arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۶۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۳ - ۱۳ آذر ۱۳۹۸

واکنش ظریف به اظهارات روحانی درباره پیام های خصوصی آمریکا: از طریق سوئیس مرتب پیام دریافت می کنیم؛ اینها هم پیام‌هایی بود که در زمان مجمع عمومی دریافت شد

وزیر امور خارجه کشورمان اظهارکرد: لازم است بگویم بنده در سفرم به سوئد با وزیر خارجه کنونی این کشور تاکید کردم توقع ندارم از کشوری که حمایت از برجام می‌کند شرکت دارویی‌اش از فروش داروی نایاب به ایران خودداری کند، بالاخره پانسمان برای کودکان مبتلا به بیماری پروانه‌ای موضوعی نیست که همه کشورها تولید کنند،
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در حاشیه جلسه امروز هیات دولت شایعه استعفایش را تکذیب کرد و گفت: اگر استعفا داده بودم الان این‌جا نبودم.

وی در مورد سفر یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان به ایران گفت: این سفر در چارچوب مشورت‌های دوره‌ای است که با همسایگان داریم، ایشان هم از قبل یعنی چندین هفته قبل گفته بود که برای مشورت به ایران می‌آید، در مورد مسائل منطقه، طرح صلح هرمز و در مورد روابط دو جانبه صحبت کردیم.

ظریف تصریح کرد: می دانید که آخر این هفته- جمعه بعد از ظهر- رئیس کمیسیون مشترک عمانی با بزرگ‌ترین هیاتی که در روابط دو کشور در بخش خصوصی وجود داشته است، به ایران می‌آید.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین بیان کرد: در این سفر در مورد تلاش‌هایی که عمان در حوزه امنیت خلیج فارس داشته صحبت شد. همچنین بحث‌های خوبی را با یوسف بن علوی به‌عنوان همسایه خوب ما که مشورت‌هایی را مرتب داشته، داشتیم، فکر می‌کنم کم بودن این‌گونه سفرها باید سوال باشد نه زیاد بودنش.

وی درباره توئیت اخیر خود مبنی بر این‌که نه تهدیدها تاثیرگذار است نه وعده‌های اروپایی‌ها، گفت: هفته گذشته شاهد اقدام مثبت از طرف اروپایی‌ها بودیم که 6 کشور جدید به اینستکس پیوستند و تهدید بی موردی که اروپایی‌ها کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهارکرد: لازم است بگویم بنده در سفرم به سوئد با وزیر خارجه کنونی این کشور تاکید کردم توقع ندارم از کشوری که حمایت از برجام می‌کند شرکت دارویی‌اش از فروش داروی نایاب به ایران خودداری کند، بالاخره پانسمان برای کودکان مبتلا به بیماری پروانه‌ای موضوعی نیست که همه کشورها تولید کنند، به لطف خدا در ایران پیشرفت‌های خوبی داشتیم اما انقدر کم است و فقط تعدادی کمی از شرکت‌ها این دارو را تولید می‌کنند، پیش از این شرکت سوئدی این کالا را به ما می‌فروخته اما اکنون به خاطر تحریم‌های آمریکا و به خاطر قلدری و زورگویی آن را نمی‌فروشد.

ظریف افزود: لازم است یادآوری کنم خوب است که به اینستکس بپیوندند ، اما قبل از آن خود آمریکا ادعا می‌کند موارد داوریی و انسانی جزو تحریم‌ها نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که رئیس جمهور اعلام کرده پیام‌های خصوصی از طرف آمریکا به ما ارسال شده است، گفت: من چیزی نشنیدم، ما از طریق سوئیس مرتب پیام دریافت می کنیم البته اینها هم پیام‌هایی بود که در زمان مجمع عمومی دریافت شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور درباره فعالیت‌های معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه نیز بیان کرد: کارهایی که تاکنون این معاونت انجام داده، انصافا کارهای گسترده‌ای است و تلاش‌های زیادی انجام شده و این تلاش‌ها را ادامه می دهیم اما این که چه مقدار موفق شویم تا حدودی بستگی دارد به کشورهای خارجی و همچنین دستگاه‌های داخلی که تا چه اندازه بتوانند از این فرصت‌های ایجاد شده استفاده کنند.

ظریف در مورد برگزاری نشست کمیسیون مشترک در سطح معاونان که آخر هفته در وین برگزار می‌شود، گفت: این نشست در راستای جلسات دوره‌ای کمیسیون مشترک است، نکاتی که داشتیم در نامه‌ها مطرح کردیم، اروپایی‌ها هم نظرات خود را مطرح می‌کنند فکر نمی کنم اتفاق جدیدی بیفتد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین در مورد حمله به کنسولگری ایران در نجف هم اظهار کرد: پیش‌بینی‌های امنیتی انجام شده بود و در مورد حضور کارکنان ما در ساختمان‌های امن هم تصمیم‌گیری‌هایی از قبل شده بود. به لطف خدا هیچ کدام از همکاران و اسناد ما مورد خسارت واقع نشد اما کنسولگری خسارت‌های شدیدی را متحمل شد. وزیرخارجه عراق از من عذرخواهی کرد و تاکید کردیم که وظیفه قانونی دولت عراق حمایت از کنسولگری‌های ما است و بالاخره دولت عراق برای تامین خسارت مسئولیت دارد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان