arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۶۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۱ - ۱۷ آذر ۱۳۹۸

برچسب كمردرد بر بدن دانش‌آموز

طبق یك استاندارد جهانی، نیمكت‌های تمام مدارس باید مطابق با الگوهای حفظ سلامت عضلانی و اسكلتی كودكان در هر رده سنی تهیه شده باشد. میز و صندلی‌های غیراستاندارد در مدارس، عوارض نشستن‌های طولانی‌مدت را بر ستون فقرات دانش‌آموزان تشدید می‌كند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طبق یك استاندارد جهانی، نیمكت‌های تمام مدارس باید مطابق با الگوهای حفظ سلامت عضلانی و اسكلتی كودكان در هر رده سنی تهیه شده باشد. میز و صندلی‌های غیراستاندارد در مدارس، عوارض نشستن‌های طولانی‌مدت را بر ستون فقرات دانش‌آموزان تشدید می‌كند.

البته متخصصان تاكید می‌كنند باید درست نشستن را نیز به كودك‌تان آموزش دهید،‌ زیرا نشستن طولانی‌مدت نیز طی انجام تكالیف یا در ساعت‌های درسی می‌تواند خستگی عضلات و دردهای اسكلتی ایجاد كند.آسیب‌های اسكلتی و عضلانی ناشی از میز و صندلی‌های غیراستاندارد، كوله پشتی‌های سنگین، كفش نامناسب و آسیب‌های ورزشی در مدارس بر دانش‌آموزان امروز یا مردان و زنان فردا، مقوله‌ای نیست كه كم‌اهمیت تلقی شود.

به همین دلیل هر ساله در دوران مدرسه مروری بر آن خواهیم داشت تا شاید تعداد بیشتری از اولیای مدرسه و والدین به این اصول مراقبتی توجه كنند . در این رابطه پای صحبت‌های دكتر سید‌محمد‌جواد مرتضوی، دبیر انجمن جراحان ارتوپدی ایران نشسته‌ایم.اگر میز و صندلی مدرسه بر‌اساس قد و قامت دانش‌آموزان، قابلیت تنظیم داشته باشد از بروز بسیاری از اختلالات اسكلتی جلوگیری می‌شود.

البته دكتر مرتضوی معتقد است ‌بیش از آن‌كه نشستن طولانی باعث آسیب ستون فقرات جدی در دانش‌آموزان شود، نشستن پشت میز و نیمكت غیراستاندارد كه صندلی‌اش، ارتفاع متناسب با قد دانش‌آموز نداشته باشد، می‌تواند به بروز دردهای اسكلتی و عضلانی منجر شود.

استراحت به عضلات دانش‌آموز

مسلما نشستن دانش‌آموزان پشت میز و نیمكت برای بیش از 45 تا 50 دقیقه منطقی نیست.در صورتی كه امكانات كلاس اجازه دهد، دانش‌آموزان باید در این فاصله بلند شوند و حركات كششی به مدت 2 تا 3 دقیقه انجام دهند.بررسی‌ها نشان داده است این حركات كششی نه‌تنها به حفظ سلامت اسكلتی دانش‌آموزان كمك می‌كند، قدرت ذهنی و یادگیری دانش‌آموزان را نیز تقویت می‌كند و باعث می‌شود آنان نمرات بهتری بگیرند.

میز و صندلی‌ به‌جای نیمكت

استفاده از میز و صندلی‌های مجزا از نظر ارگونومی، تناسب بیشتری با ساختار فیزیكی دانش‌آموزان دارد و با اصول سلامت اسكلتی و عضلانی آنان متناسب‌تر است.دكتر مرتضوی می‌افزاید: نیمكت‌هایی كه پشتی مناسبی ندارند و فاصله آنها از هم كم است، آسیب زننده‌تر هستند.

به همین دلیل می‌توان با رعایت فاصله مناسب بین نیمكت‌ها و بهره‌گیری از ارتفاع پشتی مناسب، آسیب اسكلتی و عضلانی را در طولانی‌مدت كاهش داد.

درس و مشق در منزل

خوب است در منزل هم میز و صندلی متناسب با قد و قامت دانش‌آموز داشته باشید.اگر دانش‌آموز عادت كرده برای انجام تكلیف در منزل روی زمین بنشیند باید از میزهای كوتاه كمك بگیرید تا او به دیوار تكیه بدهد و تكالیفش را انجام دهد. البته این روش هم نباید در زمان طولانی مورد استفاده قرار گیرد و كودك حین مشق نوشتن باید وضعیت خود را تغییر دهد و هر نیم ساعت یك‌بار از جای خود بلند شود و كمی راه برود.

بچه‌ها درست بنشینید!

مسلما صحیح نشستن دانش‌آموزان پشت نیمكت و رعایت اصول ارگونومی در پیشگیری از آسیب‌های اسكلتی و عضلانی مهم است. كما این‌كه میز و نیمكت‌ها باید از استاندارد مناسب، ارتفاع و اندازه متناسب با قد، سن و مقطع تحصیلی دانش‌آموز برخوردار باشد.آموزش دانش‌آموز برای درست نشستن در دوران مدرسه، باعث می‌شود دردهای عضلانی، اسكلتی كمتری در بزرگسالی نصیب او بشود.

البته این آموزش در منزل نیز هنگام انجام تكالیف باید صورت بگیرد، زیرا دانش‌آموزان هنگام انجام تكالیف خود در خانه معمولا در حالت چمباتمه یا درازكش مشق می‌نویسند و به همین دلیل خیلی زود به دردهای عضلانی، آسیب ستون فقرات و گاه خمیدگی یا گودی كمر دچار می‌شوند.

 

 روزنامه جام جم

نظرات بینندگان