arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۶۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۶ - ۱۷ آذر ۱۳۹۸

تمهیدات ویژه بانک ملی برای راهنمایی مشتریان در خصوص «رمز یکبارمصرف و اپلیکیشن ۶۰» / شعب بانک ملی تا ساعت ۵ عصر باز می‌مانند / ۱۴۰ پایگاه شبانه روزی و ۸ هزار کیوسک آماده راهنمایی و ارائه خدمات به مشتریان هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

از اول دی ماه ۹۸ استفاده از رمز پویا به جای رمز ایستا برای تراکنش‌های بانکی اجباری می‌شود. فناوری جدیدی که دنیای بانکی به سمت آن حرکت می‌کند؛ زیرا امنیت این نوع رمز بسیار بیشتر از رمز ایستاست.

کارکرد رمز یکبار مصرف به زبان ساده، آن است که به جای یک رمز همیشگی، در هر زمانی که نیاز به استفاده از رمز وجود دارد، یک رمز منحصر به فرد تولید می‌شود.

بانک ملی که به عنوان بزرگترین بانک نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه و جهان اسلام مشهور است، طبعا در این حوزه بیش از سایر بانک مورد توجه است. از همین رو، بانک ملی از مدت‌ها پیش، اپلیکیشن ۶۰ را برای دریافت رمز یکبار مصرف به مشتریان خود معرفی کرد و بار‌ها مشتریان را به استفاده از آن ترغیب کرد.

چگونه ۶۰ را نصب کنیم؟
روش کار ساده است. ابتدا در سایت بانک ملی، اپلیکیشن ۶۰ را برای گوشی موبایلتان نصب کنید. بعد روی گزینه رمز یکبار مصرف کلیک کنید و بعد از اتمام عملیات، دوباره اپلیکیشن را اجرا و شماره تلفن همراهتان را وارد کنید. شماره تلفنی که وارد می‌کنید باید با شماره موبایلی که به حساب بانکی‌تان متصل است، یکسان باشد. بعد از اینکه شماره تلفنتان را روی اپلیکیشن ۶۰ بانک ملی تایید کردید، نوبت به فعالسازی از طریق احراز هویت می‎‌رسد.

چگونه از رمز یکبار مصرف استفاده کنیم؟
اپلیکیشن ۶۰ بانک ملی هم رمز دوم یکبار مصرف تولید می‌کند و هم رمز اصلی یا همان رمز چهار رقمی که موقع استفاده از خودپرداز یا دستگاه کارتخوان وارد می‌کنید. به عبارتی می‌توانید رمز اصلی کارت بانک ملی خود را هم به رزم یکبار مصرف تغییر دهید، اما هر بار که از فروشگاه‌ها خرید می‌کنید و کارت می‌کشید، لازم نیست به اپلیکیشن ۶۰ بانک ملی بروید و از آن رمز یکبار مصرف بگیرید، بلکه رمز اصلی چهار رقمی کارتتان همچنان قابل استفاده است. رمز اصلی یکبار مصرف وقتی به درد می‌خورد که به فروشنده و دستگاه کارتخوانش اعتماد ندارید. در چنین حالتی می‌توانید به جای رمز اصلی کارت، رمز یکبار مصرف استفاده کنید تا بعد از ۶۰ ثانیه منقضی شده و احتمال سواستفاده از آن به حداقل برسد. از طرفی لازم نیست رمز اصلی کارتتان را به رمز یکبار مصرف تغییر دهید و فعال کردن رمز دوم یکبار مصرف کافی است.

سه روش برای فعال کردن رمز یکبار مصرف
برای فعال کردن رمز دوم یکبار مصرف بانک ملی روی اپلیکیشن شصت سه راه پیش روی شماست. از طریق سامانه بام، از طریق کیوسک یا درگاه خدمات غیرنقدی یا از طریق خودپرداز.

امنیت ۱۰ میلیون تراکنش در روز
روزانه ۱۰ میلیون تراکنش با رمز دوم توسط مشتریان بانک ملی ایران انجام می‌شود. بسیار گزارش شده که به دلیل استفاده کاربران از صفحات بانکی تقلبی در بستر اینترنت، اطلاعات کارت آن‌ها سرقت شده و حساب آن‌ها مورد سوء استفاده قرار گرفته است. رمز دوم یکبار مصرف راه چنین سوء استفاده‌هایی را می‌بندد، چرا که این رمز برای مدت بسیار کوتاهی معتبر است و تنها با یک بار استفاده از آن، باطل می‌شود. اپلیکیشن ۶۰ می‌تواند امنیت روزانه حدود ۱۰ میلیون تراکنش مبتنی بر اینترنت مشتریان بانک ملی ایران را که از رمز دوم استفاده می‌کنند، تضمین کند.

دریافت ۶۰ از شعب بانکی
بانک ملی بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ شعبه در کشور دارد. بسیاری از این شعبه‌ها برای راهنمایی مشتریان خود قرار است تا ساعت ۵ عصر فعال باشند. اسامی این شعب در سایت بانک ملی موجود است.

۱۴۰ پایگاه شبانه روزی
به جز شعب بانک ملی، ۱۴۰ پایگاه متعلق به این بانک نیز به صورت شبانه روزی به راهنمایی مشتریان می‌پردازند تا آن‌ها را درمورد نصب و راه اندازی اپلیکیشن ۶۰ راهنمایی کرده و سوالات مورد نظر آن‌ها را پاسخ دهند.

۸ هزار کیوسک خودپرداز
به جز شعب بانکی و پایگاه‌های شبانه روزی، در کشور ۸ هزار کیوسک خودپرداز نیز آماده ارائه خدمات به مشتریان در خصوص اپلیکیشن بانک ملی وم رمز یکبار مصرف هستند و طبعا هر مشتری بانکی می‌تواند با مراجعه به این کیوسک‌ها خدمات بانکی مرتبط را دریافت کند.

نظرات بینندگان