arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۶
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۰ - ۰۹ بهمن ۱۳۸۹

سرکوب اعتراضات مردمی در عربستان

پلیس و شاهدان عینی اعلام کردند مقامات عربستانی روز جمعه دهها نفر را که برای اعتراض به ضعف تاسیسات زیربنایی در شهر سیل زده جده تجمع کرده بودند بازداشت کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل ازخبرگزاری رویترز از جده، برخی خیابانهای جده روز جمعه نیز شاهد سیل بود و همچنان برق مناطق کم ارتفاع در این شهر بعد از دو روز بارش شدید باران که منجر به سیل شد، قطع است. تاکنون چهار نفر بر اثر سیل در جده کشته شده اند.

اعتراضات پس از آن آغاز شد که روز پنج شنبه پیامکهایی از طریق گوشی های تلفن بلکبری برای ساکنان جده فرستاده و از آنها خواسته شد در تظاهرات برای اعتراض به وقوع سیل شرکت کنند. چنین رویدادی در کشور نفت خیز عربستان حتی در شرایطی که ناآرامیهای ضد دولتی گریبانگیر بسیاری از دولتهای عربی شده است، غیرعادی به نظر می رسد.

یک شاهد عینی گفت معترضان بعد از نماز جمعه به مدت حدود پانزده دقیقه در خیابان تجاری اصلی شهر جده تجمع کردند و فریاد الله اکبر سر دادند ولی نیروهای امنیتی آنان را دستگیر کردند.

یک افسر پلیس گفت حدود سی نفر دستگیر شده اند و پلیس در تعقیب افراد دیگری است که به ساختمانهای مجاور محل تجمع فرار کرده اند. یک افسر دیگر شمار دستگیر شدگان را حدود پنجاه نفر ذکر کرد.

یک افسر پلیس در پاسگاهی نزدیک به محل اعتراضات گفت، اکثر تظاهرکنندگان که حدود سی نفر می شدند دستگیر شده اند ولی افرادی همچنان در ساختمانهای منطقه پنهان شده اند و پلیس تلاش می کند آنان را نیز دستگیر کند.

حدود دوازده خودرو پلیس ساختمانی را که معترضان در آن مخفی شده اند محاصره کرده اند و حدود سی خودرو دیگر نیز خیابان نزدیک به محل اعتراضات را مسدود کردند.

دعوت به تظاهرات در عربستان در شرایطی صورت می گیرد که اعتراضات به حکومت مطلق در منطقه به ویژه در مصر و یمن که از قیام مردم تونس و سرنگونی رئیس جمهور این کشور الهام گرفته اند، در حال گسترش است.

نظرات بینندگان