arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۶۳۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۷ - ۲۹ آبان ۱۳۹۸

حمایت آمریکا از افزایش گشت‌زنی ویتنام در دریای جنوبی چین

وزیر دفاع آمریکا در هانوی با متهم کردن چین به قلدری برای کشورهای همسایه‌اش، از واگذاری یک کشتی گشت‌زنی آمریکایی به گارد ساحلی ویتنام خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا، روز چهارشنبه در سفر به «هانوی»، وعده داد جهت تقویت گشت‌زنی گارد ساحلی ویتنام در دریای جنوبی چین، یک فروند کشتی جنگی به این کشور ارسال خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اسپر در سخنرانی خود در جمع مقامات ویتنامی، ضمن اعلام واگذاری یک کشتی گشت‌زنی آمریکایی به این کشور، چین را به «قلدری» برای همسایگان متهم کرد.

وزیر دفاع آمریکا ادعا کرد:‌ «اقدامات یک‌جانبه چین در مطرح کردن ادعاهای نامشروع دریایی، تهدیدی برای دسترسی دیگر ملت‌ها به منابع طبیعی حیاتی و موجب تضعیف ثبات بازار انرژی منطقه و افزایش خطر وقوع درگیری در آن می‌شود».

اسپر همچنین هنگام حضور در وزارت دفاع ویتنام مدعی شد:‌ «همه باهم باید علیه تهدید و ارعاب ایستاده و از حقوق همه ملت‌ها، بزرگ و کوچک، دفاع کنیم».

دو سال پیش نیز گارد ساحلی آمریکا یک کشتی رده «همیلتون» را به ویتنام ارسال کرده بود. ویتنام بیش‌ از سایر همسایگان دریای جنوبی چین، با پکن بر سر مرز بندی این منطقه، دچار منازعه است. برونئی، فیلیپین، مالزی و تایوان، دیگر کشورهای درگیر در این منازعه مرزی هستند.

پیش از اسپر، «رابرت اوبرایان» نماینده آمریکا که در نشست آسیایی «آسه‌آن» نیز مدعی شده بود:‌ «پکن از ایجاد ارعاب برای متوقف کردن تلاش ملت‌های [عضو] آسه‌آن جهت بهره‌برداری از منابع ساحلی و ممانعت و دسترسی آن‌ها به تنها ۲.۵ تریلیون دلار پول از طریق منابع نفت و گاز استفاده می‌کند».

این در حالی است که پکن بارها اعلام کرده است پیشرفت‌های اقتصادی و نظامی این کشور تهدیدی برای سایر ملت‌ها نیست و از آمریکا خواسته است در قبال مسائل مربوط به دریای جنوبی چین دخالت نکند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان