arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۶ - ۲۸ آبان ۱۳۹۸
اکونومیست:

برنده جنگ های رسانه ای که خواهد بود؟

در طول تاریخ آمریکا شاهد رونق سرمایه گذاری چشمگیر در عرصه های گوناگونی بوده است: راه آهن در دهه 1860 ، صنعت اتومبیل دیترویت در دهه 1940  و بسیاری از موارد دیگر. اما این روزها به جای استیل و شن و ماسه سرمایه گذاری ها روی اسکریپت ها ، صداها ، صفحات اجتماعی و افراد مشهور است. طی هفته گذشته دیزنی، سرویس استریم را راه اندازی کرد که "جنگ ستارگان" و دیگر فیلمهای محبوب از فهرست گسترده خود را با قیمت 6.99 دلار در ماه ( کمتر از هزینه یک DVD) ارائه می دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در طول تاریخ آمریکا شاهد رونق سرمایه گذاری چشمگیر در عرصه های گوناگونی بوده است: راه آهن در دهه 1860 ، صنعت اتومبیل دیترویت در دهه 1940  و بسیاری از موارد دیگر. اما این روزها به جای استیل و شن و ماسه سرمایه گذاری ها روی اسکریپت ها ، صداها ، صفحات اجتماعی و افراد مشهور است. طی هفته گذشته دیزنی، سرویس استریم را راه اندازی کرد که "جنگ ستارگان" و دیگر فیلمهای محبوب از فهرست گسترده خود را با قیمت 6.99 دلار در ماه ( کمتر از هزینه یک DVD) ارائه می دهد.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب به نقل از اکونومیست، از آنجا که الگوی تجاری نتفلیکس توسط ده ها رقیب کپی شده است ، بیش از 700 میلیون مشترک  هم اکنون در حال پخش ویدئو در سراسر جهان هستند. امسال تقریباً به انداز 100میلیارد دلار پول نقد در بخش محتوا سرمایه گذاری شده است که تقریبا به اندازه صنعت نفت آمریکا است. در کل ، مشاغل سرگرمی حداقل 550 میلیارد دلار برای برنامه نویسی این حوزه در پنج سال گذشته هزینه کرده اند.

طی دو دهه اخیر، فناوری ها و ایده های جدید باعث شده است موسیقی ، بازی و تلویزیون متحول شوند. امروزه بسیاری از مردم تغییرات اقتصادی را با نازل تر شدن سطح زندگی مرتبط می دانند: از دست دادن شغل ، منزوی شدن افراد در بستر شبکه های اجتماعی و مواردی مشابه را می توان گلایه های کاربران نسسبت به شرایط موجود دانست اما مجموعه های تجاری فناوری محور مرتبط با شبکه های اجتماعی یادآوری می کنند که بازارهای پویا می توانند با قیمت پایین تر و کیفیت بهتر، مصرف کنندگان را به سمت خود جلب کنند.

تجارت در حوزه سرگرمی با توجه به ماهیت خود به سرعت در حال پیشرفت است. ظهور صدا در دهه 1920 هالیوود را به عنوان مرکز تجارت جهانی فیلم سینمایی مطرح کرد. اما در اواخر قرن بیستم ، این صنعت به فناوریهای قدیمی وابسته بود ، پخش آنالوگ ، اتصال اینترنتی ضعیف و ذخیره صدا و مناظر روی سی دی های قدیمی ، دی وی دی و هارد دیسک ها فضایی ملال آور رقم زده بود.

برنده جنگ های رسانه ای که خواهد بود؟

اولین تحول دنیای موسیقی در سال 1999 به وجود آمد و خدمات اینترنتی شرکت های موسیقی بزرگ، وارد بازار رقابت شدند. در سال 2007 ، نتفلیکس با استفاده از اتصالات اینترنتی، پهنای باند برای فروش اشتراک های ویدئویی، رقبایی مثل شبکه های کابلی را به سرعت پشت سر گذاشت. این شرکت به عنوان یک کاتالیزور رقابت عمل کرده است و شرکت های قدیمی را مجبور به کاهش قیمت ها و نوآوری کرده و مدعیان جدیدی را به رقابت فراخوانده است. بر همین اساس نیز بسیاری از استودیو های هالیوود مثل روپرت مرداک در ماه مارس بخش بزرگی از امپراطوری خود را به دیزنی فروختند.

 

بر این اساس در دنیای امروزی سهمی قابل توجه از موفقیت شرکت های مبتنی بر رسانه به دستگاه های هوشمند و پهنای باند اینترنتی متکی است. این بازار اکنون مدعیانی مثل دیزنی، نتفلیکس، برادران وارنر و ... را دارد. شرکت هایی مثل یوتیوب، آمازون و اپل نیز از دیگر رقبای این بازار محسوب می شوند. در صنعت موسیقی نیز بزرگترین شرکت اسپاتیفای با 34٪ سهم بازار در آمریکا است.

این تغییرات به نفع بسیاری از مصرف کنندگان امروزی نیز تمام شده است. برای مثال مصرف کنندگان می توانند از بین انواع سرویس های استریم که کمتر از 15 دلار قیمت دارند سرویس مورد علاقه خود را انتخاب کنند. این رقم بسیار پایین تر از رقم 80 دلار برای سرویس های کابلی سنتی و قدیمی است. تعداد مشاغل تفریحی ، رسانه ای ، هنری و ورزشی در آمریکا از سال 2008 8٪ تنزل کرده و دستمزدها به یک پنجم رسیده است. در همین حال ، سرمایه گذاران خوب عمل کرده اند. یک دلار سرمایه گذاری شده در سهام ویاکوم از یک دهه قبل ، امروز 95 سنت ارزش دارد در حالی که برای نتفلیکس این رقم 37 دلار است.

برنده جنگ های رسانه ای که خواهد بود؟

بسیاری از شرکت های سرگرمی یک استراتژی قابل قبول دارند اما وقتی بیش از 30 سرویس رقیب وجود دارد ، نتفلیکس 3 میلیارد دلار در سال می سوزاند تا رقبا را کنار بزند و 15٪ قیمت را افزایش دهد. دولت در رقابتی نگه داشتن تجارت سرگرمی نقش دارد. ابتدا باید مانع از دستیابی به سهم غالب در تجارت محتوا از بنگاه های اقتصادی (از جمله غول های فناوری) شود. دوم ، باید به شرکت هایی که دروازه های محتوا را دارند ، مانند شرکت های مخابراتی یا ارائه دهندگان گوشی مانند اپل یک سیاست دسترسی آزاد ارائه دهد و نکته آخر اینکه باید اطمینان حاصل شود که مشترکان می توانند داده های شخصی خود را از یک شرکت به شرکت دیگر منتقل کنند ، بنابراین  به یک سرویس قفل نمی شوند.

کمتر کسی برای درس اقتصاد به هالیوود می رود. اما حماسه سرگرمی، بازارهای پر جنب و جوش سرمایه را به نمایش گذاشته است. بنگاههای خرید ، بازار بورس اوراق بهادار و اوراق قرضه همه سرمایه های جدید برای بازپرداخت صنعت را تأمین کرده اند. میلیاردرهایی مانند رید هاستینگس ، رئیس نتفلیکس از جمله افراد فعال در همین زمینه بوده اند. بسیاری از مشترکین این جریان در حال حاضر در خارج از آمریکا زندگی می کنند. برای یادآوری دلیل اهمیت آنها ، صفحه نمایش خود را روشن کرده و دکمه بازی را فشار دهید.

نظرات بینندگان