arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۴۲۱
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۷ - ۲۸ آبان ۱۳۹۸

دادستان کرمانشاه: لیدرهای ناآرامی های ‌کرمانشاه ‌‌دستگیر شدند / افرادی که نظم را بر هم زدند مجازاتی در حد افسادفی‌الارض دارند

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی استان کرمانشاه گفت: اکثر لیدرهای اغتشاش‌گران از سوی دستگاه‌های امنیتی استان کرمانشاه شناسایی و دستگیر شده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمدحسین صادقی در جمع خبرنگاران با اشاره به مجازات اشرار و ناقضان قانون در این کارشکنی‌های اخیر و در رابطه با اعتراض به گرانی بنزین اظهار داشت: اعتراض شهروندان اگر در مدار قانون باشد امری پذیرفته شده است اما بر هم زدن نظم عمومی ‌وتخریب اموال عمومی از روش‌های قانونی اعتراض قانونمند محسوب نمی‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی استان کرمانشاه گفت: افرادی که نسبت به اصلاح قیمت بنزین اعتراض دارند صف خود را باید از صف افراد اخلال‌گری که به اموال بیت‌المال آسیب و نظم عمومی جامعه را دچار اختلال می‌کنند باید جدا کنند.

صادقی با بیان اینکه هجمه نسبت به اموال عمومی و تعرض نسبت به مردم در صورتی که به صورت ساختارمند، شبکه‌ای و ضدیت با نظام جمهوری اسلامی ایران باشد از مصادیق مجازات‌های شدید خواهد بود و با خاطیان به طور جدی برخورد خواهد شد بیان کرد: دیدگاه امام خامنه‌ای و رئیس قوه قضائیه در رابطه با این جریانات اخیر و موضوع گرامی بنزین از رسانه‌های ملی پخش شد و همه افراد مطلع شدند.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند مسئولان باید هرچه درتوان دارند مراقبت کنند که مشکلات این طرح برای مردم کمتر شود عنوان کرد: باید وعده‌هایی که مسئولان به مردم دادند در این رابطه که موضوع افزایش قیمت بنزین هیچ تاثیری در افزایش قیمت دیگر کالاها نباید بگذارد عمل کنند.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی استان کرمانشاه رئیس قوه قضائیه هم به این نکته تأکید داشتند که از مقدمات ضروری اجرای این طرح و مدیریت مصرف سوخت این است که اقناع افکار عمومی را داشته باشیم و بتوانیم جهات کارشناسی این طرح را به درستی برای مردم تبیین کنیم و از واکنش‌های منفی نسبت به اجرای این طرح تا حداکثر توان جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه ستاد تنظیم بازار، تعزیرات و اتحادیه‌های اصناف و بازار، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و سازمان معدن و تجارت باید همگرایی داشته باشند گفت: تمام توان تلاش خود را به کار بگیرند تا آثار اقتصادی ناشی از این طرح معیشت مردم و زندگی روزانه را با تنگا و سختی مواجه نکند.

صادقی با اشاره به اینکه این افراد مسئول باید با نظارت همه‌جانبه مانع افزایش قیمت کالاها و خدمات در بازار شوند و این افزایش قیمت‌ها غیرقانونی است عنوان کرد: هر صنفی بخواند کارشکنی‌ کند به طور حتم از سوی دستگاه‌های قانونی با آنها برخورد خواهد شد و گشت‌های نظارتی از همین امروز در بازار فعال خواهد شد و نماینده دادستان در این گشت‌ها حضور خواهد داشت

وی با بیان اینکه با هرگونه افزایش قیمت کالا، احتکار، ممانعت از عرضه کالا به طور جدی برخورد خواهد شد بیان کرد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده این تخلفات با سامانه 124 تعزیرات حکومتی، سامانه 135 سازمان صمت تماس و گزارشات خود را به اطلاع برسانند.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی استان کرمانشاه افزود: افرادی که نسبت به این تصمیم دولت اعتراض دارند طبق مبادی قانونی اساسی از راه‌های قانونی مراتب اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.

صادقی با بیان اینکه باید مردم همواره مطالبه‌گر و مسئولان پاسخگو باشند گفت: اما این شیوه اعتراض که استان و کشور را با مشکلات فراوانی مواجه کرد به طور قطع مورد تأیید امام خامنه‌ای، سران سه قوه و ملت بصیر نیست و همه افرادی که دلسوز این نظام هستند و دل در گروی آرمان‌های این نظام دارند از این رفتارهای نابهنجار و ساختارشکنانه گله‌مند هستند.

وی با اشاره به اینکه رفتار این اشرار و اخلالگران نظم و امنیت عمومی خسارت‌های فراوانی برای استان به بار آورده است و این اقدامات با اعتراض مسالمت آمیز متفاوت است افزود: در قانون اساسی بسترهایی برای شنیدن اعتراض مردم وجود دارد و راهکارهای قانونی وجود دارد.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی استان کرمانشاه با بیان اینکه در بعدازظهر روز شنبه آنچه که اتفاق افتاد چیزی فراتر از یک اعتراض بود و چیزی که مشاهده شد مقابله این اشرار و اختلاگران با نیروهای انتظامی و امنیتی بود گفت: کسی که در در گروی نظام و انقلاب اسلامی دارد حاضر نیست به اموال عمومی مردم آسیب وارد کند زیرا این اموال عمومی با درآمدها و مالیات مردم تهیه شده است.

وی با اشاره به اینکه این اختلاگران مبلمان شهری را در قسمت‌هایی به شدت مورد تخریب قرار دادند عنوان کرد: خسارت‌ها به خود مردم برمی‌گردد و افرادی که دست به تخریب این اموال می‌زنند صف آنها از صف مردمی که حرف حق و قانونی می‌زنند جدا است و این تخریب‌ها را نباید به حساب مردم گذاشت.

صادقی با بیان اینکه افراد اخلال‌گر یا اشرار یا کسانی هستند که به تحریک ضدانقلاب و دشمنان دست به این گونه اقدامات زدند بیان کرد: این اشرار در برابر نیروی انتظامی و امنیتی که حافظ جان و مال مردم است دست به سلاح برمی‌دارد و برای مردم ارعاب ایجاد و امنیت شهر را مختل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این افراد اخلال‌گر برای مدتی در شهر برای تردد مردم اخلال و راهبندان ایجاد کردند و این حرکت ممکن است جان یک بیمار اورژانسی را به مخاطره بیاندازد و این اقدامات از سوی این افراد غیرقانونی و ساختارشکنانه است گفت: همه این اغتشاش‌گران از سوی دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی تحت رصد و شناسایی قرار گرفتند و تعداد زیادی از این افراد دستگیر شدند و مابقی این اغتشاش‌گران نیز به طور حتم مورد شناسایی قرار و به تدریج همه آنها دستگیر و باید پاسخگوی اعمال غیرقانونی خود باشند.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی استان کرمانشاه اظهار کرد: در صورتی که مردم مستنداتی از اشخاص اخلالگری که در این تخریب‌ها دست داشته‌اند به دادستانی اعلام و آن را ضمیمه شکایت خود کنند و مطمئن باشند که به این مستندات رسیدگی خواهد شد.

وی افزود: ماده 288 قانون مجازات اسلامی تصریح دارد در مورد افرادی که نظم را بر هم زدند و امنیت عمومی کشور را مختل کردند و‌ احساس امنیت و آرامش مردم را بر هم زدند همجا ات شدیدی در حد افسادفی‌الارض ایجاد کرده است.

صادقی با اشاره به اینکه گاهی برخی از جوانان از روی جهالت و احساسی با این تخریب کنندگان همراهی می‌کنند آنها هم باید از رفتار خود اظهار ندامت و پشیمانی داشته باشند و صف خود را از لیدرها و عاملان اصلی و هدایت‌گران میدان جدا کنند گفت: باید با همراهمی و مدیریت صحیح متولیان اقتصادی و مسئولان برقرارکننده نظم و امنیت، نظم و آرامش به استان برگردد.

وی با اشاره به اینکه یک سامانه صوتی پیام‌گیر به صورت 24 ساعته با شماره 37232392 در حوزه مطالبات حقوق عامه مردم وجود دارد عنوان کرد: از همه شهروندان می‌خواهیم چنانچه مستنداتی از اغتشاش آشوبگران دارند به این سامانه ارسال کنند.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی حتی کسی را سنگی را پرتاب کرده و یک شیشه را شکسته باید تاوان این کار خود را بدهد گفت: اغتشاش‌گران به مجازات شدیدی محکوم خواهند شد و ذره‌ای از منافع و حقوق مردم کوتاه نخواهیم آمد.

وی با تسلیت و تبریک شهادت شهید نیروی انتظامی سرگرد جواهری به ملت شهید پرور ایران و‌ خانواده ایشان گفت: اغتشاش‌گرانی که با سلاح سرد و گرم در برابر متولیان نیروی انتظامی و امنیتی می‌ایستند و مقابله می‌کنند به طور حتم در میدان دشمن بازی کردند و نمی‌توانند خود را یک شهروند معترض معرفی کنند و صف آنها از صف مردم جدا است.

نظرات بینندگان