arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۴۶۳۶
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۰ - ۰۵ آذر ۱۳۹۸

اردوغان: امنیت ترکیه و قطر را از هم جدا نمی‌دانیم

رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد: امنیت کشورمان و قطر را از هم جدا نمی‌دانیم. ترکیه و قطر بر تمایل مشترک خود به ادامه همکاری استراتژیک طولانی مدت در تمامی زمینه‌ها بین دو کشور تاکید کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به نوشته خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه پس از بازدید از مرکز فرماندهی مشترک نیروهای ترکیه-قطر در دوحه، پایتخت این کشور در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: امنیت ترکیه و قطر را از هم جدا نمی‌دانیم.

رئیس‌جمهوری ترکیه در ادامه همچنین تصریح کرد: هیچ‌کس نباید از حضور ما در این منطقه ناراحت باشد. مخالفان وجود پایگاه ترکیه در قطر متوجه شدند که ما دوست واقعی این کشور هستیم. مرکز فرماندهی مشترک نیروهای ترکیه-قطر نماد صمیمیت دو کشور است و مانند رابطه دیگر نهادها، مبتنی بر منافع و نتیجه هژمونی نیست.

ترکیه و قطر بر تمایل مشترک خود به ادامه همکاری استراتژیک طولانی مدت در تمامی زمینه‌ها بین دو کشور تاکید کردند.

در بیانیه مشترک در پایان سفر اردوغان به قطر و برگزاری دور پنجم کمیته عالی استراتژیک بین دو کشور آمده است، دور پنجم نشست‌های کمیته استراتژیک در فضایی برادرانه و تفاهم متقابل و همکاری برگزار شد و شراکت ویژه و تمایل مشترک بین طرفین برای ادامه همکاری استراتژیک طولانی مدت در تمام زمینه‌ها را منعکس کرد.

در این بیانیه تاکید شده، قطر و ترکیه قصد ادامه توسعه و تقویت چارچوب قانونی روابط دوجانبه را دارند.

کمیته مشترک همچنین از توجه شرکت‌های قطری به سرمایه‌گذاری در ترکیه استقبال کرد و به بررسی تعهد قطر در زمینه سرمایه‌گذاری مستقیم به ارزش ۱۵ میلیارد دلار در ترکیه در ماه اوت ۲۰۱۸ و تعهد طرفین برای همکاری جدی در زمینه مالی پرداخت.

این کمیته از تقویت همکاری در پروژه‌های مشترک با قهرمانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر ابراز رضایت کرد. دو کشور همچنین تمایل خود را به تعمیق همکاری طولانی مدت در صنایع دفاعی ابراز داشتند.

کمیته استراتژیک مشترک در راستای اجرای توافقنامه امنیتی مشترک در سال ۲۰۱۴ و ضمن پروتکل همکاری امنیتی امضا شده در سال ۲۰۱۱ تاسیس شد و به صورت گردشی بین دو کشور نشست برگزار می‌کند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان