arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۴۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۹ - ۰۵ آذر ۱۳۹۸

اسرائیل مدیر دیده‌بان حقوق بشر را اخراج کرد

اسرائیل دوشنبه شب "عمر شاکر" مدیر دفتر سازمان دیده‌بان حقوق بشر را اخراج کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش شبکه تلویزیونی "یورونیوز"، "کنت روث" مدیر اجرایی سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز در مقابل ضمن محکوم کردن این اقدام رژیم صهیونیستی اعلام کرد که اسرائیل نخستین دولت در جهان است که کارمند یک سازمان حقوق بشری را اخراج می‌کند.

دیوان عالی اسرائیل هفته گذشته تصمیم دولت تل‌آویو را برای اخراج شاکر با استناد به قانون جنجالی ممنوعیت ورود "حامی تحریم اسرائیل" که در سال ۲۰۱۷ تصویب شد، تأیید کرده بود.

شاکر نخستین کارمند دیده‌بان حقوق بشری است که رژیم صهیونیستی براساس قانون ممنوعیت ورود حامیان کارزار "بایکوت، عدم سرمایه گذاری و تحریم" از سرزمین‌های اشغالی اخراج کرده است.

مدیر اجرایی سازمان دیده‌بان حقوق بشربا بیان اینکه وی عقیده ندارد هیچ کشور آزادی‌خواهی یک پژوهشگر دیده بان حقوق بشر را اخراج کند، گفت: به نظر من این مسأله موجب می‌شود که دمکراسی در اسرائیل به مخاطره بیفتد.

مدیر سازمان دیده‎بان حقوق بشر تصریح کرد: با وجود اجرای انتخابات در اسرائیل، اما حکومت تل‌آویو تلاش می‌کند، هرگونه نقض حقوق بشر که محور آن اقدامات سرکوب‌گرانه و نژاد پرستانه در سرزمین‌های اشغالی فلسطین است، ساکت کند.

"آریه درعی" وزیر کشور رژیم صهیونیستی مدعی شد: تمامی کسانی که علیه اسرائیل فعالیت دارند، باید بدانند، ما به آنان در اینجا اجازه اقامت و فعالیت نخواهیم داد.

رژیم صهیونیستی با شدت تمام از فعالیت جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌­گذاری و تحریم اسرائیل (BDS) جلوگیری می‌کند.

این جنبش، یک کمپین جهانی است که از جولای ۲۰۰۵ به راه افتاده و به دنبال آن است که با افزایش فشارهای سیاسی و اقتصادی بر اسرائیل از نقض نهادینه حقوق بین‌الملل به دست تل آویو، جلوگیری کند.

سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا تصمیم رژیم صهیونیستی برای اخراج شاکر را مورد انتقاد قرار داده و از تل‌آویو خواسته‌اند در تصمیم خود بازنگری کند.

مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر افزود: حمایت مطلق دونالد ترامپ از حکومت راستگرای اسرائیل، آن را برای سرکوب سازمان‌های حقوق بشری ترغیب وتشویق می‌کند.

وزارت امور راهبردی رژیم صهیونیستی مدعی است، فعالیت شاکر بویژه در خصوص پرونده متعلق به اشغالگری اسرائیل در کرانه باختری، به جایی رسید که خواستار تحریم اسرائیل شده بود.

مدیر دفتر دیده‌بان حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی حمایت خود از تحریم رژیم صهیونیستی را رد کرد و گفت: اسرائیل تلاش می‌کند هرگونه انتقاد در مورد سیاست‌های خود در مورد فلسطین را سرکوب کند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد، شاکر مأموریت خود را در کشور اردن ادامه می‌دهد و کسی جایگزین او نخواهد شد.

روث گفت: اسرائیل مدعی است که با شاکر مشکل دارد، درحالی که حقیقت آن است که مشکل مقام‌های اسرائیلی ناشی از آن است که دیده‌بان حقوق بشر موضوع شهرک‌سازی‌ها را مطرح می‌کند که از نظر حقوق بین‌الملل غیر قانونی است و به رسمیت شناخته نمی‌شود.

رژیم صهیونیستی اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی از تمدید ویزای شاکر خودداری کرد و سرانجام دیوان عالی این رژیم اوسط نوامبر سال جاری (اواخر آبان ۹۸) به اخراج او چراغ سبز نشان داد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان