arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۶۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۸ - ۱۸ آذر ۱۳۹۸

طالبان: با آمریکا در همه موارد به توافق رسیده‌ایم

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر امروز ( دوشنبه ) اعلام کرد که با آمریکا در همه موارد به توافق رسیده‌ایم و امکان دارد توافق با واشنگتن را پیش از آغاز سال جدید میلادی امضاء کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت، نمایندگان آمریکا و طالبان بر روی تمامی موارد به توافق رسیده‌اند و هم اکنون در مورد زمان و مکان امضای توافقنامه تصمیم می‌گیرند و ممکن است توافق پیش از سال جدید میلادی به امضا برسد.

مذاکرات آمریکا با طالبان از ابتدای این هفته از سرگرفته شد و کاهش خشونت‌ها به گونه ای که به مذاکرات بین گروه‌های افغان و اعلام آتش بس منتهی شود، دستور کار اصلی این مذاکرات بود.

این مذاکرات در پی سفر دو روزه "زلمای خلیلزاد"، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان به کابل و گفت وگو با مقامات دولت و سیاستمداران بنام افغان، ‌از جمله "حامد کرزی" شکل گرفت.

مذاکرات گروه طالبان و آمریکا از دو ماه پیش در پی لغو دعوت "دونالد ترامپ" از این گروه در آمریکا متوقف شده بود.

دور قبلی مذاکرات طالبان و آمریکا در دوحه در حالی جریان داشت که دو طرف از نزدیک شدن به امضای توافقنامه خبر می دادند اما، در نهایت، مخالفت طالبان با اعلام آتش بس، به نوعی مذاکرات را به شکست موقت کشاند.

«زلمی خلیل زاد» در سفر جدید خود اواخر هفته گذشته برای از سرگیری مذاکره با طالبان به کابل آمد و در دیدارهای جداگانه با مقامات دولتی و رهبران سابق جهادی، آتش بس و از بین بردن پایگاه های طالبان در پاکستان را بعنوان پیشنهاد افغان ها برای رسیدن به صلح دریافت کرد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان