arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۷ - ۲۸ آبان ۱۳۹۸

وزیر دفاع ترکیه: نیروهای ترکیه و روسیه به گشت‌زنی در سوریه ادامه می‌دهند

وزیر دفاع ترکیه از ادامه گشت زنی مشترک نیروهای کشور با روسیه در شمال شرق سوریه خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش رسانه‌های ترکیه در روز سه‌شنبه، خلوصی آکار در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: گشت‌زنی مشترک نیروهای ما و روسیه در شمال سوریه طبق توافق سوچی ادامه دارد. البته مشکلاتی وجود دارد که می‌کوشیم از طریق مذاکره با طرف روس، آنها را حل کنیم.

وی با اشاره به حادثه روز گذشته برای خودروهای روسیه در عین‌العرب سوریه گفت: تدابیر لازم در حال انجام است. اگر مسائل جدیدی نیز باشد، آنها را با مذاکره حل خواهیم کرد.

گفتنی است دیروز حامیان گروه ی.پ.گ/پ.ک.ک هنگام گشت‌زنی مشترک ترکیه و روسیه در کوبانی کوکتل مولوتف به سمت خودروهای این کشور پرتاب کردند.

آنها مقابل این خودروها ایستاده و با گذاشتن بلوک بتنی در جاده‌ها قصد داشتند مانع ادامه عملیات گشت‌زنی شوند. یکی از این خودروها آتش گرفت، اما پس از توقفی کوتاه به راه خود ادامه داد.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز دیروز دوشنبه با اشاره به عدم پایبندی آمریکا و روسیه به توافقات خود با ترکیه در شمال سوریه گفت: آمریکا و روسیه تمامی موارد مورد توافق با آنکارا را در خصوص سوریه بجای نیاورده اند.

مولود چاووش اوغلو در سخنانی در نشست مجلس ملی ترکیه، گفت: توافق با روسیه و آمریکا از روی متن تهیه شده از سوی ترکیه با انجام مذاکره حاصل شد.

وزیر خارجه ترکیه با طرح این سوال که آیا آمریکا و روسیه تمامی موارد مورد توافق با آنکارا در مورد سوریه را بجای آورده اند یا خیر؟ گفت : این دو کشور تمامی موارد توافق را بجای نیاورده اند ولی می باید این را بجای آورند.

چاووش اوغلو گفت: ترکیه در زمینه توافق، آنچه را که برعهده اش بود انجام داده است، در مواردی که تجاوزی صورت گرفته، ترکیه آنچه را که می باید انجام دهد، انجام داده و بعد از این نیز انجام خواهد داد و در صورتی که از این مساله نتیجه ای حاصل نشد، همانگونه که در بعد از توافق بی نتیجه قبلی با آمریکا اقدام به عملیات نظامی کردیم، اقدام لازم را صورت خواهد داد.

وی با انتقاد از افرادی که از سیاستهای ترکیه در مورد سوریه انتقاد می کنند، گفت: نه بهار عرب، نه مساله مصر، نه مساله تونس، نه مساله سوریه را ترکیه آغاز نکرده است.

لازم به ذکر است بعد از مداخله نظامی ترکیه در شمال سوریه ، دولت آنکارا با واشنگتن و روسیه در مورد یک منطقه امن در ورای مرزهای ترکیه و در خاک سوریه و عقب کشیدن نیروهای مخالف کرد در سوریه تا 30 کیلومتری مرزهای ترکیه با سوریه به توافق رسید.

ترکیه در قبال تعهد این کشورها قبول کرده است که درصورتی که توافق بطور کامل اجرا شود، نیروهای خود را به مرزهای بین المللی عقب بکشد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان