arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۷۲۲
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۴ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۰

چهره هاي داربي 74

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علي كريمي


جادوگري كه جادوگري نكرد
قرار بود علي كريمي ستاره پرسپوليس در داربي باشد اما جادوگر در غياب جباري و آندو از پس زندي و كيانوش هم برنيامد! تنها صحنه‌اي كه از شماره 8 در داربي باقي مانده پايه‌گذاري گل اول استقلال است. او يك توپ مرده كه در حال اوت شدن بود را با يك ضربه خوب زيرپاي زندي انداخت و باقي ماجرا تا گل اول استقلال رقم بخورد. در ادامه هم در شرايطي كه همه انتظار داشتند جادوگر جادو كند و مثل بازي‌هاي گذشته يك تنه جور همه را بكشد، علي آن كاپيتان مقتدر هميشگي نبود. خشم و نااميدي روي ساق‌هاي او هم تاثيرگذاشته بود. اگر درخشش مهدوي‌كيا و ايمن زايد نبود كريمي سومين باخت متوالي در داربي را تجربه مي‌كرد. همانطور كه استقلالي‌ها از دقيقه 80 خود را برنده قطعي مي‌دانستند، كريمي هم به عنوان بازنده دست‌هاي خود را بالا برده بود.

 

ايمن زايد


زايد، زائد نبود
ايمن زايد مهاجم دورگه ايرلندي – ليبيايي پرسپوليس كاري كرد كارستان تا در عين ناباوري پرسپوليس بازي باخته را با برد عوض كند! هيچكس خريد او را گردن نمي‌گرفت. زايد در اولين بازي برابر ذوب‌آهن نمايش بدي داشت تا برخي به تمسخر اين سوال را مطرح كنند كه اين همان آقاي گل ليگ ايرلند بود؟! اما در داربي، زايد نشان داد چه مهاجم توانايي است. سه گل به سه شكل متفاوت از او حالا صحبت‌هاي منتقدان را به چالش مي‌كشد. گل اول را در موقعيت تك به تك وارد دروازه رحمتي كرد. گل دوم را با ضربه سر زد تا نشان دهد سرزن خوبي هم هست. در گل سوم هم كنترل و چرخش او ميان دو مدافع باتجربه استقلال نمايشي در حد مهاجمان برجسته دنيا بود. ايمن زايد آنقدر خوب گل زد كه سخت مي‌شود تعيين كنيم سهم او در برد داربي بيشتر است يا دنيزلي؟ به هرشكل در شرايطي كه مي‌رفت زايد به عنوان يك دي‌كارموي ديگر در فوتبال معروف شود در 9 دقيقه از فرش به عرش رسيد.

 

مهدي ‌مهدوي‌كيا


انفجار موشك
مهدي مهدوي‌كيا بازهم به عنوان يار تعويضي براي پرسپوليس درخشيد. پيش از حضور كيا در ميدان قرمزها تنها دو بار آن‌هم توسط نوري و نوروزي دروازه رحمتي را به شكل جدي تهديد كرده بودند. اما با آمدن كاپيتان اين آمار دو برابر شد. مهدي دو بار با شوت‌هاي محكم و جان‌دار خود رحمتي را مجبور به واكنش كرد. اما تاثيرگذاري مستقيم او به همين دو شوت محدود نمي‌شود. گل دوم پرسپوليس هم روي ارسال زيبا و دقيق كيا شكل گرفت. موشك فوتبال ايران نشان داد با وجود سن و سال بالا هنوز هم چيزي از ستاره‌هاي دهه هشتادي اين فوتبال كم ندارد. كنار درخشش ايمن زايد اگر بازي بي‌نقص كيا نبود، شايد قرمزها هرگز رنگ برد را به خود نمي‌ديدند. مهدي با بازي خوب خود هم جلوي چهارمين باخت متوالي پرسپوليس را گرفت و هم ركورد خودش كه نباختن در داربي بود را حفظ كرد.

 

مصطفي دنيزلي


تعويض نكرد؛ معجزه كرد
مصطفي دنيزلي به عهد خود وفا كرد و داربي را نباخت. آن هم داربي كه مي‌رفت به بدترين شكل ممكن واگذار كند. مرد ترك‌تبار با تعويض‌هايش مظلومي را ابتدا كيش و پس از آن مات كرد. اين مربي سن و سال‌دار به مظلومي كه در دهه پنجم زندگي خود قرار دارد نشان داد باوجود سن و سال و تجربه بالايي كه دارد هنوز خيلي چيزهاست كه بايد براي تبديل شدن به يك مربي خوب و البته خوب باقي ماندن ياد بگيرد. دنيزلي در شرايطي كه براي بردن بازي 2 بر صفر باخته به چيزي شبيه معجزه نياز داشت با تعويض‌هاي طلايي‌اش دقيقا چنين كرد. او به مربيان ايراني ياد داد فوتبال نه 90 دقيقه كه 91 دقيقه است و براي گل زدن و بردن نه 90 دقيقه كه گاهي 9 دقيقه هم كافي است. او بهتر و بيشتر از مظلومي ارزش دقايق و ثانيه‌ها را مي‌دانست.

 


غايبان آبي
آندو، مجتبي، خسرو و...
استقلال تا دقيقه 82 داربي را 2 بر صفر برده بود و اگر اين نتيجه مي‌ماند ديگر كسي سراغ غايبان را نمي‌گرفت اما آنها نتوانستند برتري خود را حفظ كنند. سوالي كه مطرح است به اين موضوع برمي‌گردد كه اگر استقلال نفراتي چون جباري، حيدري، آندو و حتي ساموئل را داشت آيا باز هم سرنوشت و نتيجه بازي همين مي‌شد؟! اگر فقط يكي از اين نفرات هم حضور داشتند آيا استقلال نمي‌توانست فقط 10دقيقه ديگر دوام بياورد؟ اينها سوالاتي است كه در ذهن استقلال نقش بسته است و البته كسي هم جواب قطعي براي آنها ندارد. مگر كسي فكر مي‌كرد علي كريمي در داربي چنين نمايشي داشته باشد! اما نبود اينها دست‌كم بهانه خوبي براي مظلومي شد تا پشت آن سنگر بگيرد. در 4برد قبلي استقلال جباري رهبر خط مياني بود و نقش اساسي در موفقيت تيمش داشت. در دو داربي قبلي هم آندو همين شرايط را داشت. اما چه كسي مي‌داند اگر اين دو نفر بودند باز هم استقلال مي‌برد؟ فوتبال غيرقابل پيش‌بيني است. به همان اندازه كه هيچ‌كس احتمال نمي‌داد پرسپوليس بازي باخته را 3 بر 2 ببرد كسي هم نمي‌داند اگر غايبان بودند، چه مي‌شد؟!

 

 


مهدي رحمتي
روز، روز گلر يك‌ميلياردي نبود
مهدي رحمتي در اين مدت نشان داده يا گل نمي‌خورد يا اگر خورد زير دو، سه تا نمي‌شود! مهدي در شروع مسابقه يك سوپرواكنش داشت و توپ نوري را دفع كرد. البته روي اين صحنه شانس هم يار او و استقلال بود كه روي توپ برگشتي هيچ بازيكني از پرسپوليس حضور نداشت. اما هرچه به انتهاي بازي نزديك‌تر مي‌شديم رحمتي هم مثل استقلال افت مي‌كرد. چه بسا اگر مهدي طراوت و تمركز خود را حفظ مي‌كرد هرگز در عرض كمتر از 10دقيقه سه گل نمي‌‌خورد. به خصوص روي گل اول كه برخي خروج بي‌دليل او را بي‌تاثير نمي‌دانند. مهدي كه در دو داربي قبلي دروازه‌اش را بسته نگه داشته بود در اين مسابقه تلافي كرد تا به ميانگين يك گل در هر داربي برسد. نكته ديگر در مورد رحمتي اينكه برابر پرسپوليس دنيزلي باز هم متزلزل بود تا ياد و خاطره باخت 2 بر يك ليگ ششم و دو گلي كه خورد زنده شود. در آن داربي هم استقلال با يك گل پيش بود و باخت و اين داربي هم سرنوشتي مشابه آن ديدار داشت.

 
فريدون زندي
فري خوش درخشيد
استقلال داربي را واگذار كرد اما همين باخت درس‌هاي بزرگي هم براي آنها به همراه داشت. بزرگ‌ترين دستاورد اين ديدار براي مظلومي شكوفا شدن فريدون زندي بود. فريدون نشان داد در مركز ميدان چه قابليت‌هايي دارد. توانايي‌هاي او پيش از اين زير سايه حضور جباري و حبس بودن در كناره زمين پنهان مانده بود. زندي يك پاس گل استثنايي داد و يك گل زيبا هم به ثمر رساند تا بهترين و موثرترين بازيكن ميدان البته تا دقيقه 82 باشد! شايد اگر مظلومي در نيمه دوم زندي را به كناره‌ها متمايل نمي‌كرد و از مركز زمين دور نمي‌كرد اتفاق ديگري در پايان بازي رقم مي‌‌خورد اما در شرايطي كه گفته مي‌شود جباري چند هفته ديگر قادر به بازي كردن نيست وجود چنين زندي يك نعمت بزرگ خواهد بود.
استقلال باخت اما اين چيزي از ارزش‌هاي فريدون كم نمي‌كند. به جرات مي‌توان گفت فريدون جديد دستاورد بزرگ استقلال از داربي بود.

 


پرويز مظلومي
«چوبله» ماند«پوبله» نشد
مظلومي باخت بدي به دنيزلي داد! پرويزخان تنها 8دقيقه با پنجمين برد متوالي خود در داربي فاصله داشت اما در عرض كمتر از 10دقيقه بازي برده را به همتاي ترك خود باخت!
سرمربي آبي‌ها كه پيش از اين دو بار علي دايي و دو بار حميد استيلي را مغلوب كرده بود اين‌بار تيغش برش نداشت. تعويض بين دو نيمه او تا حدودي كارساز بود تا با آمدن يوسفي جاي الونگ استقلال هجومي‌تر شود و اختلاف خود را با رقيب دوبرابر كند.
اما گويا پس از اخراج اولادي و 10نفره شدن پرسپوليس برنامه‌هاي مظلومي به هم ريخت و خودش و تيمش را گم كرد! برابر تعويض‌هاي تاثيرگذار دنيزلي، سرمربي استقلال چيزي براي رو كردن نداشت؛ نه در جابه‌جايي مهره و نه در تغيير آهنگ بازي.
پرويزخان براي باختن مي‌تواند بهانه‌هاي زيادي بياورد اما به هر حال بازنده بازنده است.

نظرات بینندگان