arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۴۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۰۵ آذر ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۸۸/

تصمیم ایتالیا برای فروش قایق‌های تندرو به ایران و اعتراض‌ها به آن به خاطر تحریم فروش مواد دارای کاربرد دوگانه / پاسخ ایتالیا: حتی یک جفت کفش هم می‌تواند کاربرد دوگانه داشته باشد

دو موهر می‌گوید بر اساس قوانین ایتالیا و مطابق با مفاد «حراست از حقوق بشر»، فروش تسلیحات/مواد حساس دارای کاربرد دوگانه، به ایران تحریم است تا زمانی که این کشور قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل را رعایت کند، اما افزود «من در موقعیتی نیستم که بگویم فروش‌های پیشنهادی کنترل شده هستند و باید هدف از آن‌ها را نظامی در نظر بگیریم».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تصمیم ایتالیا برای فروش قایق‌های تندرو به ایران و اعتراض‌ها به آن به خاطر تحریم فروش مواد دارای کاربرد دوگانه / پاسخ ایتالیا: حتی یک جفت کفش هم می‌تواند کاربرد دوگانه داشته باشد

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: گزارشی محرمانه از سفارت آمریکا در رم به تاریخ پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۱ به توضیحاتی درباره قایق های تندرو ایران پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: ایتالیا می‌گوید ایران واقعا به قایق‌های تندرو احتیاج دارد
طبقه بندی: محرمانه
پنج شنبه ۱۳:۴۸ دقیقه نهم می ۲۰۰۲
از: سفارت آمریکا در رم
به: نامشخص

۱. درخواست اقدام و خلاصه. ایتالیا درباره فروش احتمالی قایق‌های تندرو به ایران تحقیق می‎کند اما، حداقل در مرحله ابتدایی، معتقد نیست که فروش این قایق‌ها به معنی نقض قوانین داخلی ایتالیا یا در حوزه لیست تسلیحات واسنار باشد. هماهنگ کننده وزارت امورخارجه در حوزه منع گسترش تسلیحات می‌گوید ایتالیا اگر به این نتیجه برسد که قایق‌ها قرار است کشتی جنگی شوند، آن‌ها را نخواهد فروخت. اما از سوی دیگر می‌گوید ایران گارد ساحلی گسترده‌ای دارد و باید مراقب برخی از همسایه‌های خود باشد. اقدام درخواستی را در پاراگراف ۴ مشاهده کنید. پایان خلاصه و اقدام درخواستی.
۲. اوگو دو موهر، هماهنگ کننده وزارت امورخارجه در حوزه منع گسترش تسلیحات روز ۸ می‌گفت: دولت ایتالیا بر اساس الزامات و منافع این کشور بر اساس پیمان منع گسترش، درباره فروش قایق و موتور قایق تندرو به ایران تحقیق می‌کند. دو موهر توضیح داد که ایتالیا با وجود روابط تجاری گسترده با ایران، فروش هرگونه تسلیحات و کالا و فناوری‌های حساس با کاربرد دوگانه را به این کشور ممنوع کرده است. البته او با اشاره به تلگراف ما گفت که نمی‌تواند بپذیرد که این فروش ضرورتا به معنی نقض قوانین ایتالیا یا نیازمند اقدام بر اساس روند واسنار باشد.
۳. دو موهر می‌گوید بر اساس قوانین ایتالیا و مطابق با مفاد «حراست از حقوق بشر»، فروش تسلیحات/مواد حساس دارای کاربرد دوگانه، به ایران تحریم است تا زمانی که این کشور قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل را رعایت کند، اما افزود «من در موقعیتی نیستم که بگویم فروش‌های پیشنهادی کنترل شده هستند و باید هدف از آن‌ها را نظامی در نظر بگیریم». او می‌گوید وزارت امورخارجه با شرکت‌های مشخص شده در تلگراف صحبت خواهد کرد – شرکت طراحی فابیو بازی و ایسوتا فرانچینی – و یافته‌های خود را با ما در میان خواهد گذاشت.
۴. دو موهر در پایان اشاره کرد که «هرچیزی، حتی یک جفت کفش، را می‌توان دارای کاربرد دوگانه درنظر گرفت. ایران سواحل زیادی دارد که باید از آن‌ها حفاظت کند و باید مراقب برخی از همسایگانش هم باشد». اقدام درخواستی. گزارش سال گذشته که در آن از وزارت امورخارجه خواستیم از ایران بخواهد اقدامات نظارتی بر نفتکش‌ها را در آب‌های خود زیادتر کرده و مراقب قاچاق احتمالی نفت عراق در نقض تحریم‌های سازمان ملل باشد، به دست دو موهر نرسیده است. ایتالیا این پیام را به ایران منتقل کرده و ظاهرا آن‌ها نظارت بر آب‌های خود را افزایش داده اند. انتظار داریم آن شرکت ها، دفاتر وزارت امورخارجه و ایرانی ها، همین نظارت‌ها را دلیلی مشروع برای استفاده از همین قایق‌های تندرو‌های مطرح در اینجا، بیان کنند. ما خواهان دریافت استدلال وزارت در مقابل چنین اظهاراتی هستیم.
سمبلر

نظرات بینندگان