arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۵۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۰۹ - ۱۱ آذر ۱۳۹۸

العبادی: در انتخاب نخست وزیر جدید عراق مشارکت نمی کنم

"حیدر العبادی" نخست وزیر پیشین عراق و رئیس ائتلاف نصر که ۴۲ کرسی (از مجموع ۳۲۹ کرسی) در پارلمان دارد، در انتخاب نخست وزیر جدید عراق مشارکت نمی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش شبکه تلویزیونی "روسیا الیوم"، العبادی یکشنبه شب در نشست خبری گفت: تلاش کردم که موضعی در راستای منافع ملت و اصلاح دولت در پیش گیرم و همچنان با حس مسؤولیت‌ پذیری و نه رقابتی، در حمایت از مردم و وطنم باقی خواهم ماند.

وی افزود: در انتخاب جایگزین عادل عبدالمهدی مشارکت نخواهم کرد.

در پی تشدید اعتراضات در عراق که از ۲۵ مهرماه آغاز شد و در آن بیش از ۴۰۰ نفر کشته شدند، عبدالمهدی نخست وزیر عراق کناره گیری و پارلمان عراق روز یکشنبه با تشکیل جلسه فوق‌العاده با استعفای وی موافقت کرد.

براساس قانون اساسی عراق، "برهم صالح" رئیس جمهوری این کشور ۱۵ روز مهلت دارد تا از میان احزابی که بیشترین کرسی‌های پارلمان را به خود اختصاص داده‌اند، یک نفر را مأمور تشکیل کابینه کند.

نامزد نخست وزیری ۳۰ روز مهلت دارد، اعضای کابینه پیشنهادی‌اش را به پارلمان معرفی کند.

در همین حال، فراکسیون السائرون وابسته به جریان "مقتدا صدر" که با ۵۴ نماینده، بیشترین کرسی‌ مجلس عراق را در اختیار دارد؛ یکشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ نامزدی برای نخست وزیری جدید عراق معرفی نخواهد کرد و در انتخاب نخست وزیر جدید دخالتی نمی‌کند.

در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که ۲۲ اردیبهشت ۹۷ با مشارکت ۴۴.۵ درصد واجدین شرایط برگزار شد، فهرست های انتخاباتی 'سائرون' (مقتدا صدر) با ۵۴ کرسی، الفتح (هادی العامری) با ۴۷ کرسی و النصر (حیدر العبادی) با ۴۲ کرسی، بیشترین آراء را به دست آوردند.

دولت قانون (نوری المالکی) با ۲۶ کرسی، دمکرات (مسعود بارزانی) با ۲۴ کرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) با ۲۰ کرسی، جریان حکمت (سیدعمار حکیم) با ۱۹ کرسی و اتحادیه میهنی (کوسرت رسول جانشین جلال طالبانی) با ۱۸ کرسی در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان