arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۷۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۸ - ۲۱ آذر ۱۳۹۸

هوک: یک میلیون بار گفته‌ایم که دنبال تغییر نظام ایران نیستیم

مسئول کارگروه ایران در وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای بار دیگر مدعی شد که واشنگتن به دنبال تغییر نظام سیاسی ایران نیست. هرچند دولت آمریکا همواره از آمادگی برای گفت‌وگوی «بدون قید و شرط» با ایران صحبت می‌کند، اما تأکید دارد که این گفت‌وگوها باید به تحقق شروط ۱۲گانه «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا منتهی شود. توقف کامل برنامه هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای از جمله شروط این فهرست است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«برایان هوک» مسئول کارگروه ایران در وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای که امروز (پنج‌شنبه) منتشر شد، بار دیگر ادعا کرد که واشنگتن به دنبال تغییر نظام در ایران نیست.

هوک که با بخش انگلیسی شبکه «صدای آمریکا» صحبت می‌کرد، در پاسخ به این سؤال که آیا واشنگتن به دنبال «تغییر رژیم در تهران» است، گفت: «برای یکمین میلیون بار، من گفته‌ام که سیاست ایالات متحده، تغییر در رفتار [ایران] است. تغییر رژیم نیست. همه می‌دانند که ما فهرستی از ۱۲ درخواست داریم که اغلب آن‌ها بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند که به اتفاق، با رأی چین و روسیه، تصویب شده‌اند.»

وی افزود: «این‌های پیش از توافق شکست‌خورده هسته‌ای با ایران استانداردهای بین‌المللی بوده‌اند. حالا ما داریم تلاش می‌کنیم تا آن استانداردها را احیا کنیم. اغلب آن‌ها را در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل می‌یابید. این فهرستی غیرواقع‌بینانه نیست. بسیار واقع‌بینانه است.»

هرچند دولت آمریکا همواره از آمادگی برای گفت‌وگوی «بدون قید و شرط» با ایران صحبت می‌کند، اما تأکید دارد که این گفت‌وگوها باید به تحقق شروط ۱۲گانه «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا منتهی شود. توقف کامل برنامه هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای از جمله شروط این فهرست است.

هوک در همین مصاحبه در پاسخ به این سؤال که آیا وضعیتی مشابه ریزش «دیوار برلین» در ایران رخ می‌دهد، ابراز امیدواری می‌کند که ناآرامی‌ها و اعتراضات در ایران به نتیجه برسد.

این مقام ارشد آمریکایی به مبادله اخیر دو زندانی میان ایران و آمریکا هم پرداخته و گفته است که امیدوار است این اقدام مقدمه گفت‌وگوهای بیشتر با ایران باشد. وی مدعی شد که معتقد است در وزارت امور خارجه ایران بسیاری با گفت‌وگو با آمریکا موافق هستند، اما مجوز چنین کاری را ندارند. هوک گفت: «فکر می‌کنم این موضوع در "زوریخ" [محل مبادله زندانیان] روشن شد.»

مسئول کارگروه ایران در وزارت خارجه آمریکا در ادامه در واکنش به پیشنهاد «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برای انجام «مبادله جامع زندانیان»، گفته است که ترجیح می‌دهد که گفت‌وگوها در این رابطه «در سکوت» و به دور از دید رسانه‌ها انجام شود. وی ادعا کرد که پیش از این هم ایران در برابر رسانه‌ها پیشنهادات مشابهی مطرح کرده، اما نهایتا مشخص شده که این پیشنهاد واقعی نیست.

وی گفت: «بنابراین، فکر نمی‌کنیم هرگونه صحبت عمومی درباره زندانی‌ها، مفید باشد. داریم تلاش می‌کنیم این کار را از طریق دیپلماسی در سکوت انجام داده و آمریکایی‌ها را به خانه بازگردانیم. اما در پاسخ به ایرانی‌ها، این یک گام نخست خوب بود. من از طریق سوئیس اقدام می‌کنم، سوئیسی‌ها فوق‌العاده بودند... این یک گام نخست خوب بود و امیدوارم که این به چیزهای بهتر و بزرگتر منجر شود.»

روز شنبه ایران و آمریکا برای اولین بار از زمان حضور «دونالد ترامپ» در کاخ سفید، دو تبعه زندانی یکدیگر را با هم مبادله کردند. در جریان این اقدام، دکتر «مسعود سلیمانی» پژوهشگر سلول‌های بنیادی که در آمریکا به نقض تحریم متهم شده بود، آزاد شد و از طریق سوئیس به تهران بازگشت. در مقابل، جمهوری اسلامی ایران هم «ژیو وانگ» تبعه آمریکایی را که به جرم جاسوسی برای آمریکا در ایران در زندان بود را آزاد کرد.

هوک با وجود این اظهارات، امروز در نشستی در اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا بار دیگر از فشارهای اقتصادی به مردم ایران حمایت کرد و گفت وضع نامناسب اقتصاد ایران نشانگر موفق بودن راهبرد «فشار حداکثری» است. او همچنین بار دیگر از ناآرامی‌های اخیر در ایران حمایت کرد و گفت این ناآرامی‌ها نشان داد مسیری که واشنگتن در پیش گرفته، مسیری صحیح است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان