arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۶۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۲ - ۱۳ آذر ۱۳۹۸

اردن در صدد لغو واردات گاز از اسرائیل است

همزمان با نزدیک‌ شدن به زمان انتقال گاز از سرزمین‌های اشغالی به اردن در آغاز سال جدید میلادی، امان برای لغو قرارداد انتقال گاز از میدان لویتان" اسرائیل با شرکت سرمایه‌گذار این پروژه وارد مذاکره شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش تارنمای شبکه تلویزیونی "آی ۲۴" اسرائیل، شرکت «نوبل انرژی» آمریکا در پروژه انتقال گاز از میدان لویتان به اردن سرمایه‌گذاری کرده است.

منابعی در وزارت انرژی اردن اعلام کردند: این کشور تلاش می‌کند در صورت لغو این قراداد، از زیر بار بند پرداخت جریمه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری این پروژه شانه خالی کند.

رویکرد اردن در مورد لغو واردات گاز از اسرائیل در حالی است که میزان تولید برق این کشور افزایش یافته و حتی به دنبال صادرات برق به کشورهای همسایه است.

از سوی دیگر علاوه بر سرمایه‌گذاری اردن در انرژی‌های تجدیدپذیر، به واردات گاز طبیعی از مصر ادامه‌ می‌دهد. این امر موجب شده، نیاز به گاز اسرائیل بی‌فایده قلمداد شود.

به گفته این منابع که خواستند، نامشان محفوظ بماند، "عبدالله دوم" شاه اردن نیز اخیرا در جمع شماری از نمایندگان مجلس اردن به آنان گفته است که دولت امان در حال بررسی راه‌های قانونی برای لغو قرار داد گاز از اسرائیل است.

شرکت ملی برق اردن در سال ۲۰۱۶ قراردادی با شرکت «نوبل انرژی» آمریکا برای انتقال گاز از میدان گازی "لویتان" در دریای مدیترانه را منعقد کرد.

انعقاد این قرارداد، با اعتراض بسیاری از احزاب و گروه‌های مردمی در اردن رو به رو شد، همچنان که اخیرا نمایندگان مجلس این کشور تلاش دارند تا موضوع لغو این قراداد گازی را در دستور کار پارلمان قرار دهند.

این درحالی است که دولت اردن با استدلال این که این قراداد یک قراداد بین‌المللی نیست و میان دو شرکت امضا شده و پارلمان نمی‌تواند آن را لغو کند، پرونده این قرارداد را به دادگاه قانون اساسی این کشور ارجاع داده است.

براساس توافق منعقد شده، از ابتدای سال ۲۰۲۰، شرکت نوبل انرژی آمریکا موظف است به مدت ۱۵ سال، ۴۵ میلیارد متر مکعب گاز از رژیم صهیونیستی را به اردن منتقل کند.

این تحولات چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که شاه اردن اعتراف کرده بود، روابط امان – تل‌آویو در بدترین سطح قرار دارد.

پیش از آن نیز دولت امان از ۱۹ آبان ماه ورود بدون روادید اتباع رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشین‌های صهیونیست به دو منطقه "الباقوره" و"الغمر" را که پیشتر در اجاره رژیم اسرائیل بود، ممنوع کرد.

اما روابط امان و تل‌آویو از ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۷ (۱مرداد ۹۶) و به دنبال کشته شدن دو شهروند اردنی توسط کارمند سفارت اسرائیل در امان تیره شده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان