arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۶۶۴
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۰۹ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۰

پیش فروش 4 ماهه سکه متوقف شد/ روند کاهش قیمت سکه ادامه می‌یابد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی از پیش فروش سکه فقط برای تحویل شش ماهه با قیمت 5 میلیون و 989 هزار ریال در سومین هفته اجرای طرح خبر داد و افزود: ‌از امروز اوراق مشارکت 20 درصدی نیز در شعب بانکی عرضه می‌شود.

عباس کمره‌ای در گفتگو با مهر با بیان اینکه در هفته جاری یعنی سومین هفته از اجرای طرح پیش‌فروش سکه در شعب بانکی توسط بانک مرکزی عرضه سکه با زمان تحویل چهار ماهه نداریم، افزود: در هفته سوم پیش فروش سکه با زمان تحویل شش ماهه با قیمت 5 میلیون و 989 هزار ریال انجام خواهد شد.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی در پاسخ به این سئوال که دلیل توقف پیش فروش چهار ماهه سکه چه بوده است؟ گفت: پیش از این نیز باک مرکزی اعلام کرده بود که پیش فروش سکه‌ها را با توجه به شرایط تغییر خواهد داد؛ بنابراین ممکن است این شرایط ، قیمت، سررسید تحویل و شرایطی از این قبیل باشد.

وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگری مبین بر اینکه نگرانی‌هایی نسبت به اینکه بانک مرکزی به وعده خود برای تحویل سکه در موعد مقرر عمل نکند؛ وجود دارد؟ گفت: پیش از این نیز رئیس کل بانک مرکزی نسبت به این موضوع اطمینان داده بود، این در حالی است که بخش تولید بانک مرکزی همچنان مشغول است.

آغاز فروش اوراق مشارکت 20 درصدی از امروز

این مقام مسئول در بانک مرکزی با اشاره به اجرایی شدن ضوابط مختلف بسته سیاسی نظارتی جدید بانک مرکزی، عنوان کرد: از امروز فروش اوراق مشارکت با نرخ 20 درصد در بانک‌های تجارت و ملت آغاز شده است، به عبارت دیگر شرایط برای سرمایه گذاری در سایر بخش‌ها فراهم است.

کمره‌ای خاطرنشان کرد:‌ مردم می تواند از طریق سپرده گذاری در بانک‌ها و اوراق مشارکت و سایر زوایایی که بانک مرکزی در بسته پیشنهاد کرده است، وارد عمل شوند و تنها محل سرمایه گذاری، خرید سکه نیست.

به گفته مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی، پیش از این نرخ سکه دارای حباب بود و این حباب در همان نرخ بالای یک میلیون تومان کاملاً مشهود بود در حالی که هم اکنون این حباب تخلیه شده و روند نرخ سکه کاهشی است. در عین حال، اگر حجم انبوهی از سکه عرضه شود به طور قطع نرخ سکه کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه در روزهای ابتدایی عرضه سکه به صورت پیش فروش استقبال بسیار شدید بوده است، گفت: اما طی روزهای اخیر به دلیل اعلام زوایای بسته سیاسی نظارتی بانک مرکزی از جمله اوراق مشارکت با نرخ‌های جدید، نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ها استقبال از خرید سکه کاهش یافته است.

کمره‌ای به برگزاری جلسه بانک‌های دولتی و خصوصی برای تعیین نرخ سود سپرده‌های بانکی عنوان کرد: بانک مرکزی نرخ‌های پیش فروش سکه را براساس محاسبات دقیق خود تعیین می‌کند در عین حال بازارهای دیگری برای سرمایه گذاری مهیا شده است.
نظرات بینندگان