arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۵۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۲ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۰

احتمال آزادي امير حكمتي با ميانجيگري عراق

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محله برو و بيايي شده براي خود اين ايران. يك مسير پر ترافيك؛ با رفت و آمدهايي از جنس سياسي، ديپلماسي. با هر رفت وآمدي هم پيغامي مي آيد و مي رود؛ پيغام هايي يا از جانب غرب و آمريكا يا براي غرب و آمريكا. پيام ها هم اگرچه متنوع اند و با موضوعات گوناگون، پيغام رسانان اما ثابت و بي تكرار. يك روز تركيه و روز بعد عراق؛ دو كشوري كه از يك سو با ايران و از سوي ديگر با غرب و آمريكا رابطه اي نزديك و تنگاتنگ دارند.

به گزارش انتخاب به نقل از شرق، همين امر هم سبب شده اين دو كشور به بهترين گزينه براي ايجاد پل ارتباطي بين ايران و غرب تبديل شوند. تاكنون نيز دو طرف يعني ايران و غرب كم از طريق اين پل به يكديگر پيغام و پسغام نداده اند. از درخواست براي آزادي زندانياني عموما آمريكايي كه در ايران گرفتار و اسير شده اند گرفته تا درخواست براي از سرگيري مذاكرات هسته اي و خويشتنداري در مقابل تهديدها براي مسدود كردن تنگه هرمز.

براي همين هم نمي توان به سادگي از كنار سفر يكي از مقامات اين دو كشور به ايران يا برعكس سفر مقامات ايراني به اين دو كشور گذر كرد؛ چرا كه سابقه نشان داده اين دست سفرها تنها مسايل دوجانبه را در برنمي گيرد. حال اگر رسانه هاي داخلي اين كشورها راز اهداف پشت پرده را برملاكنند كه ديگر اين حساسيت بايد دو چندان شود.

ديروز يك روزنامه عراقي به نقل از يك مقام آگاه عراقي از تصميم نوري المالكي، نخست وزير اين كشور براي سفر به ايران خبر داد. به گزارش ايسنا، روزنامه المدي به نقل از اين مقام آگاه نوشت: المالكي در اين سفر حامل پيام آمريكا خواهد بود كه قرار است اين نامه به دست محمود احمدي نژاد، رييس جمهور ايران برسد.

اين مقام عراقي ادامه داد: اين نامه در راستاي نزديك كردن ديدگاه هاي ميان دو طرف است و از آنجا كه واشنگتن نخست وزير عراق را به دليل روابط خوبش با تهران ميانجيگر موفقي مي داند، مي خواهد تا از او در اين مسير كمك بگيرد. اين مقام آگاه عراقي از محتوا و جزييات پيام احتمالي نخست وزير عراق خبري را اعلام نكرد، با اين حال روزنامه عراقي گمانه زني كرد، واشنگتن به دنبال آرام كردن اوضاع با ايران است و در اين رابطه از مالكي براي تحقق اين هدف به عنوان يك حلقه وصل ميان دو طرف استفاده مي كند.

در صورتي كه اين خبر صحت داشته باشد اين دومين پيامي است كه واشنگتن از كانال عراق براي مقامات ايراني طي ماه هاي اخير ارسال مي كند. چندي پيش رسانه هاي آمريكايي خبر دادند باراك اوباما، رييس جمهوري آمريكا نامه اي خطاب به مقام معظم رهبري صادر كرده كه محتواي اين نامه مربوط به هشدارهاي ايران نسبت به انسداد تنگه هرمز بود. پس از آن، رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران ضمن تاييد خبر ارسال اين نامه از سه كانال اعلام كرد كه يكي از آنها عراق و جلال طالباني رييس جمهوري اين كشور بود.

در جريان سفر ممكن است يكي از ماموريت هاي نخست وزير عراق دريافت پاسخ جمهوري اسلامي ايران به نامه رييس جمهوري آمريكا باشد. با اين حال گمانه زني محتمل ديگري درباره پيام احتمالي آتي آمريكا براي مقامات ايراني درخواست براي آزادي شهروند ايراني–آمريكايي است كه اخيرا به جاسوسي متهم و به اعدام در دادگاه بدوي محكوم شده است.

 امير حكمتي، ۲۸ ساله و متولد آمريكا كه اوايل دهه گذشته ميلادي چند سال عضو سپاه تفنگداران دريايي آمريكا بوده، تابستان گذشته به ايران سفر كرد و به گفته خانواده اش چند هفته بعد بازداشت شد. چندي پيش او در مقابل دوربين صداوسيما حاضر شد و «اعتراف» كرد كه براي آمريكا جاسوسي مي كرده است.

حكمتي اعتراف كرد كه قبل از سفر به ايران، به مدت دو ماه در پايگاه بگرام متعلق به نيروهاي آمريكايي در افغانستان در زمينه هاي اطلاعاتي فعاليت داشت و سپس وارد ايران شد. اين شهروند آمريكايي ايراني تبار گفته بود كه ماموران سيا از او خواسته بودند تا در پايگاه بگرام اطلاعاتي را جمع آوري كند و سپس در ايران، اين اطلاعات را در اختيار وزارت اطلاعات قرار دهد و پس از دريافت پول، به آمريكا بازگردد.

پس از آن با برگزاري دادگاهي، نماينده دادستان در كيفرخواستي با استناد به «گزارش هاي مديركل حقوقي معاونت ضد جاسوسي وزارت اطلاعات و اقارير خود متهم» امير حكمتي را به همكاري با آمريكا و سازمان سيا عليه جمهوري اسلامي متهم كرد. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامي تهران به رياست قاضي صلواتي هم پس از رسيدگي به پرونده اتهامي امير ميرزايي حكمتي، او را «در رابطه با اتهام همكاري با دولت متخاصم و عضويت در سازمان جاسوسي آمريكا و همچنين تلاش براي متهم سازي ايران در تروريسم، محارب و مفسد في الارض تشخيص داده و براي او حكم اعدام صادر كرده است.»

به دنبال صدور اين حكم مقامات آمريكايي درخواست مكرر خود را براي آزادي اين شهروند ايراني – آمريكايي اعلام كردند كه تاكنون مورد توجه قرار نگرفته است. بنابراين به نظر مي رسد آمريكايي ها به شيوه اي متوسل شده اند كه پيش از اين امتحانش را براي آنها پس داده و به مثمرثمر بودن آن دست يافتند؛ يعني اعزام ميانجي به تهران و طرح درخواست رسمي خود از طريق يك كانال رسمي و ديپلماتيك. همانند آن شيوه اي كه براي آزادي «ركسانا صابري»، روزنامه نگار ايراني – آمريكايي يا «سارا شورد»، «جاشوا فتال» و «شين بائر» سه شهروند آمريكايي كه متهم به جاسوسي در ايران شده بودند، موثر واقع شد؛ آن هم با ميانجيگري جلال طالباني، رييس جمهوري عراق.

 از اين رو بعيد نيست كه اين بار هم واشنگتن راه آزادي «اميرحكمتي» را در عراق مي بيند و مقامات اين كشور را واسط براي آزادي او كنند. اين درخواست در حالي براي مقامات جمهوري اسلامي ارسال خواهد شد كه ديروز نيز رسانه هاي داخلي خبر از ارسال نامه درخواست گروهي از شهروندان آمريكايي به مقام معظم رهبري براي آزادي امير حكمتي دادند. تابناك گزارش داد: گروهي از شهروندان آمريكايي كه خود را از اعضاي شوراي روابط اسلامي ـ آمريكايي مي نامند درنامه خود از مقام معظم رهبري خواسته اند، امير حكمتي را كه به جرم جاسوسي در ايران محكوم شده است، مورد عفو و بخشش قرار دهند.

 همان گونه كه پيش از اين، سه آمريكايي ديگر را با داشتن جرم هايي مشابه بخشيدند. بنابراين بايد گفت آمريكايي ها موتور رايزني هاي خود را براي آزادي حكمتي روشن كرده اند و تخته گاز مي تازند تا به هر شكل ممكن راه آزادي او را هموار كنند و در اين مسير هم از هيچ اقدامي فروگذار نمي کنند؛ از ارسال نامه ها و پيغام ها گرفته تا اعزام ميانجياني همچون نوري المالكي، نخست وزير عراق.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
2
2
بهتر است آقای حکمتی را با خانمی از ایران که مادرش استاد دانشگاه است و به ناحق در زندان امریکا گرفتار شده است تعویض کنند.
نظرات بینندگان