arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۴۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۱ - ۰۶ آذر ۱۳۹۸

لاوروف: تصمیم آمریکا درباره شهرک‌سازی اسراییل‌ گامی مستقیم در تایید غصب این مناطق‌ است

وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از تصمیم آمریکا برای قانونی خواندن شهرک سازی اسراییل در اراضی اشغالی فلسطین گفت: تصمیم واشنگتن در کرانه باختری رود اردن را گامی مستقیم به سوی تایید غصب این مناطق می‌دانیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«سرگئی لاوروف» چهارشنبه در چارچوب برنامه سفر خود به قرقیزستان در جمع اساتید و دانشجویان آکادمی دیپلماتیک وابسته به وزارت امور خارجه قرقیزستان گفت: واشنگتن تمام اقدامات ممکن را بکار می‌گیرد تا به پایه‌های حل و فصل مناقشه فلسطین و اسراییل ضربه بزند.
وی افزود: تصمیم آنها (آمریکا) برای انتقال سفارت خود به اورشلیم (بیت المقدس) و به رسمیت شناختن مالکیت اسراییل بر ارتفاعات جولان و همچنین تصمیم آنها برای اینکه شهرک‌های اسراییلی در کرانه باختری رود اردن را غیرقانونی نشناسند همگی گواهی بر این ادعا است و بر سایر اقدامات برای حل و فصل مناقشه بین فلسطین و اسراییل خط بطلان می‌کشد.
«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا به تازگی گفته است که دولت ترامپ «پس از مطالعه دقیق مباحث حقوقی همه طرف‌ها» اعلام می‌کند که شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری با قوانین بین‌المللی ناسازگار نیست.
وی افزود: دولت ترامپ سیاست اتخاذ شده در دوره باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین این کشور در قبال شهرک‌سازی‌های رژیم‌صهیونیستی را تغییر می‌دهد.
پمپئو تصریح کرد: بیانیه‌های دولتی ایالات متحده درباره فعالیت‌های شهرک‌سازی در کرانه باختری در دهه‌های گذشته ناهماهنگ بوده است.
پمپئو اظهار کرد: در سال ۱۹۷۸ دولت جیمی کارتر سی و نهمین رییس جمهوری اقدامات اسرائیل در خصوص شهرک‌های یهودی نشین را مطابق با قوانین بین المللی ندانست ولی دولت رونالد ریگان چهلمین رییس جمهوری آمریکا با آن مخالفت کرد.

غرب از تحمیل اراده خود بر دیگران دست بردارد
لاوروف در ادامه سخنان خود در آکادمی دیپلماتیک قرقیزستان در پاسخ به سوالی درخصوص تحریم روسیه از سوی کشورهای غربی گفت: کشورهای غربی باید از عادت به جا مانده از قرن‌های گذشته مبنی بر تحمیل اراده خود بر دیگر کشورها دست بردارد و از عادت های امپریالیستی فاصله بگیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: واشنگتن تلاش می‌کند کشورهای آسیای مرکزی را از توسعه روابط با روسیه بازدارد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان