arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۷۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۰۸ - ۱۹ آذر ۱۳۹۸

بانوی ٣۴ ساله فنلاندی جوان‌ترین نخست‌وزیر جهان می‌شود

حزب سوسیال دمکرات فنلاند وزیر ترابری این کشور را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد تا این زن ٣۴ ساله جوان‌ترین رئیس دولت کنونی در جهان شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به نوشته خبرگزاری رویترز، حزب سوسیال دمکرات فنلاند پس از استعفای «آنتی رینه» نخست‌وزیر پیشین این کشور، «سانا مارین» زن 34 ساله وزیر ترابری را برای جایگزینی وی انتخاب کرد.

مارین به عنوان جوان‌ترین نخست‌وزیر کنونی در جهان از روز سه‌شنبه سکان هدایت دولت را در فنلاند به دست خواهد گرفت.

مارین از زمانی که در سن 27 سالگی در شهر محل زادگاهش «تمپر» ریاست شورای شهر را بر عهده گرفت، رشد چشمگیری در صحنه سیاست فنلاند داشته است.

وی در حالی به نخست‌وزیری فنلاند می‌رسد که این کشور در میانه اعتصابی سه‌روزه است و باعث توقف تولید برخی از بزرگترین شرکت‌های فنلاندی شده است. کنفدراسیون صنایع فنلاند میزان خسارت حاصله از این اعتصاب را 500 میلیون یورو تخمین زده است.

ائتلاف احزاب چپ میانه در فنلاند که از شش ماه گذشته قدرت را به دست گرفته، توافق کرده است که برنامه سیاسی خود را با محوریت به صفر رسانده انتشار کربن ادامه دهد.

دشواری دیگری که جوان‌ترین نخست‌وزیر جهان از اولین روز تکیه بر این صندلی با آن روبرو است، ریاست دوره‌ای فنلاند در اتحادیه اروپا تا پایان سال جاری میلادی است.

با وجود آنکه کمتر از یک ماه از سال 2019 و پایان دوره ریاست فنلاند مانده، نقش محوری این کشور در تلاش‌ها برای تصویب بودجه سال جدید اتحادیه اروپا کار مارین را سخت‌تر خواهد کرد.

رینه که حدود ۶ ماه پیش ریاست دولت ائتلافی فنلاند را به عهده گرفته بود، در پی افزایش فشارها به وی در داخل دولت ناچار به استعفا شد.

وی پس از بالاگرفتن اختلافات حزبش (سوسیال دموکرات) با «حزب مرکزی» اصلی‌ترین عضو دولت ائتلافی، هفته گذشته استعفای خود را به رئیس جمهوری فنلاند تحویل داد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان