arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۶۵۹۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۵ - ۱۶ آذر ۱۳۹۸

زور اقدامات پیشگیرانه به کاهش مرگ‌ومیرهای جاده‌ای ساوه و زرندیه نرسید

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی با اشاره به آمار بالای مرگ و میرهای جاده ای در محورهای مواصلاتی شهرستان‌های ساوه و زرندیه گفت: نباید آمار بالای تلفات جاده‌ای و سوانح رانندگی در این محورها به امری عادی بدل شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی با اشاره به آمار بالای مرگ و میرهای جاده ای در محورهای مواصلاتی شهرستان‌های ساوه و زرندیه گفت: نباید آمار بالای تلفات جاده‌ای و سوانح رانندگی در این محورها به امری عادی بدل شود.

مهدی زندیه وکیلی در جلسه کمیسیون اجرایی آیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی اظهار کرد: بیش از ۴۸ درصد تلفات جاده ای‌استان مرکزی به دلیل افزایش حجم تردد در چند محور مواصلاتی ساوه و زرندیه بوقوع می‌پیوندد و برای پیشگیری از بروز سوانح رانندگی و نیز کاهش آمار جانباختگان باید چاره‌اندیشی کرد، نه اینکه صرفا به بیان آمار ‌اکتفا کرده و ارائه آمار امری عادی شود.

وی خواستار ارائه پیشنهاد اجرایی برای کاهش تلفات جاده‌ای شد و افزود: برخی اقدامات به صورت کوتاه مدت می‌تواند آمار سوانح رانندگی را کاهش دهد، اما اقدامات درازمدت و کارشناسی شده ضرورت دو چندان دارد.

وی تامین زیرساخت‌ها، توسعه راه‌سازی، حضور بیشتر پلیس بویژه خودروهای گشت نامحسوس و نیروهای امدادی در محورهای مواصلاتی و هوشمندسازی با تجهیز جاده‌ها و نقاط حادثه خیز به دوربین را از جمله اقدامات موثر در کاهش سوانح رانندگی منجر به فوت و مصدومیت دانست و افزود: اقدامات پیشگیرانه‌ای که تاکنون صورت گرفته است نتوانسته تلفات جاده‌ای در محورهای مواصلاتی ساوه و زرندیه را کاهش دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی در ادامه، سه عامل خودرو، جاده و خطای انسانی را زمینه ساز بروز سوانح رانندگی دانست و افزود: ازآنجاکه عامل ساخت خودرو مربوط به سیاست های کلان کشوری است و از حوزه استانی خارج است، اما در خصوص عامل جاده و ‌خطای انسانی با توسعه و تقویت راه‌سازی و فرهنگ‌سازی می توان آمار تلفات را کاهش داد.

وی با تاکید بر اینکه شدت افزایش تلفات جاده‌ای در محور ساوه همدان غیر منطقی است، افزود: این محور از شرایط ایمنی خوبی برخوردار است، اما سرعت بالا که مهمترین عامل تصادفات این محور است موجب افزایش آمار سوانح رانندگی و مصدومیت یا جان باختن مردم شده است.

زندیه وکیلی خواستار پوشش بیشتر انتظامی و امدادی در این محور با تامین زیرساخت‌های لازم برای کاهش تلفات در این محور شد و افزود: بخش اعظم سوانح جاده ای منجر به فوت سرنشینان خودروها در صحنه تصادف می شود در صورتیکه اگر میزان حضور نیروهای امدادی و پایگاههای جاده ای در این محورها و نقاط حادثه خیز بیشتر شود موجب تسریع در امدادرسانی شده و با اعزام سریع به مراکز درمانی می توان آمار جان باختگان را کاهش داد.

وی بر هماهنگی لازم برای تصمیم سازی در راستای کاهش سوانح ترافیکی تاکید کرد و افزود: براساس اعلام پلیس راه سرعت و سبقت غیرمجاز عامل اصلی وقوع تصادفات در محورهای مواصلاتی ساوه و زرندیه است و هم اکنون به دلیل حجم بالای تصادفات جاده ای، این دو شهرستان به قتلگاه تبدیل شده است از این رو باید تلاش کرد که با یک تصمیم سازی صحیح و اقدام عملی و کاربردی، مصوباتی مشخص در این جلسه اجرایی شود که منجر به پیشگیری از وقوع حوادث رانندگی و نجات جان مردم شود.

معاون استاندار مرکزی، برف روبی و نمک پاشی در زمان مشخص در فصل سرما را مانع از بروز تصادفات زنجیره ای در اتوبان ساوه همدان دانست و افزود: ساوه و زرندیه در محدوده قرمز تصادفات جاده ای قرار دارند و این امر عادی نیست.

وی با انتقاد از اجرا نشدن مصوبات و تامین زیرساخت‌هایی که منجر به کاهش تلفات جاده‌ای شود، گفت: با یک هماهنگی بین بخشی می توان مانع افزایش آمار تلفات جاده ای شد.

زندیه وکیلی با تاکید براینکه در حال حاضر از تسریع در امدادرسانی و حضور پلیس در محورهای مواصلاتی ساوه و زرندیه رضایت حداکثری وجود ندارد، بر لزوم افزایش پایگاه‌های امداد و نجات جاده ای و افزایش تیم امدادی برای تسریع در کمک رسانی تاکید کرد و افزود: دیر رسیدن نیروهای امدادی موجب افزایش آمار فوتی در صحنه شده است و عامل دیر رسیدن آنها کمبود نیروی انسانی و پایگاههای امدادی است، از طرفی چون شدت حوادث در برخوردها بالاست، تسریع در رسیدن امدادگران و انتقال بیماران به بیمارستان نیز ضروری است.

وی بر عارضه یابی سایر دلایل وقوع تصادفات در ساوه و زرندیه تاکید کرد و افزود: در محورهای ساوه و زرندیه به اهتمام بیشتر پلیس نیاز است و باید حضور و عملکرد پلیس تقویت شود.

معاون استاندار مرکزی گفت: فرمانداری ساوه مسئول نظارت بر تقویت حضور و عملکرد پلیس و اورژانس در محورهای مواصلاتی شهرستان است تا شاهد ارتقای عملکرد برای کاهش تلفات باشیم. هیچ اقدامی ارزشمندتر از نجات جان انسان ها نیست از این رو باید همه کارهایی که ضرورت چندانی نداشته را تعطیل کنیم و همه تلاش مان معطوف به نجات جان انسان و کاهش تلفات جاده‌ای شود.

وی تصریح کرد: نسبت به عدم نصب دوربین هوشمند در محورهای مواصلاتی ساوه و زرندیه اعتراض داریم و از طریق استاندار با انجام مکاتبات با وزارت‌خانه پیگیری خواهیم کرد تا نسبت به تسریع در هوشمندسازی این حوزه اقدام شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان