arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۵ - ۲۸ آبان ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۸۳/

ماجرای دعوت نبیه بری، رئیس جنبش امل از خاتمی برای سفر به لبنان در سال ۱۳۸۰

خاتمی روز ۲۵ آوریل با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله و نبیه بری، رییس مجلس و جنبش امل در حاشیه کنفرانسی با پشتیبانی مالی ایران و در حمایت از انتفاضه الاقصی، دیدار کرد. خاتمی حزب الله را ستوده و درباره امل کمی محافظه کارتر بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ماجرای دعوت نبیه بری، رئیس جنبش امل از خاتمی برای سفر به لبنان در سال ۱۳۸۰

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در بیروت در گزارشی سری به تاریخ پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۰ به توضیحاتی درباره میزبانی خاتمی لبنانی ها پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: خاتمی میزبان لبنانی هاست
طبقه بندی: محرمانه
پنج شنبه ۱۶:۴۹ دقیقه بیست و ششم آوریل ۲۰۰۱
از: سفارت آمریکا در بیروت
به: وزیر امورخارجه

۱. خلاصه: رییس جمهور ایران، خاتمی روز ۲۵ آوریل با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله و نبیه بری، رییس مجلس و جنبش امل در حاشیه کنفرانسی با پشتیبانی مالی ایران و در حمایت از انتفاضه الاقصی، دیدار کرد. خاتمی حزب الله را ستوده و درباره امل کمی محافظه کارتر بود، هرچند بری با بازگشایی دفتر امل در تهران تا حدودی به موفقیت دست پیدا کرد. هرچند تامین مالی و حمایت علنی ایران روی حزب الله متمرکز است، اما بری تلاش می‌کند تا از تمایل ایران برای کمک مالی و بازسازی جنوب لبنان استفاده کند. پایان خلاصه
۲. در حالیکه سخنرانی‌های تند این کنفرانس در تهران در حمایت از انتفاضه ادامه داشت، رییس جمهور خاتمی روز ۲۵ آوریل با حسن نصرالله دبیرکل حزب الله و نبیه بری رییس مجلس و رهبر امل دیدار کرد. خاتمی با ستایش حزب الله به عنوان «جواهر درخشان آسمان دنیای اسلام» این حزب را به مدلی برای مقاومت در برابر خشونت‌ها و اشغالگری‌های اسراییل تشبیه کرد. خاتمی با ستودن فداکاری‌های حزب الله، شهدا و حامیان آن در راه مقاومت، از این حزب خواست تا حمایت از مردم فلسطین را ادامه دهد، که «هدف اصلی امتی اسلامی است». او با اشاره به موفقیت این گروه در مجبور کردن اسراییل به عقب نشینی از جنوب لبنان، اشاره کرد که «دشمنی که یک بار شکست بخورد، دوباره هم شکست خواهد خورد». نصرالله هم در جواب بر اتحاد عربی اسلامی تاکید کرد که برای مقابله با «خشم صهیونیست ها» و تامین ابزار‌های لازم برای حمایت از انتفاضه در سطوح مختلف به آن نیاز وجود دارد.
۳. بعد از نصرالله نوبت به نبیه بری رسید. بری که جایگاه چندان مشخصی در کنفرانس تقدیر از اهداف فلسطینی‌ها نداشت از این فرصت استفاده کرده تا به دستاورد‌های سیاسی و مالی برسد. بر اساس گزارش‌های رسانه ای، او از خاتمی برای صدور مجوز بازگشایی دفتر امل در تهران تشکر کرده است. خاتمی پاسخ داده بود «ایران دفتر شماست». خاتمی با ستودن «دیگر» حزب شیعه لبنان، از امل بخاطر «پایداری» آن‌ها و از بری بخاطر «تحلیل درست موقعیت» تشکر کرده و گفت: «ما همیشه از دیدار شما سود می‌بریم». بری بدون شک به دنبال استفاده از این دیدار برای پیوند دادن خودش با کمک‌های مالی تهران بوده و با بیان پیشنهاد سفر خاتمی به لبنان، به دنبال یافتن جایگاهی در جدال سیاسی با حزب الله است.
هیل

نظرات بینندگان