arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۷۴۸۱
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۶ - ۲۱ آذر ۱۳۹۸

فلاحت پیشه: مجمع در جریان هزینه های رد پالرمو و CFT است / قبل از اعمال فشار به ایران باید تصمیم گرفت

فلاحت پیشه با بیان اینکه مجمع تشخیص در جریان مشکلات و هزینه های رد لوایح مرتبط با FATF است، خاطر نشان کرد: بارها نمایندگان دولت درباره این موضوع صحبت کرده اند و مجمع مشکلاتی را که با رد این لوایح ایجاد می‌شود را می داند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در هفته‌ای که گذشت، سید مصطفی میرسلیم از بررسی لوایح مرتبط با FATF در جلسه غیررسمی مجمع تشخیص مصلحت نظام خبرداد و گفت: نتیجه به دست آمده در مورد لوایح مرتبط با FATF مثبت نبوده و آن را برای دولت و نمایندگان مجلس شرح داده‌ایم و تصمیم‌گیری نهایی را نیز برای آنها مشخص و مطرح کرده‌ایم.

در همین راستا، حسین مظفر دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره مباحث مطرح شده پیرامون جلسه غیررسمی مجمع تشخیص درباره لوایح مرتبط با FATF و مثبت نبودن نتایج آن، گفت: این لوایح بارها درمجمع تشخیص مورد بحث قرار گرفت، ولی فضای عمومی مجمع نظرمساعدی نداشت. مسئولان محترمی که به جلسات مجمع آمده بودند نتوانستند اعضای مجمع را قانع کنند که عضویت ما مزایا یا دستاوردهای خوبی می تواند داشته باشد یا چه مشکلات اقتصادی درصورت نپیوستن به ما تحمیل می شود.

مظفر با بیان اینکه در مجمع رای گیری رسمی درباره این لوایح نشده است،گفت: رسما هم رای گیری نشده است،علتش هم این بود که فرصتی داده شودتا وزارت خارجه و مسئولان دولتی با شورای اروپایی صحبت و رایزنی کنند و بگویند ایران مراحلی را طی کرده است، شما هم بایدگام هایی بردارید تا اگر فضا مثبت شد زمینه رای گیری فراهم شود.

ایرادات شورای نگهبان به CFT به معنی رد آن است

در همین راستا، حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی با اشاره به جلسه غیر رسمی مجمع درباره بررسی لوایح FATF و قوت گرفتن احتمال رد FATF در مجمع، گفت: لوایح مرتبط به پالرمو و سی اف تی منتظر یک تصمیم مصلحتی است. مجمع نیز معتقد است پالرمو یک لایحه تمام شده است و دیگر نباید در مجمع باشد. شورای نگهبان هم از لایحه CFT، ایراداتی گرفته که به معنی رد آن است و در نهایت مجمع تشخیص مصلحت باید یک نظر مصلحتی درباره آن بدهد.

مجلس یازدهم افراطی باشد، درخواست بازگشت لوایح به مجلس را خواهد داد

وی افزود: امیدوارم در مجلس یازدهم یک تفکر افراطی حاکم نباشد تا درخواست بازگشت این لوایح را مجلس بدهند تا شرایط تازه‌ای به وجود بیاید. مجمع هر تصمیمی درباره این لوایح بگیرد، تایید و یا رد کند؛ باید از این تصمیم اطاعت کنیم.

نماینده مردم اسلام آباد غرب با اشاره به نگاه کارشناسی حاکم در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: با توجه به یک سالی که رئیس کمسیون امنیت ملی مجلس بودم و در جلسات مجمع شرکت می کردم، نگاه کارشناسی در این نهاد را قوی تر از نگاه سیاسی می دانم. یکی از دلایلی که هنوز یک بلاتکلیفی درباره سرنوشت این دو لوایح وجود دارد، دلیلش نگاه مصلحتی مجمع است.

فلاحت پیشه درباره احتمال ورود رهبری به موضوع لوایح FATF، گفت: نیاز به ورود رهبر انقلاب نیست. موضوع نیازمند یک تصمیم مصلحتی بوده و در نهایت مجمع تصمیم گیرنده است.

پالرمو قابل اجرا است/ قبل از اعمال فشار علیه ایران باید تصمیم گرفت

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با اشاره به مشخص شدن سرنوشت پالرمو و CFT در دولت دوازدهم تصریح کرد: به سود کشور است تا قبل از آنکه علیه کشور یک اجبار شکل بگیرد، سرنوشت این مصوبات زودتر مشخص شود. پالرمو توسط شورای نگهبان تایید شده است و ایرادی ندارد.

فلاحت پیشه گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایراداتی از بابت مغایرت با سیاست های کلی نظام نسبت به این لایحه وارد دانسته است که باعث رد آن نمی شود. پالرمو می تواند وارد مرحله اجرا شود و CFT مرحله جدی تری را می تواند در مجمع طی کند.

مجمع تشخیص در جریان هزینه های رد پالرمو و CFT است

وی با بیان اینکه مجمع در جریان مشکلات و هزینه های رد آن است، بیان کرد: بارها نمایندگان دولت درباره این موضوع صحبت کرده اند و مجمع مشکلاتی را که با رد این لوایح ایجاد می‌شود را می داند.

فلاحت پیشه در پاسخ به سوالی درباره اختلاف بین دولت و مجمع تشخیص بر سر این لوایح و ایده برخی سیاسیون مبنی بر برگزاری رفراندوم، گفت: جایگاه رفراندوم در قانون اساسی به گونه ای نیست که درباره هر موضوعی همه پرسی برگزار شود.

نظرات بینندگان