arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۴۵۳۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۸ - ۰۴ آذر ۱۳۹۸

مقام سابق ناتو : اشتیاق دولت گرجستان به ناتو کاهش یافته

" بن خوجس " سپهبد بازنشسته ارتش آمریکا گفت : اشتیاق دولت گرجستان به سازمان پیمان اتلانتیک شمالی ( ناتو ) کاهش یافته است .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش پایگاه خبری " نیوز گئورگیا "، این فرمانده سابق نیروهای نظامی آمریکا در اروپا در گفت و گو با بخش گرجی " صدای آمریکا " افزود : گرجستان می بایست تا به حال عضو ناتو می شد، ولی در سفر اخیر به تفلیس احساس کردم دولت گرجستان آن اشتیاقی که پیشتر نسبت به ناتو داشت ، در حال حاضر ندارد .

وی با اشاره به این که گرجستان از ارتش حرفه ای برخوردار است، افزود : می خواهم صادقانه عرض کنم، اشتیاق مقامات رسمی گرجستان نسبت به ادغام در نهادهای غربی کاهش یافته است .

خوجس که در مذاکرات اخیر مسایل امنیتی منطقه دریای سیاه و افزایش نقش ناتو در این فرایند برگزار شده در مرکز مطالعاتی سیاست های اروپایی واشینگتن حضور داشت ، گفت : موضوع امنیت بخش شرقی دریای سیاه و طرح در دست اجرای ساخت بزرگترین بندر " آناکلیا " در گرجستان با یک دیگر مرتبط هستند .

وی با تاکید بر این که ساخت بندر " آناکلیا " گرجستان در ساحل دریای سیاه به تقویت امنیت این کشور و نقش اقتصادی آن در تعاملات اقتصادی میان آسیا و اروپا خواهد افزود، گفت : در این صورت ناوگان نظامی آمریکا نیز می تواند در آن پهلو بگیرد .

خوجس افزود: به نظرم از این بندر می توان برای اهداف پیشگیرانه و لجستیکی و بسیاری از دلایل دیگر استفاده کرد .

این مقام سابق نظامی آمریکا مدعی شد که، یکی از بهترین تضمین های دفاع از گرجستان می تواند افزایش حضور نظامی آمریکا در این کشور باشد .

وی افزود: به نظرم آمریکا باید از گرجستان به عنوان یک متحد در افق برای کمک به حل مشکلات در خاورمیانه نیز استفاده کند.

روابط گرجستان و ناتو یک سال بعد از فروپاشی شوروی سابق در سال ۱۹۹۲ میلادی برقرار شده است .

در سال ۱۹۹۴ میلادی گرجستان همراه با چند کشور دیگر تازه استقلال یافته به برنامه مشارکت برای صلح ناتو پیوستند .

در پی انقلاب مخملی سال ۲۰۰۳ میلادی، گرجستان در راستای تقویت روابط با ناتو اقدام و عضویت در این سازمان را در اولویت سیاست خارجی خود اعلام کرد که این تلاش های دولت تفلیس مورد حمایت اجلاس سران کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۸ میلادی در بخارست قرار گرفت .

در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۸ میلادی کمیسیون ناتو –گرجستان برای بررسی عضویت این کشور در آینده به ناتو تاسیس شد ولی چنین به نظر می رسد ناتو بنا به برخی دلایل از جمله وجود مناقشات قومی " آبخازی " و " اوستیای جنوبی" در خاک گرجستان فعلا حاضر به دادن پاسخ مثبت به موضوع عضویت این کشور نیست .

در حال حاضر گروه های نظامی گرجستان در عملیات حفاظت صلح ناتو در افغانستان مشارکت دارند .

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان