arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۵۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۳ - ۱۱ آذر ۱۳۹۸

چطور با رژیم غذایی جلوی عوارض خطرناک آلودگی هوا را بگیریم؟

در این روز ها آلودگی هوای تهران و برخی کلانشهر‌ها باز هم از مرز ناسالم عبور کرد؛ به حدی که تهران در روز جمعه ۸ آذرماه با شاخص آلودگی ۱۶۶ در جایگاه دومین شهر آلودهٔ جهان قرار گرفت این معضل، تهدیدی جدی و فوری برای سلامت و کیفیت زندگی شهروندان و اقتصاد کشور است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در این روز ها آلودگی هوای تهران و برخی کلانشهر‌ها باز هم از مرز ناسالم عبور کرد؛ به حدی که تهران در روز جمعه ۸ آذرماه با شاخص آلودگی ۱۶۶ در جایگاه دومین شهر آلودهٔ جهان قرار گرفت این معضل، تهدیدی جدی و فوری برای سلامت و کیفیت زندگی شهروندان و اقتصاد کشور است.

 

انجمن غذا و تغذیه حامی سلامت ایران از مردم تقاضا می‌کند در روز های اعلام شده در منزل بمانند و در صورت نیاز به خروج از خانه از وسیله نقلیه شخصی استفاده نکنند.

 

نوع تغذیه می‌تواند تا حد زیادی از عوارض خطرناک آلاینده‌های موجود در هوا بر بدن بکاهد. به همین جهت برای کاهش این عوارض نامطلوب، توصیه‌های زیر ارائه می‌گردد:

۱- با بروز پدیدهٔ وارونگی دما، در صبح اول وقت فصل‌های سرد میزان آلودگی به حداکثر می‌رسد. با گرم شدن هوا در طول روز از وخامت اوضاع تا حدی کاسته می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌گردد در ساعات اولیهٔ روزهایی که هوا وارونگی دارد، حتما از ماسک استفاده کنید.

۲- در روزهایی که آلودگی هوا به مرز هشدار دهنده‌ای می‌رسد، همهٔ افراد به ویژه گروه‌های در معرض خطر (کودکان، سالمندان، مادران باردار و مبتلایان به بیماری‌های قلبی و ریوی) باید در خانه بمانند و درها و پنجره‌ها را بسته نگه دارند.

۳- مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها به ویژه ویتامین‌های E و C بهترین دشمنان آلودگی هوا هستند. خوردن انواع ، کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو شیرین، نارنج، نارنگی و کاهو را نباید فراموش کرد. ویتامین E را نیز می‌توان در جوانه گندم، گردو، بادام، و سبزیجات با برگ‌های سبز پیدا کرد.

۴- در روز‌های آلوده تا حد امکان شیر، ماست و سایر لبنیات را مصرف شود. این مواد حاوی فسفر، منیزیم و کلسیم هستند و به بدن در مبارزه با اثرات آلودگی هوا کمک می‌کنند.

۵- مصرف منظم ماهی‌های روغنی نظير ماهی آزاد و سالمون می‌تواند در تقويت و بهبود فعاليت دستگاه تنفسی مؤثر واقع شود. برخی از نوشيدنی‌ها مانند چای سبز و قهوه نيز به دليل داشتن تركيبات فلاونوييدی می‌توانند توان دفاعی بدن را در برابر عوامل اكسيدكننده بيشتر كنند.

 

۶- در روزهای آلوده سیستم ایمنی بدن تضعیف میشود و ممکن است بیشتر در معرض بیماریهای عفونی و سرما خوردگی قرار بگیرید بهتر است از غذاهای سرخ کردنی و فست‌فود ها که بر این سیستم اثر منفی میگذارد استفاده نشود و بیشتر غذاها به صورت بخارپز و یا آب‌پز باشند.

 

۷. دانه های خوراکی مانند دانه بزرک و تخم کتان ،تخم آفتاب گردان به دلیل داشتن اسید چرب امگا ۳نقش موثری در حفظ ایمنی سلولی دارند .

 

۸. با توجه به کاهش مصرف روغن و افزایش مصرف غذاهای آب پز و یا بخار پز بهتر است در هر وعده کمی روغن زیتون به این غذا ها اضافه کنید.

سلامت نیوز

نظرات بینندگان