arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۵۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۸ - ۱۰ آذر ۱۳۹۸

ائتلاف سائرون نامزدی برای نخست‌وزیری عراق معرفی نمی‌کند

ائتلاف سائرون پارلمان عراق به رهبری مقتدی صدر، اعلام کرد که با گزینه‌ای برای نخست‌وزیری این کشور موافق است که به تأیید مردم برسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 به نقل از العربیه، ائتلاف سائرون پارلمان عراق به رهبری مقتدی صدر اعلام کرد با گزینه‌ای برای نخست‌وزیری این کشور موافق است که به تأیید مردم برسد.

این ائتلاف همچنین اعلام کرد که نامزدی را برای نخست‌وزیری ارائه نخواهد کرد و در انتخاب نخست‌وزیر دخالتی نخواهد داشت.

سعد الحدیثی، سخنگوی دولت عراق نیز اعلام کرد که ائتلاف سائرون از حق خود برای تشکیل دولت جدید، صرف نظر کرد.

این در حالی است که برخی منابع خبری مدعی هستند انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق تا آخر هفته انجام می‌شود و جریان صدر با قدرت به دنبال انتخاب سرلشگر «عبدالوهاب الساعدی» برای این پست است.

گفته می‌شود الساعدی در میان تظاهرکنندگان از مقبولیت ویژه‌ای برخوردار است.

در سال ۲۰۱۷ مجله‌های انگلیسی او را بهترین و سرشناس‌ترین ژنرال معرفی کردند. در سال ۲۰۱۹ نیز بالاترین مدال جنگی را از ستاد ارتش آمریکا دریافت کرد. در جنگ با داعش نیز مهمترین عملیات‌ها را در قالب تیپ‌های مبارزه با تروریسم فرماندهی کرد.

گفتنی است عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق روز شنبه رسماً استعفای خود را تقدیم پارلمان این کشور کرد.

پارلمان عراق، امروز استعفای عبدالمهدی را با استناد به ماده ۷۵ قانون اساسی این کشور پذیرفت.

بر اساس قانون اساسی عراق، پس از آنکه استعفای نخست‌وزیر پذیرفته شود، اجرایی خواهد شد و رئیس‌جمهور حداکثر طی ۱۵ روز، نام جایگزین نخست‌وزیر را از میان اعضای بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی اعلام می‌کند.

از روز نخست ماه اکتبر، تظاهراتی در شهر‌های جنوبی عراق و همچنین در بغداد برگزار شد. این اعتراض‌ها در واکنش به بیکاری شدید، مشکلات اقتصادی، عدم ارائه خدمات کافی نظیر آب و برق و نیز فساد گسترده دولت صورت گرفت.

هرچند دولت عراق با ارائه چهار بسته اصلاحی سعی در اقناع معترضان داشت، اما مرحله دوم اعتراض‌ها در ۲۵ اکتبر در شهر‌های مختلف عراق شروع شد و همچنان ادامه یافته است تا جایی که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق مجبور به استعفا شد.

نظرات بینندگان