arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۶۳۰۵
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۸ - ۱۴ آذر ۱۳۹۸

هشدار کره شمالی به ترامپ: دیگر کیم را «مرد راکتی» خطاب نکن

یک دیپلمات ارشد کره شمالی تهدید کرد اگر رئیس‌جمهور آمریکا یک بار دیگر رهبر کره شمالی را «مرد راکتی» خطاب کند با چالش بسیار خطرناکی مواجه می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 کره شمالی تهدید کرد اگر یک بار دیگر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی را «مرد راکتی» خطاب کند، با «چالش بسیار خطرناکی» مواجه می‌شود.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «چو سون هوی» معاوم وزیر امور خارجه کره شمالی این چالش را مشابه آنچه دو سال پیش وجود داشت توصیف کرد؛ زمانی که تنش بین پیونگ‌یانگ و واشنگتن رو به افزایش گذاشت.

ترامپ روز سه‌شنبه در نشست سران «پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) در لندن به خبرنگاران گفته بود:‌ «[کیم] راکت هوا کردن را دوست دارد. به‌ همین دلیل است که او را مرد راکتی خطاب می‌کنم».

«پاک جانگ چون» فرمانده ارتش کره شمالی نیز روز چهارشنبه هشدار داد که ممکن است کره شمالی و آمریکا هر لحظه به صورت تصادفی وارد درگیری کامل مسلحانه شوند و هرگونه حمله‌ای با واکنش سریع نیروهای کره شمالی مواجه می‌شود.

به گفته این مقام کره شمالی، مذاکره‌ای که ایالات متحده در تلاش برای فروختن آن به کره شمالی است در اساس چیزی جز یک ترفند احمقانه برای محدود نگهداشتن کره شمالی به مذاکره و استفاده از آن برای سودجویی سیاسی و انتخابات در ایالات متحده نیست.

کره شمالی تا پایان سال جاری میلادی (۱۰ دی) به آمریکا مهلت داده پای میز مذاکره برگشته و تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ را لغو کند و در غیر این صورت باید آماده هرگونه اقدامی از سوی این کشور باشد.

نشریه‌ «چوسان سیمبو» در این باره نوشت، پیونگ‌یانگ آماده است در صورت عدم حصول پیشرفت چشمگیر در دیپلماسی با آمریکا، در «مسیر جدیدی» قدم بردارد و تولید سامانه‌های تسلیحاتی جدید خود را تسریع بخشد، بنابراین آمریکا نباید فرصت حیاتی گفت‌وگو با کره شمالی را از دست بدهد.

رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی اولین بار در سال ۲۰۱۸ و در کشور سنگاپور مذاکراتی را برگزار کردند که نتیجه‌ای نداشت. پس از آن دور دوم مذاکرات میان رهبران این دو کشور در پایتخت ویتنام برگزار شد که آن نیز به شکست ختم شد. بار سوم، ترامپ و کیم در منطقه غیرنظامی در مرز دو کره دیدار کردند و از آن به بعد به دلیل عدم پایبندی واشنگتن به تعهداتش در مقابل کره شمالی، هیچ‌گونه پیشرفتی در روابط دو کشور حاصل نشده است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان