arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۴۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۲۱ - ۰۱ آذر ۱۳۹۸

چین می‌تواند 'از راه دور برق فیلیپین را خاموش کند'

رئیس شرکت ملی انتقال انرژی الکتریکی فیلیپین گفته است چین می‌تواند شبکه برق این کشور را از راه دور خاموش کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چین می‌تواند 'از راه دور برق فیلیپین را خاموش کند'

رئیس شرکت ملی انتقال انرژی الکتریکی فیلیپین گفته است چین می‌تواند شبکه برق این کشور را از راه دور خاموش کند.

رئیس این شرکت این ادعای خود را در نشست سنای فیلیپین مطرح کرده است.

چین مالکیت بخشی از شبکه برق فیلیپین را از سال ۲۰۰۹ به این سو در اختیار دارد و یک سناتور مجلس فیلیپین این سئوال را مطرح کرده که آیا "جاه‌طلبی‌های سلطه‌گرانه" چین تهدید امنیتی برای فیلیپین به شمار می‌رود.

چین و فیلیپین دارای مناقشه ارضی بر سر بخش‌هایی از دریای جنوبی چین هستند.

مناقشه بر سر محدوده قلمرو و تمامیت مرزی در مناطقی از اقیانوس آرام و جزایر پاراسل و اسپراتلی است - دو مجمع الجزایری که چند کشور ادعای مالکیت تمام یا بخشی از آن‌ را دارند. علاوه بر این جزایر، مجموعه‌ای از صخره‌های سنگی، صخره‌های مرجانی و جزیره های ماسه ای مانند سد ساحلی اسکاربورو نیز در این منطقه قرار دارند.

چین مدعی بزرگترین قلمرو است و فیلیپین نزدیکی جغرافیایی خود به جزایر اسپراتلی را دلیل اصلی ادعای مالکیت بر بخشی از این مجموعه قرار داده است.

فیلیپین و چین هر دو مدعی مالکیت سد ساحلی اسکاربورو (با نام چینی جزیره هوانگ یان) هستند که حدود ۱۶۰ کیلومتر با فیلیپین و ۸۰۰ کیلومتر با چین فاصله دارد.

سناتور ریچارد گوردون در این نشست گفت: "ما شبکه ملی‌مان را که به نظر می‌رسد ۴۰ درصد آن باشد، در اختیار شرکت خارجی دادیم که منافعش با منافع ما در دریای غربی فیلیپین در تضاد است."

او در ادامه گفت: "و آن (کشور) آشکارا دارای جاه‌طلبی‌های هژمونیک است."

در سنای فیلیپین گفته شد که اگرچه می‌توان نیروگاه را از راه دور خاموش کرد اما فیلیپین می تواند ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آن را دوباره روشن کند.

چین چطور می‌تواند برق فیلیپین را خاموش کند؟

شرکت برق دولتی چین ۴۰ درصد سهام شرکت برق دولتی فیلیپین را در اختیار دارد که تنها خط انتقال برق این کشور را اداره می‌کند.

این خطوط، برق لوزون در شمالی‌ترین نقطه کشور تا میندانائو در جنوب تامین می‌کند.

سناتور ریسا هونتیوروس در نشست مجلس سنا این سئوال را پرسید که با توجه به سهم شرکت دولتی چینی در شرق برق فیلیپین، ایا این امکان وجود دارد که برق فیلیپین از راه دور خاموش شود؟

رئیس شرکت ملی انتقال انرژی الکتریکی فیلیپین گفته است با توجه به پیشرفت‌های فناوری ارتباطاتی و نرم‌افزاری، چنین چیزی امکان‌پذیر است.

واکنش احتمالی فیلیپین چه خواهد بود؟

سناتور شروین گاتچالیان گفته است از زمان خصوصی سازی شرکت برق فیلیپین، راهکارهایی اندیشیده شده است.

او گفته است تحت شرایط خاص، رئیس‌جمهوری فیلیپین اختیار دستور تصاحب را دارد و برق را می‌توان در ۲۴ تا ۴۸ ساعت دو باره وصل کرد.

این شرایط خاص شامل جنگ، شورش، بروز فاجعه و مصیبت و خطرات اجتماعی می‌شود.

در سال‌های اخیر بسیاری نقاط دنیا شاهد افزایش چشمگیر سرمایه‌گذاری چین بوده‌اند.

چین در این نقاط دست به خرید شرکت‌های خصوصی و ملک و زمین زده و پروژه‌های زیرساختاری عظیمی مانند بندر و پل شروع کرده و در بخش انرژی سرمایه‌گذاری کرده است.

منبع: بی‌بی‌سی

نظرات بینندگان