arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۴۴۴
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۰ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۰

علایی: امیدوارم مجبور نشویم تنگه را ببندیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جمعی از فرماندهان سابق سپاه و ارتش در ایام دفاع مقدس، به بررسی توان و عملکرد ایران در نبردهای دریایی با رژیم بعث در ایام جنگ تحمیلی پرداختند.


به گزارش خبرگزاری فارس، در محفل انس پیشکسوتان جهاد و شهادت که در مسجد حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد، میزگردی با حضور جمعی از فرماندهان وقت سپاه و ارتش پیرامون جنگ دریایی در دوران دفاع مقدس صورت گرفت.

 * علایی: امیدواریم مجبور نشویم تنگه هرمز را ببندیم

حسین علایی فرمانده نیروی دریایی سپاه در دوران دفاع مقدس طی سخنانی اظهار داشت: جنگ دریایی همزمان با آغاز جنگ تحمیلی شروع شد. البته نیروی دریایی عراق قوی نبود. اما با کمک فرانسوی‌ها و چینی‌ها نیروی هوایی را تجهیز کرد تا عملیات‌هایی را در دریا انجام دهد.

علایی در ادامه سخنانش تاکید کرد: تا پایان جنگ، روز به روز به این قدرت ارتش عراق افزوده می‌شد و سیاست آنها بستن مهمترین بندر ایران (خور موسی) بود که حدود 90 موشک به آن شلیک کردند.

این فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه ادامه داد: در مقابل، ایران هم قوی‌ترین پدافند هوایی خود را در جزیره خارک مستقر کرد چراکه بیشترین حملات عراق به این جزیره بود و آنها به دنبال قطع صادرات نفت ایران بودند و در این راستا پایگاه‌های مختلف نفتی ایران را با بمب‌های لیزری و غیره هدف قرار می‌دادند.

علایی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص مقابله با اقدامات عراقی‌ها گفت: نیروی هوایی و ‌نیروی دریایی ارتش و نیز نیروی دریایی سپاه مسئول مقابله به مثل با اقدامات ناامن ساز عراق در خلیج فارس شدند و زمانی که ناوهای آمریکایی در خلیج فارس بودند، موفق شدیم با یک عملیات مقابله به مثل، به مدت 38 روز حملات عراقی‌ها را متوقف کنیم.

وی افزود: آمریکا در اواخر جنگ به کمک علنی عراقی‌ها آمد و 9 جنگ دریایی با ایران انجام داد که هیچ گاه در آن موفق نبود. آنها هلی کوپتر و ناو خود را از دست دادند و در نهایت اقدام به سرنگون کردن هواپیمای مسافربری ما کردند.

علایی در پایان سخنانش اظهار داشت: ما در پایان جنگ حاضر بودیم تنگه هرمز را ببنیدم و آن توان قطعا امروز افزایش یافته و امیدواریم آن روز نرسد که ما بخواهیم به این کار دست بزنیم ولی اگر لازم شود همان رزمندگان گذشته به همراه رزمندگان فعلی قطعا توان این کار را دارند.

* ملک‌زادگان: آمریکا از نبرد با ایرن در خلیج فارس نتیجه‌ای نگرفت

در ادامه این میزگرد امیر ملک‌زادگان از فرماندهان نیروی دریایی ارتش در دفاع مقدس طی سخنانی اظهار داشت: کار نیروی دریایی حفظ خطوط مواصلاتی خودی و بستن خطوط مواصلاتی دشمن است.

وی با اشاره به حمله ارتش عراق به کاروان‌های دریایی ایران گفت: ما هدف‌های کاذبی را در کنار کاروان‌های دریایی حرکت می‌دادیم که تا حدودی باعث منحرف شدن آنها می‌شد و همین اقدامات باعث شد تا در تمام طول جنگ کلیه خطوط دریایی ما باز بماند.

ملک‌زادگان با اشاره به دیگر اقدامات ایران در دریاهای جنوب تاکید کرد: ما در زمان جنگ در دریای عمان و تنگه هرمز ایست بازرسی گذاشتیم و 147 کشتی را بازرسی کردیم.

وی ادامه داد: برخی از این کشتی‌ها مدارک جعلی به اسم کشورهای دیگر درست می‌کردند ولی با بازرسی متوجه می‌شدیم که متعلق به عراق هستند و هنوز تعدادی از آنها در اختیار ما قرار دارند.

ملک‌زادگان ادامه داد: پس از آن، عراق با پرچم کویت کشتی‌های خود را حرکت می‌داد و ما هم این کشتی‌ها را بازرسی می‌کردیم و علاوه بر بسته شدن خطوط مواصلاتی عراق خطوط مواصلاتی کویت هم بسته شد. که در این زمان کویتی‌ها به آمریکایی‌ها متوسل شدند و آمریکا هم کشتی‌های آنها را اسکورت می‌کردند که اینکار باعث درگیری‌هایی شد که منجر به درگیری بزرگ بین ایران و آمریکا گردید و صدمات زیادی به آنها وارد شد و در تنگه هرمز جنگ سختی درگرفت که ما سرافرازانه از آن بیرون آمدیم.

 * هدف قرار دادن ناو روسیه در خلیج فارس

سردار فتح‌الله محمدی فرمانده وقت منطقه دوم دریایی سپاه نیز طی سخنانی با بیان اینکه نیروی دریایی سپاه در ابتدای جنگ نیروی جوانی بود،‌گفت: ما در آغاز جنگ امکانات بسیار محدودی در حد چند لنج چوبی، قایق‌های عاشورا و دو سه تا یدک‌کش هلندی داشتیم و سنگین‌ترین سلاح مان نیز آرپی‌جی 7 بود.

محمدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به درگیری‌های دریایی ایران و عراق و حامیان او اظهار داشت: یک روز سردار علایی تماس گرفت و گفت یک کشتی نفت‌کش از کویت در قبال تانک‌های عراقی در حال حرکت است و باید به آن صدمه بزنیم. ما هم با امکانات محدود گروهی را به دریا اعزام کردیم اما در آن زمان امکان برقراری ارتباط در دریا با آنها نداشتیم.

وی ادامه داد: آنها رفتند و دو روز بعد برگشتند و در این دو روز خبری از حمله به کشتی نشنیدیم و آنها گفتند ما به سمت کشتی رفتیم و زمانی که می‌خواستیم عملیاتی را انجام دهیم برای قایق‌هایمان مشکلی پیش آمد ولی متوجه شدیم با این امکانات محدود هم توان این کار را داریم و پس از آن در عسلویه پایگاهی ایجاد کردیم که باعث هدف قرار دادن دو کشتی عراقی و یک کشتی روسی شد.

محمدی در ادامه اظهار داشت: به ما تاکید شده بود که کشتی‌های روس و برخی دیگر کشورها بنا به ملاحظات سیاسی مورد اصابت قرار نگیرد. اما در مقطعی به دلیل اینکه رزمندگان کشتی عراقی‌ها را نیافته بودند یک کشتی روسی را زدند. البته آنها می‌گفتند ما آن کشتی را نشناختیم و بعد زدیم ولی شناخته بودند و آگاهانه آن را هدف قرار داده بودند.

وی افزود: در این زمان مسئولین ذیربط، تمام کسانی که در آن عملیات شرکت داشتند را به تهران فرا خواندند و آن مسئول پس از کلی بازخواست و اینکه چرا چنین کاری کردید، به آنها گفت "ناز شصتتان"!

این فرمانده وقت سپاه در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: پس از درخواست‌های فراوان، با مین ریزی ما در کانال الاحمدی که محل تردد کشتی‌های عراقی بود، ‌موافقت شد و ما 12 مین در کانال مستقر کردیم و بعد از 40 روز یک کشتی کویتی با پرچم روسیه با این مین‌ها برخورد کرد و پس از آن نیز دو کشتی دیگر با این مین‌ها برخورد کردند و در مقابل، عراق حمله هوایی شدیدی را در دریا آغاز کرد و سه کشتی ما را زد.

وی ادامه داد: نیروی هوایی عراق در ادامه حملاتش برای زدن ناو ما وارد منطقه شد ولی در آن زمان ناو ما آن منطقه را خالی کرده بود و ناو استارک آمریکا را که در آن منطقه بود، مورد اصابت موشک قرار داد که این لطف خدا بود.

پس از سخنان محمدی، حسین علایی گفت: البته ما هیچ مینی به دریا نریخته‌ایم و مسئولیت هیچ مینی را به عهده نمی‌گیریم.

سخنران پایانی این میزگرد سردار صاعمی مسئول وقت موشک‌های ساحل به دریای سپاه در دفاع مقدس بود که طی سخنانی اظهار داشت: یکی از برنامه‌هایی که سپاه در مقابله به مثل با عراق داشت مقابله به مثل موشکی بود.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌هایی که در آن زمان داشتیم، تیپ‌های موشکی عاصف و سلمان را در تنگه هرمز و خلیج فارس مستقر کردیم.

صاعمی ادامه داد: ما در جهت عملیات‌های مقابله به مثل چندین پایگاه نفتی عراق را منهدم کردیم و پس از گذشت زمان این دو یگان به عنوان لشکر موشکی نیروی دریایی سپاه سازماندهی شدند.

به گزارش فارس، در این همایش که شب گذشته در مسجد حضرت  ولی‌عصر(عج) برگزار شد، جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح در ایام دفاع مقدس از جمله محسن رضایی فرمانده وقت کل سپاه، امیر حسام هاشمی از فرماندان ارتش، محسن رفیق‌دوست وزیر وقت سپاه، امیر دریابان شمخانی از فرماندهان ایام دفاع مقدس، مرتضی قربانی از فرماندهان وقت سپاه و تعداد دیگری از پیشکسوتان جهاد و شهادت نیز حضور داشتند.

نظرات بینندگان