arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۵ - ۰۱ آذر ۱۳۹۸

سامانه پدافندی «۱۵ خرداد» برای نخستین بار عملیاتی شد

سامانه پدافندی بومی ۱۵ خرداد برای نخستین بار در شرایط رزم واقعی بر علیه اهداف متخاصم اقدام عملیاتی انجام داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روابط عمومی ارتش گزارش داد سامانه پدافندی بومی ۱۵ خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش در مرحله نهایی رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۸، برای نخستین بار در شرایط رزم واقعی بر علیه اهداف متخاصم در منطقه عمومی رزمایش اقدام عملیاتی انجام داد.

سامانه پدافند هوایی ۱۵ خرداد قادر است تعداد شش هدف را به طور همزمان شناسایی و ردگیری کرده و علیه شش هدف عملیات شلیک و انهدام را انجام دهد.

از دیگر ویژگی‌های بارز این سامانه سلاح قابلیت تحرک‌پذیری آن است، به گونه‌ای که زمان حاضر به جنگ و عملیاتی شدن آن کمتر از پنج دقیقه است.

این سامانه که قابلیت مقابله با سلاح‌های استراتژیک دشمن از جمله هواپیماهای جنگنده، بمب‌افکن‌های رادارگریز، موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و انواع پهپادها را دارد، مجهز به رادار آرایه ‌فازی با امکان درگیری همزمان با چند هدف و سکوهای پرتاب مستقل است که در آن از موشک صیاد۳ استفاده شده ‌است.

رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۸ در منطقه عمومی سمنان از روز گذشته (پنج‌شنبه) با هدف ارتقای آمادگی رزمی، هم‌افزایی توان پدافند هوایی نیروهای مسلح در شرایط نزدیک به رزم واقعی و در منطقه‌ای به وسعت ۴۱۶ هزار کیلومتر مربع و در منطقه عمومی سمنان آغاز شد.

در این رزمایش انواع سامانه‌های بومی موشکی و راداری ارتفاع پست، متوسط و بلند به عملیات مقابله با انوع تهدیدات هوایی خواهند پرداخت.

صبح امروز نیز عملیات اسکرامبل پهپادهای رزمی نیروی پدافند هوایی ارتش برای نخستین بار در رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۸ و با حمله گسترده هواگردهای مهاجم دشمن انجام شد.

همچنین اهداف ارتفاع بلند مهاجم در مرحله نهایی رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۸ با شلیک سامانه بومی تلاش نیروی پدافند هوایی ارتش سرنگون شدند.

در ادامه این رزمایش، سامانه موشکی مرصاد با حمله موشک‌های کروز نیروی متخاصم به منطقه رزمایش درگیر و این اهداف را منهدم کرد.

کشف و شناسایی پرنده‌های بدون سرنشین متخاصم در منطقه عمومی رزمایش و درگیری و انهدام آنها توسط سامانه بومی مرصاد و مرصاد متحرک نیروی پدافند هوایی ارتش از دیگر اقدامات انجام شده در این بخش از رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۸ بود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان