arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۷۱۹۸
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۰ - ۱۹ آذر ۱۳۹۸

واکنش پنتاگون به گزارش واشنگتن پست درمورد پنهانکاری آمریکا در جنگ افغانستان: پنتاگون اطلاعات جنگ افغانستان را به طور منظم و بدون دستکاری در اختیار کنگره و افکار عمومی قرار داده است

به دنبال انتشار گزارش روزنامه واشنگتن پست مبنی بر پنهان کردن جنایات جنگ افغانستان توسط دولت‌های آمریکا، پنتاگون روز سه شنبه این گزارش را تکذیب کرد. وزارت دفاع آمریکا هرگز قصد نداشته تا با ارائه اطلاعات غلط افکار عمومی و کنگره را منحرف کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش شبکه یواس تودی، وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: در طول ۱۸ سال جنگ افغانستان دولت‌های آمریکا اطلاعات غلط و گمراه کننده‌ای به افکار عمومی ارائه نکرده‌اند.
سرهنگ "توماس کامبل" سخنگوی پنتاگون گفت: وزارت دفاع آمریکا هرگز قصد نداشته تا با ارائه اطلاعات غلط افکار عمومی و کنگره را منحرف کند.
کامبل افزود: پنتاگون اطلاعات جنگ افغانستان را به طور منظم و بدون دستکاری در اختیار کنگره و افکار عمومی قرار داده است.
روزنامه واشنگتن پست بامداد سه‌شنبه گزارش داد که به بیش از ۲ هزار صفحه سند درباره دروغ‌گویی دولت‌های مختلف آمریکا درباره ۱۸ سال جنگ در افغانستان که در مصاحبه با بیش از ۴۰۰ مقام مطلع و مرتبط حاصل شده، دست یافته و پس از سه سال توانسته است حکم انتشار این اسناد را از دادگاه بگیرد.
واشنگتن‌پست نوشت که دولت آمریکا در این مدت تلاش داشته که هویت تعداد زیادی از افراد مصاحبه‌شده در این پروژه را مخفی کرده و از انتشار صحبت‌های آنان جلوگیری کند، اما این روزنامه توانسته براساس «قانون آزادی اطلاعات» حکم انتشار این اسناد را بگیرد.
براساس این گزارش، «داگلاس لوت» ژنرال سه ستاره ارتش آمریکا که در دولت باراک اوباما و دونالد ترامپ به عنوان فرمانده کاخ سفید در جنگ افغانستان خدمت کرده، در سال ۲۰۱۵ در یک مصاحبه با مقام‌های دولتی گفت: ما عاری از هرگونه درک بنیادین از افغانستان بودیم؛ ما اصلا نمی‌دانیم چه کار می‌کنیم.
از سال ۲۰۰۱ تاکنون بیش از ۷۷۵ هزار نیروهای آمریکایی به افغانستان رفته که در میان آن‌ها برخی برای چند بار به این کشور فرستاده شده‌اند؛ براساس آمار وزارت دفاع آمریکا، از میان این نیروها حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر کشته و ۲۰ هزار و ۵۸۹ نفر زخمی شده‌اند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان