arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۴۲۸۵
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۲ - ۰۳ آذر ۱۳۹۸

رژیم غذایی مناسب برای کنترل تنبلی تخمدان

سندروم تخمدان پلی کیستیک یا به اختصار، (PCOS (polycystic ovary syndrome، با میزان شیوع حدود ۱۱ درصد در جوامع مختلف ظاهراً شایع‌ترین بیماری اندوکرین در زنان و در سن باروری است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سندروم تخمدان پلی کیستیک یا به اختصار، (PCOS (polycystic ovary syndrome، با میزان شیوع حدود ۱۱ درصد در جوامع مختلف ظاهراً شایع‌ترین بیماری اندوکرین در زنان و در سن باروری است.

علت بروز سندروم تخمدان پلی‌کیستیک

اگرچه فرضیات مختلفی برای علت این بیماری مطرح‌شده، اما علت این سندروم هنوز نامشخص است. یک فرضیه، ناهنجاری در بخش‌های فعال اندوکرینی زنان شامل تخمدان‌ها، غدد فوق کلیوی، محور هیپوتالاموس- هیپوفیز و بافت‌های حساس به انسولین مانند بافت چربی را علت این سندروم می‌داند.

عوارض بروز سندروم PCOS

این سندروم می‌تواند با عوارض مختلفی در فرد مبتلا همراه باشد که مهم‌ترین عوارض آن در سنین نوجوانی و دوران بلوغ به‌صورت آمنوره (فقدان عادت ماهانه)، الیگومنوره، رشد بیش‌ازحد مو‌های زاید (هیرسوتیسم)، آکنه و چاقی بروز می‌کند.

ریزمغذی‌ها در رژیم غذایی زنان مبتلابه PCOS

روی:دخالت عنصر روی در بلوغ جنسی و عملکرد غدد جنسی به اثبات رسیده است. روی یک عنصر حیاتی برای بدن است که در ساختمان بیش از ۳۰۰ نوع آنزیم حضور دارد.محققان تأثیر کمبود روی در مقاومت انسولینی، تحمل نکردن گلوکز و کاهش ترشح انسولین را که در صورت تداوم کمبود روی منجر به دیابت می‌شود، بررسی کرده‌اند مکمل یاری روی در برخی مطالعات توانسته است حساسیت انسولینی را در بیماران دیابتی نوع ۲ بهبود بخشد.

اسید‌های چرب امگا ۳:محققان پیشنهاد کرده‌اند که PCOS همچون بسیاری از بیماری‌های مزمن، یک وضعیت التهابی خفیف در بدن است که با افزایش سطح شاخص های التهابی همراه است. منیزیم:

منیزیم دومین یون داخل سلولی در بدن انسان ازنظر فراوانی است و در بیش از ۳۰۰ واکنش آنزیمی دخیل است.کمبود منیزیم در ابتلا به بیماری‌های متابولیکی همچون دیابت نوع ۲، چاقی، سندروم متابولیک، مقاومت انسولینی، اختلالات چربی و بیماری‌های قلبی-عروقی موثر است.سبوس گندم، برنج و جو، بادام، مغزها، بذر کتان و دانه‌های کنجد، تخم کدو، هندوانه و آفتابگردان، سبزی‌های سبز دارای برگ تیره، دانه سویا، موز و ماهی منابع خوب منیزیم در رژیم غذایی هستند.

روزنامه خراسان

نظرات بینندگان