arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۲ - ۳۰ آبان ۱۳۹۸

محاصره معترضان هنگ‌کنگی در دانشگاه پلی‌تکنیک / اعتراض به شلیک گاز اشک‌آور

امروز (پنج‌شنبه) کمتر از ۱۰۰ معترض در دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ باقی مانده‌اند و پلیس ضد شورش محوطه را محاصره کرده و برخی فعالان همچنان به دنبال راهی برای فرار هستند و برخی هم پنهان شده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری دولتی شینهوا امروز گزارش داد، شی فنگ، کمیسیونر وزارت امور خارجه چین در هنگ‌کنگ سر کنسول آمریکا را احضار کرده است تا تاکید کند که تصویب قانون دموکراسی و حقوق بشر هنگ‌کنگ مداخله آشکار و نقض قوانین بین‌المللی است.

در همین حال کنت لونگ، یکی از قانونگذاران هنگ‌کنگ از اقدام پلیس در شلیک گاز اشک‌آور به سوی معترضان انتقاد کرد و به بیان اعتراض مردم نسبت به خطرات آن روی سلامت جسمانی‌ خودشان پرداخت.

برخی از معترضانی که داخل دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ گیر افتاده‌اند، به رویترز گفتند چون جرمی مرتکب نشده‌اند و بی‌گناه هستند، نمی‌خواهند با پلیس رو در رو شود و به دنبال راه فرار هستند.

وزیر امنیت هنگ‌کنگ سه‌شنبه از بازداشت ۷۳۰ معترض خبر داد و گفت حدود ۹۰۰ معترض تسلیم پلیس شدند که ۳۰۰ تن از آنان زیر ۱۸ سال سن داشتند. به گفته این مقام، دولت معتقد به حل مسالمت‌آمیز و آرام این بحران است.

در همین حال سفیر پیشین آمریکا در چین امروز گفت، اگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا لایحه حقوق بشری هنگ‌کنگ را به امضا رسانده و تبدیل به قانون کند، روابط آمریکا-چین وخیم‌تر خواهد شد. مکس بوکوس که در دوران باراک اوباما سفیر چین بود، گفت: «گمان نمی‌کنم این لایحه به معترضان در دسترسی به اهدافشان کمک کند. علاوه بر این، روی روابط آمریکا-چین تاثیر می‌گذارد. به اعتقاد من مناسبات وخیم‌تر می‌شود.»

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان