arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۷۵۱۱
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۱ - ۲۱ آذر ۱۳۹۸

واشنگتن‌پست: آمریکا در ایجاد فساد در افغانستان نقش داشته است

اسناد یک روزنامه آمریکایی از نقش دولت این کشور در ایجاد فساد در افغانستان پرده برداشته است. چهره‌های کلیدی دخیل در جنگ افغانستان در مصاحبه با واشنگتن‌پست می‌گویند واشنگتن به روی خطرناک‌ترین اقدامات مجرمان شامل جنایتکاران، قاچاقچی‌های مواد مخدر و پیمانکاران دفاعی به این دلیل که متحدان ایالات متحده بوده‌اند چشم بسته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه واشنگتن‌پست در ادامه افشاگری خود درباره دروغگویی دولت‌های متوالی آمریکا درباره روند جنگ در افغانستان شواهدی از نقش واشنگتن در گسترش فساد در این کشور منتشر کرده است.

واشنگتن‌پست ادعا کرده «حامد کرزی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان سال‌ها پیش اعتراف کرده بود که سیا برای چندین سال جعبه‌های حاوی پول نقد تحویل دفتر او داده بود. کرزی با گفتن اینکه این موضوع «مسئله‌ای غیرمعمول نیست» از این روند دفاع می‌کرد.

در حالی که در نطق‌های علنی، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا و نمایندگان کنگره این کشور وعده مبارزه با فساد و پاسخگو کردن مسئولان آلوده به فساد در افغانستان را می‌دادند، آن‌طور که اسناد محرمانه واشنگتن‌پست نشان می‌دهد مقام‌های آمریکایی از این وعده عقب‌نشینی کرده و اجازه دادند اختلاس و فسادها بیش از هر زمان دیگر در جامعه افغانستان تثبیت شوند.

چهره‌های کلیدی دخیل در جنگ افغانستان در مصاحبه با واشنگتن‌پست می‌گویند واشنگتن به روی خطرناک‌ترین اقدامات مجرمان شامل جنایتکاران، قاچاقچی‌های مواد مخدر و پیمانکاران دفاعی به این دلیل که متحدان ایالات متحده بوده‌اند چشم بسته‌اند.

منابع مورد استناد واشنگتن‌پست به علاوه می‌گویند واشنگتن در ایجاد واقعیتی ناخوشایندتر هم نقش داشته و آن اینکه با توزیع مقادیر هنگفتی پول بدون انجام نظارت‌های مکفی در دامن زدن به فساد در افغانستان نقش داشته است.

به نوشته واشنگتن‌پست، میزان فساد، نتیجه ناخواسته غرق کردن افغانستان جنگ‌زده در کمک‌ها و قراردادهای دفاعی‌ بوده که میزان آن فراتر از آن بوده که این کشور توان جذبش را داشته است.

منابع آگاه می‌گویند میزان این کمک‌ها از محل پول مالیات‌دهندگان آمریکایی به قدری زیاد بوده که فرصت‌های نامحدودی برای رشوه و اختلاس ایجاد کرده است.

«بارنت رابین»، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: «مفروضه بنیادین این بود که فساد مسئله‌‌ای مربوط به افغانستان است و راه حل آن در دست ما است.»

وی اضافه کرد: «اما فساد جزء تفکیک‌ناپذیر پول است و طرفی که پول در اختیار داشت ما بودیم.»

مصاحبه‌های واشنگتن‌پست با منابع مطلع نشان می‌دهد سیا برای خرید وفاداری و اطلاعات، اقدام به توزیع پول نقد در میان جنگ‌سالاران، نماینده‌های مجلس و حتی رهبران مذهبی کرده است.

ارتش آمریکا و سایر سازمان‌های این کشور هم با توزیع پول یا قراردادها در میان گروه‌های میانجی‌گر قدرت در ایجاد فساد در این کشور نقش داشته‌اند.

یک دیپلمات ارشد آمریکایی گفت: «ما با بازیگرانی نادرست شراکت کردیم. آمریکا هنوز هم بعد از این همه سال، شانه به شانه همین آدم‌ها ایستاده است.»

منبع: فارس
نظرات بینندگان