arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۳ - ۲۸ آبان ۱۳۹۸

جنیدی: محلی برای اعتراضات مردمی باید تامین شود

معاون حقوقی رئیس جمهوری گفت: حق اعتراض تامین نمی‌شود مگر اینکه محلی برای اعتراض درنظر گرفته شود تا مردم مشکلات خود را بیان کنند و شاهد رفتارهای اعتراضی خشن در کشور نباشیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جنیدی: محلی برای اعتراضات مردمی باید تامین شودلعیا جنیدی امروز سه شنبه در همایش ملی زنان و خانواده خیرین مدرسه‌ساز کشور با عنوان (بانوی ایرانی - مدرسه مهربانی) افزود: دولت این روزها پیگیر این موضوع است که آیا می‌تواند قدرت خریدی که به آن صدمه وارد شده، جبران کند یا خیر؟ بر همین اساس قرار شد یارانه بنزین ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد جامعه که نیازی به آن ندارند به اقشار کم درآمد داده شود.

وی ادامه داد: شرایط فعلی، مردم را نگران کرده و همه ما در دولت نیز در نگرانی مردم شریک هستیم و با آسیب دیدگان همدلی کرده و تا جایی که بتوانیم تلاش می‌شود آثار آن را کم کنیم.

معاون حقوقی رئیس جمهور افزود: کارگروهی تشکیل شده تا راهکارهایی برای التیام رنج مردم به خصوص قشر محروم انجام شود.

جنیدی با اشاره به اعتراض‌هایی که بعضی از مردم به گران شدن بنزین دارند، گفت: اعتراض در چارچوب قوانین مدنی حق مردم است. ولی باید آن را  همراه با آموزش به مردم توضیح داد تا بتوانند نگرانی‌های خود را گفته و به راهکار مشترک به دور از آسیب برسند.

این مقام مسئول ادامه داد: دولت باید محل‌هایی امن را برای اعتراض در نظر بگیرد. البته دیوان عدالت اداری تصور می‌کرد که این حق مغایر قانون است و آن را ابطال کرد. ولی حق اعتراض ایجاد نمی‌شود مگر با تامین محلی امن برای اعتراض تا نیروی انتظامی نیز بتواند امنیت آن را تامین کرده و دیگر شاهد مسائل خشن نباشیم.

جنیدی در ادامه به فعالیت بانوان خیّر در امر مدرسه سازی اشاره کرد و با تاکید بر اینکه دامنه این فعالیت حد و مرزی ندارد و مانند چشمه، جوشان و همیشگی است، افزود: وقتی زنان خیّر در ایجاد فضای آموزشی مشارکت می‌کنند، در حقیقت برای بنیادی ترین حق مردم که تحصیل است، مشارکت کرده‌اند و با این عمل سبب افزایش سطح فرهنگی، اجتماعی و ... مردم می‌شوند.

معاون حقوقی رئیس جمهور ادامه داد: تعداد زیادی از زنان و مردان هستند که به دلیل نداشتن تحصیلات و بعد از مرگ، حقوق ارثی آنها نادیده گرفته می‌شود. این نادیده گرفته شدن حق به دلیل نبود سواد است. بنابراین حق آموزش مبنا و ضامن برخورداری از حقوق محسوب می‌شود.

وی معتقد است که تحصیلات سبب افزایش بالا رفتن توانایی فکری و معنوی و برخورداری از حقوق به حق خود شده و بدون آموزش نیز جامعه از مشارکت سیاسی فعال برخوردار نیست.

جنیدی با اشاره به قانون اساسی که دولت را موظف به تعلیم و تربیت کودکان می‌کند، اظهار داشت: ‌ مدنیت برآمده از آموزش است و به دلیل اهمیت این حق است که قانون اساسی دولت را موظف می‌کند بچه‌ها تعلیم و آموزش لازم را ببینند. اما گاهی در این راه امکانات و منابع دولت محدود می شود و اینجاست که کار شما بانوان خیّر بسیار ارزشمند می‌شود. زیرا در شرایط فعلی اقتصادی عمل شما همبستگی اجتماعی را نیز افزایش می‌دهد.

همایش ملی زنان و خانواده خیرین مدرسه ساز (بانوی ایرانی - مدرسه مهربانی) با حضور بیش از ۶۰۰ نفر از بانوان و خانواده‌های خیرین مدرسه ساز در هتل پارسیان آزادی برگزار شد

نظرات بینندگان