوجه شدند که ایران از کشورهای پایبند حقوق بشر است.

اسماعیلی در خصوص پرونده شورای شهر و شهرداری شهریار خاطرنشان کرد: این پرونده تازه تشکیل شده و یک هفته تا 10 روز از زمان تشکیل آن نمی‌گذرد 13 متهم در این پرونده وجود دارد که 9 نفر از آنها بازداشت بوده و 4 نفر نیز با قرار آزاد هستند. 

سخنگوی قوه قضائیه یادآور شد: این پرونده درخصوص اخذ رشوه‌ بوده است که صحت این موضوع در مرحله تحقیق مقدماتی و کارشناسی است و با تکمیل این روند، اطلاعات بیشتر تقدیم می‌شود. 

وی در پاسخ به پرسش فارس درخصوص دستگیری دانیال‌زاده و اینکه برای فریدون حکم قطعی صادر شده آیا این دستگیری و اطلاعات این متهم تاثیری در این پرونده دارد ابراز داشت: آنچه اتفاق افتاد یک تدبیر قضایی اطلاعاتی و امنیتی برای بازگشت دانیال‌زاده بود که تدبیر جواب داد و وی بازگشت و اقدامات خوبی درخصوص وی انجام شد. 

اسماعیلی افزود: درخصوص فریدون رأی قطعی صادره شده و این بخشی که رأی قطعی صادر شده بحثی درخصوص تغییر آن مطرح نیست؛ اگر در فرایند تحقیقات اطلاعات جدیدی مطرح شود مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و نه اینکه پرونده دستخوش تغییر شود. 

سخنگوی قوه قضائیه در مورد تصمیم رئیس قوه قضائیه در بحث سهمیه بندی بنزین گفت: نطر رئیس قوه قضائیه همان است که در بیانیه ۵بندی گفته شد.

وی ادامه داد: اصل طرح اجرا شده بعد از طرح الگوهای مختلف به تصویب سران سه قوه می رسد منتهی رییس قوه قضائیه معتقد بود فرایند اجرا نیازمند تمهید مقدماتی است و اگر آن تمهیدات اجرا می‌شد حوادث اخیر را شاهد نبودیم.

اسماعیلی گفت: یک بخشی از تمهیدات، اطلاع رسانی به افکار عمومی و نخبگان بوده است.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: الان نیازمند وحدت در جهت تأمین امنیت مردم هستیم و کوتاهی نمی کنیم.

وی ادامه ادامه داد: بحث جلوگیری از افزایش قیمت و نظارت بر آن برعهده دولت است و نهادهای مرتبط همه دولتی است و باید با تمام توان در صحنه حضور یابند و اجازه ندهند به بهانه افزایش قیمت بنزین قیمت سایر کالاها بیشتر شود و انتطار قوه قضائیه هم این است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: کسانی که متولی کنترل بازار هستند اگر در انجام وطیفه خود کوتاهی کنند به سراغشان می رویم.ژ

اسماعیلی در مورد رویکرد مقابله با فساد در قوه قضائیه گفت: برخورد با مفسدان وظیفه ما است و دچار حاشیه و فضاسازی نخواهیم شد و میدان را خالی نمی کنیم.

وی ادامه داد: ما نسبت به داخل دستگاه و سایر بخشها مسؤولیم و باید شفافیت با آن همراه باشد و راه اندازی سامانه‌های شفافیت نیز مهم است که ۹ سامانه در سازمان ثبت اسناد و املاک راه اندازی شد.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد برخورد با یکی از قضاتی که در پرونده املاک نجومی نقش داشته است گفت: اینگونه نیست که اگر یک قاضی از کار برکنار شد آرای قبلی اش بی اعتبار شود، برخورد با برخی قضات موضوع دیگری است و صحت آرای آنها موضوع دیگر.

اسماعیلی در مورد معافیت پزشکان در پرداخت مالیات که در جلسه سران مطرح شده گفت: من سخنگوی جلسه سران قوا نیستم و سخنگوی قوه قضائیه هستم اما ما جایگاهه‌مان در دستگاه قضایی احقاق حق و عدالت است و هیچگونه تبعیضی بین اقشار پسندیده نیست و مالیات باید در چهارچوب قانون از صاحبان صنایع و مشاغل اخذ شود.

وی در مورد پرونده خصوصی سازی و نتیجه رسیدگی به آن هم گفت: بخش عمده تحقیقات در این پرونده انجام شده و در گام اول که واگذاری های کلان بوده است بخش‌هایی از مباحث کارشناسی انجام شده اما به تصمیم‌نهایی در دادسرا نرسیده و با تجزیه پرونده به بخش‌های مختلف می خواهیم سریعتر این بخش به پایان برسد.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد رسیدگی به پرونده حسن رعیت(میرکاظمی) گفت: این فرد پرونده اتهامی دارد ادامه بازرسی ها انجام شده و تا مشخص شدن ابعاد پرونده از ذکر عناوین اتهامی این فرد معذوریم.

اسماعیلی در بخش دیگری از این نشست در مورد پرونده فساد فوتبالی گفت: این پرونده هنوز به مرحله صدور رأی نهایی نرسیده است. بخشی به دلیل ادعاهایی است که مطرح شده و اسناد آن وجود ندارد.

وی افزود: البته در این پرونده در مورد برخی قراردادها، دلالی ها و شرط‌بندی ها رسیدگی هایی انجام شده است و بخش‌های دیگری از این پرونده در دادسرا مفتوح است.

سخنگوی قوه قضائیه درخصوص ادامه رسیدگی به پرونده روح الله زم نیز گفت: مستندات خوبی از این متهم و اقداماتش بدست آمده است البته کار کارشناسی زمانبر است و انتشار خیلی از اخبار جعلی به نقل از این شبکه فروکش کرده است.

وی گفت: به هر طریق در حال حاضر از بیان جزئیات بیشتر پرونده معذوریم و شاید بتوان در جلسه بعدی توضیحات بیشتری داده شود.

اسماعیلی در مورد نتیجه رسیدگی به پرونده مدیرعامل اسبق پرسپولیس گفت: این فرد چند پرونده داشته که برخی منتهی به صدور رای شده و حکم صادر شده اما نمی توان جزئیات همه را بیان کرد و تا امروز ۴ فقره محکومیت برای این فرد گزارش شده است.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در مورد شایعه خبر فرار رحیم مشایی از کشور نیز گفت: این خبر شایعه است و این فرد در کشور حضور دارد.

وی در مورد اینکه آیا فرد یا افرادی از بازداشتی های پرونده جاسوسی در قالب محیط زیست در لیست عفوشدگان اخیر قرار داشتند یا خیر، گفت: برای این افراد هنوز حکمی صادر نشده و طبیعتا اسم آنها در این لیست قرار نداشته است.

دانیال زاده از مرخصی بهره‌مند شد

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه نشست خبری خود درباره وضعیت دانیال‌زاده و اینکه گفته می‌شود این فرد آزاد است گفت:‌ کسانی که به دستگاه قضایی اعتماد کرده و در فرآیند تحقیقات و بازگشت اموال به بیت‌المال کمک کنند از ارفاغاتی بهره‌مند خواهند شد.

وی ادامه داد:‌ تا کنون در فرآیند بازگشت و تحقیقات با دانیال‌زاده بر محور اعتماد رفتار شده است و این فرد توانسته از ارفاغات قانونی نظیر مرخصی بهره‌مند شود.

اسماعیلی گفت:‌ قرار ما بر این است که به وعده‌هایی که می‌دهیم عمل کنیم و تا امروز در این پرونده بر همین صراط هستیم و دیگران نیز اگر در همین خصوص اقدام کنند متضرر نمی‌شوند.

غربالگیری دستگیرشدگان اخیر

وی در خصوص حوادث اخیر و اینکه خانواده‌ها چگونه می‌توانند از وضعیت افراد بازداشتی مطلع شوند گفت:‌ اولا ما متعاقب دستور رئیس قوه قضائیه در بند 5 بیانیه ایشان و آن هیأتی که تشکیل دادند و شامل معاون اول قوه قضائیه، دادستان کل کشور  و بنده و بر حسب مورد رئیس سازمان بازرسی جلساتی را تشکیل دادیم و هر روز این جلسات تشکیل می‌شود.

اسماعیلی اضافه کرد:‌ به واحدهای قضایی،‌ امنیتی و انتظامی تأکید شده در خصوص بازداشت‌شدگان در اسرع وقت غربالگری صورت گیرد و اگر در بین آنها عده‌ای بی‌تقصیر یا کم‌تقصیر هستند و در آتش‌سوزی‌ها و ایجاد خسارت‌ها نقشی نداشته‌اند با این غربالگری زمینه آزادی آنها فراهم شود و این در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: با این اقدام نگرانی خانواده‌ها برطرف می‌شود اما در هر حوزه‌ای اگر خانواده‌ها اطلاعاتی خواستند می‌توانند از مراجع قضایی و انتظامی همان حوزه اطلاعات را کسب کنند.

وجود منافقین و معاندین در میان دستگیر شدگان

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در بین بازداشت‌کنندگان عناصر وابسته به معاندین از جریان نفاق، گروه‌های دیگر که وابستگی‌ آنها به خارج محرز است وجود دارد همچنین طیف‌هایی از اشرار و اراذل که یک انسجام داخلی دارند نیز مورد شناسایی قرار گرفته و در بین بازداشت‌شدگان کف خیابان و هم بازداشت‌شدگانی که به آنها بازداشتی هوشمند می‌گوییم نیز تعدادی از عناصر وابسته شناسایی شده و اکنون بازداشت هستند.

وی در خصوص رسیدگی به پرنده‌های اقتصادی نیز گفت: در آنجاهایی که برای ما وقوع یک مفسده اقتصادی احراز شده افراد را تحت تعقیب قرار داده‌ایم و برای بسیاری از مدیران که پرونده تشکیل شده به خاطر همین افعال مجرمانه و ترک فعل‌ها بوده است.

اسماعیلی بیان داشت: علاوه بر آن که ما در دستگاه قضایی رسیدگی می‌کنیم در قانون پیش‌بینی شده که در برخی از جرائم و مفاسد باید خود سازمان‌ها شاکی باشند و از این افراد طرح شکایت کنند. یکی از موضوعاتی که بر آن تأکید داریم ترک‌ فعل‌هایی است که برخی انجام داده‌اند و می‌تواند قصد مجرمانه داشته باشد و در آینده آثار بیشتری از ترک فعل‌ها خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد:‌ موضوع مبارزه با فساد و مفسدان بدون هیچ ملاحظه‌ای در دستور کار ما قرار دارد و به آن بدون اغماض رسیدگی می‌کنیم و مطمئن باشید به حول و قوه الهی در نشست بعدی سخنگو و شاید زودتر از اقدامات جدید قوه قضائیه در زمینه برخورد با مفسدین، دانه درشت‌ها و احکام پس گیری اموال آنها مطلع خواهید شد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان