arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۶۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۱۷ آذر ۱۳۹۸

ورزش، راهی برای تنظیم اکسیژن رسانی

یک تحقیق تازه نشان داد، تنها راه رساندن اکسیژن به مغز، خون رسانی بیشتر به مغز است. دانشمندان در این تحقیق بررسی کردند که چگونه سطوح اکسیژن خون تحت تاثیر رفتارهای طبیعی بویژه ورزش کردن قرار می گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک تحقیق تازه نشان داد، تنها راه رساندن اکسیژن به مغز، خون رسانی بیشتر به مغز است. دانشمندان در این تحقیق بررسی کردند که چگونه سطوح اکسیژن خون تحت تاثیر رفتارهای طبیعی بویژه ورزش کردن قرار می گیرد.

محققان حقیقتی را کشف کرده اند که درباره همه پستانداران صدق می کند. در آزمایشی در آمریکا مشخص شد که بر خلاف آنچه پیشتر گمان می رفت، وقتی موش ها ورزش می کنند، خون می تواند اکسیژن بیشتری به مغز آنها برساند زیرا تنفس، اکسیژن بیشتری را به هموگلوبین تبدیل می کند.

به گفته «پاتریک درو» استاد مهندسی عصبی و جراحی عصبی و مدیر موسسه علوم عصبی پن استیت آمریکا قبلا تصور می شد که خون پستانداران همیشه کاملا اشباع از اکسیژن است.

وی افزود: می دانیم که افراد، الگوهای تنفس خود را در حین انجام وظایف شناختی تغییر می دهند. در واقع فاز تنفس، به کاری که در حال انجام شدن است قفل می شود. در مغز افزایش فعالیت عصبی معمولا همراه با افزایش گردش خون است.

اما سازو کار اینکه دقیقا چه اتفاقی در بدن می افتد ناشناخته بود. بنابر این محققان موش هایی را مورد آزمایش قرار دادند که می توانستند انتخاب کنند راه بروند یا روی تردمیل بدوند و تنفس، فعالیت عصبی، گردش خون و اکسیژن مغز آنها را بررسی کردند.

«کینگ گوان ژانگ» یک از محققان فعال در این تحقیق می گوید: ما پیش بینی می کردیم که اکسیژن رسانی به مغز به فعالیت عصبی و گردش خون وابسته باشد. ما انتظار داشتیم در کورتکس جلوی مغز در صورت کاهش گردش خون، اکسیژن کاهش یابد.

وی افزود: این چیزی بود که ما فکر می کردیم اتفاق می افتد اما بعد دریافتیم که این تنفس بود که میزان اکسیژن را بالا نگه می داشت. تنها راهی که می توانست اتفاق بیفتد این بود که ورزش باعث شده بود خون، اکسیژن بیشتری حمل کند که این بدان معنا بود که خون به طور معمول، کاملا از اکسیژن اشباع نیست.

آنها روش های مختلفی را برای بررسی تنفس، گردش خون واکسیژن استفاده کردند. همچنین سطوح اکسیژن را در هنگام سرکوب فعالیت عصبی و اتساع رگ های خونی آزمایش کردند.

به گفته این محققان، اکسیژن رسانی وقتی فعالیت عصبی و افزایش گردش خون متوقف شد هم در بافت و هم در شریان هایی که مغز را تغذیه می کنند، وجود داشت و با سرعت تنفس و فاز چرخه تنفس ارتباط تنگاتنگی داشت. آنها نتیجه گرفتند که ورزش، راهی فعال برای تنظیم اکسیژن رسانی مغزی است.

این تحقیق در مجله Nature Communications به چاپ رسیده است.

 سیناپرس

نظرات بینندگان