arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۷۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۲۰ آذر ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ٩٩/

نقش ابطحی در مذاکرات با اماراتی ها در دولت خاتمی

حمدان توضیح داد که امارات با خاتمی و اصلاح طلبان برای حرکت به سمت یک توافق همکاری کرده بود، اما اکنون که تندرو‌ها دست بالا را دارند، ظاهرا این روند متوقف شده است. او انتظار تغییر این شرایط را ندارد. در واقع با نزدیک بودن اقدام نظامی علیه عراق، باور عمومی رهبری امارات این است که موضع تندرو‌های ایران قوی‌تر هم خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نقش ابطحی در مذاکرات با اماراتی ها در دولت خاتمی

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: سندی سری از امارات به تاریخ سه شنبه، دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۱ به توضیحاتی درباره ناراحتی حمدان از ابوموسی پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: بسیار نزدیک، اما دور: ناراحتی حمدان از ابوموسی
طبقه بندی: سری
دوشنبه ۱۳:۲۷ دقیقه بیست و هفتم ژانویه ۲۰۰۳
از: امارات
به: وزارت امورخارجه

۱. طبقه بندی شده توسط سفیر مارسل واهبا

۲. حمدان بن زاید ال نهیان، وزیر امورخارجه امارات در دیدار روز ۲۲ ژانویه خود با سفیر برنز درباره مشکلات پیش روی خود در راستای رسیدن به توافق با ایران درباره ابوموسی اشاره کرد که یکی از جزایر سه گانه در اختیار ایران است که هردوی ایران و امارات مدعی آن هستند. برخلاف خوش بینی‌های اولیه که در گفتگو با سفیر در یک ماه پیش بیان شده بود، حمدان اکنون معتقد است که «موقعیت داخلی دشوار» در ایران – یعنی قدرت گرفتن تندرو‌ها در برابر تضعیف اصلاح طلبان – رسیدن به یک توافق را دشوار کرده است. حمدان توضیح داد که امارات با خاتمی و اصلاح طلبان برای حرکت به سمت یک توافق همکاری کرده بود، اما اکنون که تندرو‌ها دست بالا را دارند، ظاهرا این روند متوقف شده است. او انتظار تغییر این شرایط را ندارد. در واقع با نزدیک بودن اقدام نظامی علیه عراق، باور عمومی رهبری امارات این است که موضع تندرو‌های ایران قوی‌تر هم خواهد شد.

۳. نکته: حمدان آشکارا از این عقبگرد ناامید شده است، زیرا به رسیدن به توافق بسیار نزدیک شده بود. او زمان (دو سفر به تهران و ساعت‌ها کار در ابوظبی با فرستاده ایران، محمد ابطحی، رییس پشت پرده کابینه خاتمی که بعد‌ها به سمت معاون رییس جمهور رسید) و حیثیت خود را پای این روند گذاشته بود. ما انتظار داریم که اماراتی‌ها فعلا موضع سختی بگیرند، هرچند آشکار است که ترجیح می‌دادند قبل از رخ دادن هرگونه تغییر ژئواستراتژیک مهم در منطقه، این مشکل دوجانبه خود با ایران را حل می‌کردند. پایان نکته.

۴. برنز این پیام را تایید نکرده است
واهبا

نظرات بینندگان