arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۴۷۶
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۱ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۰

رسول منتجب​نیا: نه روشنفكران بي‌دين هستند و نه روحانيون مرتجع و متحجر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه اعتماد د مصاحبه​ای با رسول منتجب​نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی نوشت:

*  در پيدايش و تكامل نهضت اسلامي، بعد از حضرت امام (ره)، نخبگاني و خواص نقش اول را داشتند، اين نخبگان تقسيم مي‌شدند به علما و روحانيوني كه در نقاط مختلف كشور. البته همه روحانيون همواره با انقلاب نبودند بلكه فقط برخي از روحانيون متعهد و آگاه نداي امام را شنيدند و اجابت كردند و تحت تاثير آگاهي‌بخشي‌هاي حضرت امام (ره) قرار گرفتند، چراكه برخي از روحانيون تا روزهاي آخر از امام و انقلاب فاصله داشتند و نتوانستند فريادها و رهنمود‌هاي امام را بشنوند و بپذيرند كما اينكه الان هم جماعتي از آنها در جامعه ما وجود دارند و امام هم در روزهاي پيش از پيروزي انقلاب بارها از اين نوع علما و روحانيون گله مي‌كردند و آنها را وابسته به رژيم يا مرتجع يا متحجر مي‌ناميدند.

* در ميان روشنفكران هم همه با انقلاب نبودند و در ابتدا تنها بخشي از آنها با انقلاب همراه شدند؛ عده‌يي از آنها نسبت به انقلاب بي‌تفاوت بودند، عده‌يي ديگر همراه با رژيم شاهنشاهي بودند و بخشي دچار اشتباهاتي بودند

* مرحوم دكتر شريعتي از معدود روشنفكراني بود كه از لحظه اول با انقلاب پيوند خورد و جان خود را در اين مسير فدا كرد، دكتر شريعتي در آن روزها در مقابل رژيم و در مقابل روشنفكران بي‌دين و لاابالي ايستاد، در مقابل روحانيون غير انقلابي و قشرهاي ديگر و متحجر ايستاد و با امام (ره) و انقلاب همراهي كرد و تمام توان خود را براي جذب جوانان و به حركت در آوردن نسل جوان به كار گرفت. اما متاسفانه نيروهاي مرتجع در برابر روشنفكري چون دكتر شريعتي صف‌بندي كردند. من خودم شاهد بودم كه تقابل شديدي بين دكتر شريعتي، و به عبارتي طرفداران دكتر شريعتي، و مخالفان دكتر شريعتي به وجود آمد

* در چهلمين روز رحلت مرحوم مصطفي خميني در مسجد اعظم قم در حضور جماعت چندين هزار نفره از مردم اين پيام خوانده شد، امام در آن پيام از اينكه برخي از روحانيون در برابر روشنفكران جبهه‌گيري كردند يا بالعكس اظهار تاسف كردند. امام فرمودند كه بايد اين دو قشر مكمل يكديگر باشند، بايد روحانيون، طلاب، علما و فضلا تلاش كنند از دانشگاه و روشنفكران استفاده كنند و آنها را تقويت كنند و روشنفكران هم، به ويژه دانشگاهيان، بايد با علما و روحانيون ارتباط داشته باشند، از آنها استفاده و آنها را تكميل كنند.

*نه روشنفكران بي‌دين هستند و نه روحانيون مرتجع و متحجر هستند. در درون هر كدام از اين دو جامعه، دو پديده منفي و ارتجاعي به وجود آمده. من معتقدم كه هر دو حوزه و هر دو قشر بايد قيام كنند، اين پديده‌هايي كه باعث خدشه‌دار شدن حيثيت آنها مي‌شود را كنار بزنند و با صداي بلند اعلام كنند روحاني و روشنفكر در كنار هم هستند؛ بايد با هم باشند زيرا پيروزي ملت و نظام و اسلام در سايه وحدت روحاني و روشنفكر است.

* متاسفانه ما بيش از آنكه عمل كنيم ،حرف مي‌زنيم و شعار مي‌دهيم، و تصور مي‌كنيم كه مي‌توانيم صرف شعار دادن كار را پيش ببريم. تشريفات و تجملات جاي بسياري از واقعيات را گرفته. افرادي هستند كه به اختلافات دامن مي‌زنند و مانع وحدت مي‌شوند يعني مسلما و مطمئنا وحدت روحانيون و روشنفكران به نفع اسلام تشيع انقلاب و نظام و به ضرر استكبار و دشمنان ملت است؛ بنابراين آنهايي كه مخالف هستند نمي‌خواهند اين وحدت ايجاد شود و تلاش مي‌كنند كه به اختلافات دامن بزنند و انتظار از دشمن هم همين است.

نظرات بینندگان