arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۱ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۰

تحلیل بی بی سی از دلیل عقب نشینی احمدی نژاد در برابر افزایش نرخ سود بانکی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبر: بي بي سي نوشت: دولت محمود احمدی نژاد بعد از یک ماه سکوت در مقابل بحران ارز و طلا در بازار، سرانجام هم برنامه تک نرخی کردن ارز را که چند ماه پیش کنار گذاشته بود، دوباره به اجرا گذاشت و هم با افزایش نرخ سود سپرده های بانکی به 21 درصد موافقت کرد.

آنچه بانک مرکزی و دولت اکنون به اجرا گذاشته اند به عقیده کارشناسان، برنامه تازه ای نیست و برخی از آنها نظیر ارز تک نرخی از دولت محمد خاتمی شروع شده بود و بانک مرکزی عملا از چند ماه پیش با اعلام چند نرخ برای ارز آن را کنار گذاشته بود.

به عقیده کارشناسان، افزایش نرخ سود سپرده های بانکی نیز از سر ناچاری تصویب شده و گرنه این سیاست با آنچه آقای احمدی نژاد در شش سال و نیم گذشته، در پیش گرفته بود، به کلی متفاوت و مغایر است.

آقای احمدی نژاد در زمان به قدرت رسیدنش انتقادهای تندی از عملکرد بانکها داشت و بعد از ساکن شدن در خیابان پاستور مدام سعی داشت تا نرخ سود را کاهش دهد چون معتقد بود که برای تقویت تولید بايد سود وام های بانکی کاهش پیدا کند.

او بارها مخالفت خود را با هر تصمیمی برای افزایش یا دستکم ثابت ماندن نرخ سود بانکی نشان داد و حتی در سال 1386 حاضر نشد مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر ثابت ماندن نرخ سود بانکی را تائید کند و با فشار اعضای شورای را مجبور کرد که نرخ سود را کاهش دهند.

آن زمان شورای پول و اعتبار می گفت که نرخ سود بانکی در حد 12 درصد ثابت بماند در حالی که نرخ تورم 14 درصد بود ولی آقای احمدی نژاد اصرار داشت که باید نرخ سود تسهیلات و وامهای بانکی کمتر شود.

اقتصاددانان ایرانی در نامه های که برای آقای احمدی نژاد نوشتند به طور مشخص از تبدیل ارزهای نفتی به ریال و افزایش نقدینگی و کاهش دستور نرخ سود بانکی انتقاد کردند اما آقای احمدی نژاد حتی وقتی از تعدادی از آنها دعوت کرد تا نظراتشان را بشنود به آنها گفت که او تصمیم دارد ارزهای نفتی را خرج کند ،فقط کارشناسان بگویند که چطور می شود این پول را خرج کرد بدون آنکه نقدینگی بیشتر شود و تورم افزایش پیدا کند.

حالا که نقدینگی از 80 هزار میلیارد تومان در سال 1384 به 350 هزار میلیارد تومان رسیده واین نقدینگی سرگردان به هر سمتی سرازیر می شود، آنجا را به هم می ریزد، آقای احمدی نژاد و تیمش مجبور شده اند عقب نشینی کنند.
نظرات بینندگان