arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۵۵۵۳
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۸ - ۱۰ آذر ۱۳۹۸

دبیرکل سازمان ملل: آثار مخرب بلایای زیست محیطی مرگبارتر می شود

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل روز یکشنبه در آستانه اجلاس اقلیمی مادرید هشدار داد که بلایای زیست محیطی تکرار و از تاثیرات مخرب تر و مرگبارتری برخوردار می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مادرید، ‌ وی گفت: طی دهه ها، نوع بشر با زمین در جنگ بوده و حال این سیاره است که به مقابله به مثل می پردازد. تاثیر مخرب گرمایش زمین که بشریت را تهدید می کند، با واکنش منفی طبیعت همراه است.

وی تمهیدات اقتصادهای بزرگ جهان برای مهار آلودگی کربنی را ناکافی دانست و افزود: باید جنگ با طبیعت را متوقف کنیم و علم به ما می گوید که می توانیم این کار را انجام دهیم.

گوترش با اشاره به گزارش سازمان ملل مبنی بر این که پنج سال گذشته، گرم ترین سال ها در طول تاریخ بوده است، یادآور شد که هر سال، ‌ آلودگی هوای ناشی از تغییرات اقلیمی، هفت میلیون نفر را به کام مرگ می کشاند، ضمن این که سلامت انسان و امنیت غذایی در معرض خطر است. ۹۱۰۹

نشست آب‌وهوایی «کاپ ۲۵ مادرید» فردا (دوشنبه) در اسپانیا آغاز به کار می‌کند. هدف اصلی این اجلاس دو هفته‌ای، تکمیل آیین‌نامه توافق پاریس است تا پس از پنج سال از امضای آن، از سال ۲۰۲۰ اجرایی شود.

این آیین‌نامه مشتمل بر رویه‌ها، سازوکارها و نهادهایی است که مفاد پیمان آب‌وهوایی پاریس از طریق آنها اجرا خواهد شد. گرچه این آیین‌نامه در اجلاس پارسال لهستان نهایی شد، اما برخی از مسائل لاینحل باقی ماند و قرار شد مذاکره‌کنندگان در مدت یک سال، آنها را حل و فصل کنند.

نشست مادرید آخرین اجلاس تغییرات اقلیمی است که پیش از ورود به سال ۲۰۲۰ برگزار می‌شود و در آن بسیاری از کشورها باید طرح‌های جدید آب‌وهوایی خود را ارائه دهند. در میان بسیاری از مسائلی که در این زمینه باید به آنها پرداخته شود، مساله تامین مالی اقدامات آب‌وهوایی در سراسر جهان است.

تاکنون اقدامات چندانی برای تحقق سه هدف مقابله با تغییرات آب‌وهوایی انجام نشده است. این اهداف شامل «کاهش ۴۵ درصدی انتشار گازهای کربنی تا سال ۲۰۳۰، دستیابی به هدف به صفر رساندن انتشار دی‌اکسید کربن تا سال ۲۰۵۰ و تثبیت افزایش دمای جهانی در ۱.۵ درجه سانتیگراد تا پایان قرن» است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان