arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۷۴۱۳
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۰۸ - ۲۱ آذر ۱۳۹۸

پیشنهاد ترکان: بن مواد غذایی جایگزین یارانه نقدی شود

به اعتقاد مشاور سابق رییس جمهور، ادامه شیوه پرداخت یارانه نقدی به مردم گره ای از مشکلات اقتصادی اقشار ضعیف باز نمی کند. وی توزیع بن های الکترونیکی مواد غذایی را بهترین راهکار می داند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اکبرترکان با بیان اینکه کاهش مصرف بنزین در نهایت به نفع اقتصاد کشور است، اظهار کرد: ادامه افزایش مصرف بنزین موقعیتی را رقم می زند که در پی آن ناچار به ساخت یک پالایشگاه دیگر خواهیم شد.

به گفته وی، جامعه در خطر فقر غذایی قرار دارد و باید تلاش کرد این مقوله را به بهترین شکل ممکن با پرداخت بن های الکترونیکی مواد غذایی مدیریت کرد.

ترکان با اشاره به اینکه توزیع بسته های حمایتی به صورت بن مواد غذایی یکی از بهترین شیوه های حمایتی از اقشار آسیب پذیر جامعه است، ابراز کرد: این شیوه مسیر گسترش فقر غذایی را کُند و حتی متوقف می کند. فراموش نکنید که اولین آسیب حاصل از فقر نه تنها در ایران بلکه در دیگر نکات دنیا نیز گرسنگی است. این روند باید با بیشترین سرعت ممکن کنترل شود.

وی با تاکید بر اینکه فقر غذایی منجر به گسترش افت تحصیلی، افت سلامت عمومی در جامعه و آسیب های اجتماعی بعدی می شود، خاطرنشان کرد: باید گروه های نیازمند را شناسایی کرد و با شناسایی این گروه ها در پی رفع نیازهای این گروه ها گام برداشت. پاسخ دادن به نیازهای این گروه ها شرایطی را فراهم می کند که خسارت های ناشی از فقر در جامعه کنترل شود.

این کارشناس اقتصادی، سازمان بهزیستی و کمیته امداد را بهترین مراجع در راستای دسترسی به اطلاعات شفاف اعلام و اظهار کرد: کمیته امداد و سازمان بهزیستی در طول سال ها فعالیت خود اطلاعاتی شفاف از گروه های واقعا نیازمند در اختیار دارند و این اطلاعات از کمترین میزان خطا برخوردار است. روشن است افرادی که تحت پوشش سازمان بهزیستی یا کمیته امداد قرار دارند نیاز جدی به بسته های حمایتی غذایی دارند.

به گفته ترکان، پرداخت یارانه های نقدی بی حاصل بوده و باید یارانه ها به صورت بسته های حمایتی پرداخت شود.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی مختلف در بین خانواده ها گفت: این مهم را باید پذیرفت که خانواده ها خلاء های نقدی بسیاری دارند و پرداخت نقدی یارانه نیز در مسیر همین خلاء ها هزینه شده است.

ترکان کاهش ۲۰ میلیون لیتری در مصرف روزانه بنزین را نیز موضوعی مثبت و قابل تامل دانست و افزود: اضافه مصرف بنزین در کشور بسیار جدی و خطرناک است. از همین رو باید راهکارهای مختلف را به کار بست تا مصرف بنزین به طور جدی کاهش پیدا کند.

بنزین از بامداد جمعه ۲۴ آبانماه امسال سهمیه بندی و قیمت آن اصلاح شد. بر این اساس هر لیتر بنزین سهمیه ای برای خودروهای شخصی ۱۵۰۰ تومان، بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان و بنزین سوپر ۳۵۰۰ تومان تعیین شده است. قرار است مابه التفاوت مبلغ بنزین (۳۰ هزار میلیارد تومان در سال) به حساب یارانه حدود ۱۸ میلیون سرپرست خانوار (شامل ۶۰ میلیون نفر) واریز شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان