arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۴۱۱۴
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۲ - ۰۲ آذر ۱۳۹۸

آنکارا: به‌دنبال جایگزین اف-۳۵ هستیم/ کُرد‌ها هنوز در شمال سوریه هستند

وزیر دفاع ترکیه در مصاحبه با یک شبکه قطری، درباره مباحث مختلفی از جمله جایگزین برای جنگنده‌های آمریکایی، حضور شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه و وضعیت وخیم در استان ادلب صحبت کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«حلوسی آکار» وزیر دفاع ترکیه امروز (شنبه) با انتقاد از دخالت‌های دولت آمریکا در امور داخلی کشورش و موضوع خرید سامانه‌های پدافند موشکی روسی، از تلاش آنکارا جهت یافتن جایگزین برای جنگنده‌های آمریکایی اف-۳۵ خبر داد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، آکار در مصاحبه با شبکه «الجزیره» گفت: «همه باید آگاه باشند که اگر ترکیه به هر دلیلی نتواند [جنگنده‌های]اف-۳۵ را خریداری کند، به دنبال جایگزین‌هایی برای آن خواهیم گشت».

وی با بیان اینکه ترکیه برای تامین امنیت ملی و حریم هوایی خود به جنگنده‌های نسل پنجم نیاز دارد، توضیح داد: «ترکیه به عنوان یکی از شرکای برنامه تولید مشترک اف-۳۵، به تمام مسئولیت‌های خود عمل کرده است. آمریکا نیز به عنوان متحد ما باید وظایفش را انجام دهد».

وزیر دفاع ترکیه ضمن اشاره به عدم تجمیع سامانه‌های پدافند موشکی «اس-۴۰۰» با سیستم یکپارچه ضد هوایی این کشور، گفت: این سامانه‌ها به صورت مستقل و جدا فعالیت خواهند کرد.

آکار در این باره افزود: «این چیزی است که ما از ابتدای [اختلافات با آمریکا]گفته‌ایم. این سامانه [اس-۴۰۰]به طور قطع سیستم مستقل خواهند بود. ما به هیچ شکلی آن را با سامانه‌های ناتو ادغام نمی‌کنیم. آن‌ها مستقلاً عملیات خواهند کرد».

این مقام ترکیه‌ای روز گذشته نیز ضمن تاکید بر اینکه کشورش هرگز از به کار بردن سامانه‌های پدافند موشکی روسی عقب‌نشینی نمی‌کند، از فعال شدن این سامانه‌ها بعد از اتمام دوره آموزشی خبر داده بود.

وی با بیان اینکه قبلا ترکیه یک بار تلاش کرد از آمریکا سامانه‌های پدافند موشکی «پاتریوت» خریداری کند، اما واشنگتن موافقت نکرد، اظهار داشت که بعد از آن به سراغ سامانه‌های روسی رفتند و اگر این بار هم همین وضعیت برای جنگنده‌های اف-۳۵ حادث شود، مجددا به دنبال جایگزین می‌روند.

وزیر دفاع ترکیه در بخش دیگری از صحبت‌هایش ضمن اشاره به عملیات‌های گشت‌زنی مشترک با نظامیان روسی در شمال سوریه، گفت: «این [اقدامات]به نظارت بر تحولات در منطقه کمک شایانی کرد. من معتقدم چنین گشت‌زنی‌هایی در روز‌های آینده مفیدتر و موفق‌تر خواهند بود».

آکار همچنین با گلایه از عدم اجرای توافق با روسیه درخصوص شمال سوریه، توضیح داد علی‌رغم توافقی که با مسکو بر سر عقب‌نشینی شبه‌نظامیان کُرد از گستره طرح «منطقه امن» داشتند، اما هنوز هم عناصر مسلح در این مناطق حضور داشته و به ایجاد مزاحمت برای نیرو‌های ترکیه مشغول هستند.

وی با بیان اینکه ترکیه از زمان آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ به تمامیت ارضی و سیاسی این کشور احترام گذاشته، خاطر نشان کرد: «ما چشم‌داشتی به سرزمین هیچ کسی نداریم. تنها خواست و هدف ما تامین امنیت کشور و ملت خود است... سازمان‌های تروریستی از جمله داعش و یگان‌های مدافع خلق (ی. پ. گ) نگرانی اصلی ترکیه هستند».

وزیر دفاع ترکیه ضمن ارائه آماری از درگیری‌های متقابل با شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه، مدعی شد: «تروریست‌ها طی روز‌های اخیر حداقل ۱۲۰۰ خمپاره و راکت به سمت مناطق مسکونی شرق رودخانه فرات شلیک کرده‌اند. در مجموع ۲۲ تبعه ترکیه‌ای کشته و حداقل ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند».

آکار در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع تحولات اخیر در استان ادلب واقع در شمال سوریه پرداخته و دولت سوریه را به نقض توافق آتش‌بس متهم کرد: «[رژیم بشار اسد]به سختی تلاش می‌کند تا آتش‌بس را در هر فرصتی نقض کند. البته می‌توان گفت که کمک‌هایی هم از سوی روس‌ها دریافت کرده‌اند».

منبع: فارس
نظرات بینندگان