arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۷۳۴۵
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۵ - ۲۰ آذر ۱۳۹۸

سازمان ملل: طرف سومی در کشتار تظاهرکنندگان عراقی دست دارد

نمایندگی سازمان ملل در عراق در گزارشی پیرامون اعتراضات مردمی و خشونت هایی که توام با این اعتراضات اتفاق افتاده و تعدادی کشته و زخمی به دنبال داشته است گفت که یک طرف سوم در قتل تظاهرکنندگان دست دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان ملل: طرف سومی در کشتار تظاهرکنندگان عراقی دست داردبر اساس گزارش کامل این نهاد بین المللی در عراق که در 9 صفحه تهیه شده و امروز چهارشنبه در اختیار رسانه ها قرار گرفته، آمده است که طرف سومی در قتل عمد و ربودن برخی از تظاهرکنندگان دست دارد.

در این گزارش از «گروه های شبه نظامی»، «طرف سوم»، «تشکل های مسلح»، «گروه های خارج از قانون» و «گروه های فاسد» به عنوان پنج گروه مسلح ناشناس مسوول قتل و ربودن تظاهرکنندگان در عراق نام برده شده است.

نمایندگی سازمان ملل در عراق (یونامی) از بغداد خواسته است که هویت این گروه های مسلح ناشناس را شناسایی و عوامل آن را بازخواست کند.   

در گزارش آمده است که دولت عراق مسوولیت حفاظت از مردم را برعهده دارد و نباید از هیچ تلاشی برای حفاظت از تظاهرکنندگان مسالمت آمیز در برابر خشونت ها دریغ کند.

یونامی همچنین به وجود عناصر تخریبی و آشوبگر در میان تظاهرات مردمی در عراق اعتراف کرده و نوشته است که از هرگونه اعمال قانون علیه تظاهرکنندگانی که ادعا می شود مرتکب جرائم حین تظاهرات شده اند، استقبال می کند.

در این گزارش به طور ویژه اتفاقات  بین 8 نوامبر تا 8 دسامبر (14 آبان تا 17 آذرماه) مورد توجه قرار گرفته و گفته شده است که در این مدت سازمان ملل 170 مورد قتل و دو هزار و 264 مورد زخمی شدن تظاهرکنندگان را رصد کرده است.

گزارش ادامه داده است که عوامل این حوادث گروه های مسلح ناشناسی هستند که بر  ان عنوان های گروه های شبه نظامی، طرف سوم، تشکل های مسلح، گروه های خارج از قانون و گروه های فاسد گذاشته می شود.

یونامی درعین حال، دولت عراق را هم به عدم اجازه دادن به این نمایندگی بین المللی برای تهیه گزارش هایی از بیمارستان ها در خصوص تعداد قربانیان یا سرکشی به بیمارستان ها متهم کرده است.

اعتراضات مردمی عراق در دو مرحله برگزار شد که مرحله اول آن در اول اکتبر (نهم مهرماه) شروع شد و یک هفته به طول انجامید.

مرحله دوم اعتراضات از 25 اکتبر شروع شده و همچنان این اعتراضات در بغداد و دیگر شهرهای جنوب و مرکز عراق ادامه دارد هرچند از شدت و حدت آن در مقایسه با هفته های اولیه کاسته شده است.

در این اعتراضات شماری کشته و مجروج شده اند و هنوز عوامل این قتل ها و تعرض ها، ناشناس هستند که خسارت و زیان های مادی زیادی نیز برای عراق به دنبال داشته است.

نظرات بینندگان