arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۵۷۴
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۲ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۰

داغ بودن غیرعادی رقابت در انتخابات پارلمانی کویت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
واحد مرکزی خبر: رویترز در گزارشی از کویت به قلم محمود حربی درباره انتخابات پارلمانی این کشور نوشت: آتشی که دوشنبه شب چادرهای انتخاباتی محمد الجویهل نامزد انتخابات کویت را در منطقه العدیلیه در حومه شهر کویت سوزاند نشانه روشنی از داغ بودن غیرعادی رقابت در انتخابات پارلمانی کویت است.

این چادرها را گروهی از جوانان قبیله مطیر که مخالف معروف کویتی مسلم البراک عضو آن است به آتش کشیدند.

این حمله پس از آن صورت گرفت که الجویهل اقدام به حمله لفظی علیه نامزدهای قبیله مطیر کرد.

در انتخابات امروز پنجشنبه پنجاه نماینده پارلمان از بین دویست و هشتاد و شش نامزد از جمله بیست و سه زن انتخاب خواهند شد.

انتخابات امروز با انتخابات قبلی تفاوت زیادی دارد زیرا پس از ناکامی های سیاسی برگزار می شود که تا حد درخواست برای برکناری کابینه و انحلال پارلمان پیش رفت و منجر به حمله به پارلمان شد.

رویدادی که در تاریخ کویت سابقه نداشته است.

به دستور شیخ صباح الاحمد امیر کویت، استعفای کابینه شیخ ناصر المحمد پذیرفته و معاونش شیخ جابر المبارک مامور تشکیل کابینه شد.

محمد الرمیحی استاد جامعه شناسی سیاسی در دانشگاه کویت درباره این انتخابات می گوید: «گرمی بازار انتخابات ناشی از توجه نکردن به اصلاحات واقعی در نظام انتخاباتی است که علاوه بر وجود صندوقهای رأی به تکثرگرایی سیاسی نیز نیاز دارد.

از این رو تکثر گرایی در شکل طایفه گرایی و قبیله گرایی و افول خط مشی سیاسی به علت منافع تنگ نظرانه ظهور یافته است». اما صلاح الهاشم وکیل مدافع و نویسنده سیاسی و عضو جمعیت حقوق بشر بحرین می گوید: «داغ کردن تنور انتخابات از طریق متهم کردن رقبا، برنامه ای است که طرفهای سیاسی تحت تاثیر رویکرد کشورهای همسایه در پیش گرفته اند، کشورهایی که نمی خواهند دموکراسی به خاک آنان منتقل شود.

به همین علت به همه اجازه داده شده است بدون حساب و کتاب فقط حرف بزنند و اختلافات از مرحله حرف به مرحله عمل و توسل به خشونت تبدیل شده است».

از زمان آغاز مبارزات انتخاباتی در کویت صحنه سیاسی این کشور شاهد کشمکش شدید بین جناحهای مختلف و گروههای مستقل و گروههای قبیله ای بوده است.

این انتخابات صحنه قطب بندی شدید طایفه ای در حوزه های انتخاباتی شده و برخی نامزدها به خرید رای و تقدیم هدایای زنانه مثل عطر و کیفهای گران قیمت متهم شده اند.

کمیسیون شفافیت کویت گزارشی موثق درباره خرید رای در این انتخابات به وزارت کشور کویت ارسال کرده است.

تحولات مربوط به انتخابات کویت سه شنبه شب وارد مرحله تازه ای شد چرا که گروهی از جوانان در اعتراض به حمایت شبکه اسکوپ از الجویهل نامزد انتخابات و انتقاد این شبکه از شخصیتهای مخالف مانند احمد السعدون رئیس سابق پارلمان و نامزد احتمالی ریاست پارلمان آینده تظاهرات کردند ولی نیروهای پلیس توانستند اوضاع را کنترل و معترضان را متفرق کنند. همچنین گروه دیگریاز جوانان قبیله مطیر به شبکه الوطن هنگام پخش زنده اظهارات نبیل الفضل نامزد انتخابات که از شخصیتهای مخالفان به شدت انتقاد کرد حمله و تلاش کردند وارد آن شوند ولی پلیس اوضاع را کنترل کرد.

در انتخابات امروز بیش از چهارصد هزار رای دهنده که نیمی از آنان را زنان تشکیل می دهند نمایندگان خود را در چهاردهمین پارلمان تاریخ کویت انتخاب خواهند کرد.

دولت کویت تدابیری را برای تامین امنیت انتخابات اتخاذ و یک مرکز رسانه ای پیشرفته ایجاد کرده و توانسته است شمار زیادی از خبرنگاران عرب و خارجی را برای پوشش انتخابات جذب کند.

ناظران می گویند احتمالا پنجاه درصد نمایندگان پارلمان قبلی جای خود را به نامزدهای جدید خواهند داد و شمار قابل توجهی از نمایندگان پارلمان در دوره های قبلی به پارلمان باز خواهند گشت و در برخی حوزه ها ائتلافهای سنی در مقابل ائتلافهای شیعه تشکیل خواهد شد.

جنبش الدستوریه که شاخه سیاسی اخوان المسلمین کویت محسوب می شود نیز تلاش می کند از طریق ائتلاف با جناح سلفی محافظه کار بیشترین تعداد نامزدهای خود را به داخل پارلمان بفرستد.

از سوی دیگر جناح اسلام گرا در صدد افزایش تعداد کرسیهای خود از طریق جمع آوری آراء قبایل و جناحهای محافظه کار است.

پیش بینی های اولیه نشان می دهد تعداد نمایندگان شیعه در پارلمان کویت از حوزه نخست انتخاباتی تقریبا ثابت باقی خواهد ماند و قبیله العوازم و نمایندگان مستقل نیز کرسی های خود را حفظ خواهند کرد.

اما در حوزه دوم انتخابتی، فراکسیونها حضور کمتری دارند و شخصیتهای مستقل مانند محمد الصقر رئیس سابق پارلمان عربی و مرزوق الغانم و علی الراشد وزیر سابق و معان الحربش از اخوان المسلمین و خالد السلطان از سلفی ها و خلف دمیثیر از قبیله عنزه شانس بیشتری برای راه یافتن به پارلمان دارند.

اما حوزه سوم انتخاباتی که برخی آن را به علت حضور همه طیفها کویت کوچک می نامند انتخاباتی جنجالی خواهد داشت و پیش بینی می شود نمایندگان کهنه کار مثل ولید الطبطبایی و فیصل المسلم و صالح الملا و علی العمیر و احمد السعدون و اسیل العوضی از این حوزه به پارلمان راه پیدا کنند و نامزدهایی مانند محمد الجویهل و نبیل الفضل و صفاء الهاشم نیز به ورود به پارلمان امیدوارند.

حوزه چهارم انتخاباتی حوزه اصلی فعالیت مخالفان است و عمدتا قبایل آن را اداره می کنند.

گفته می شود در این حوزه پنج کرسی به قبیله مطیر و سه کرسی به قبیله الرشایده و دو کرسی به قبایل عنزه و شمر اختصاص یافته است.

در حوزه پنجم نیز دو قبیله بزرگ العجمان و العوازم با یکدیگر رقابت می کنند و پیش بینی می شود هرکدام چهار کرسی و ائتلاف نامزدهای مستقل و قبایل کوچک نیز دو کرسی را به دست آورند.

به علت تبلیغات شدید و اتهامات متقابل و پخش شایعاتی درباره خرید رای و اجاره کردن منازل با قیمتهای بسیار زیاد نزدیک مناطق رای گیری، پیش بینی می شود برگزاری انتخابات با تنشهایی بین هواداران نامزدها همراه باشد.

آراء به صندوقهای شیشه ای ریخته و در حضور نمایندگان نامزدها و احزاب شمارش و روند شمارش نیز به طور زنده پخش خواهد شد.

کویتی ها امیدوارند این انتخابات نقطه آغاز بازگشت ثبات به حیات سیاسی کشور و آغاز روند توسعه بعد از جدالهای سیاسی و بحرانهای پیاپی باشد.
نظرات بینندگان