arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۷۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۹ - ۲۲ آذر ۱۳۹۸

رای گیری درباره روند استیضاح ترامپ به جمعه موکول شد

کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا پس از ۲ روز نشست طولانی، رای‌گیری درباره تایید ۲ اتهام مطرح در مفاد استیضاح دونالد ترامپ را به روز جمعه موکول کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

موافقان و مخالفان "سوء استفاده از قدرت" و "کارشکنی در کار کنگره" که ۲ اتهام اصلی مطرح شده در مفاد استیضاح چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا است، روز پنج شنبه در کمیته قضایی مجلس نمایندگان، بیش از ۱۴ ساعت به بحث و جدل پرداختند.

جمهوریخواهان تلاش کردند با ارائه اصلاحیه‌هایی، متن اصلی استیضاح را تغییر دهند که هیچ یک از این اصلاحات با توجه به اکثریت دموکرات‌ها نتوانست بیش از ۱۷ رای کسب کند.

این در حالی است که دموکرات‌ها با ۲۳ رای به تمام این اصلاحات رای منفی دادند و به این ترتیب هرگونه تلاش حزب رقیب را ناکام گذاشتند.

دموکرات‌ها با استناد به نظرات شاهدان متعددی که در کمیته اطلاعات و کمیته قضایی حضور یافتند، تماس تلفنی ترامپ با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری آمریکا و گروکشی کمک‌های نظامی مصوب کنگره در ازای انجام تحقیقات درباره هانتر بایدن را مصداق سوء استفاده از قدرت و همچنین کشاندن یک کشور خارجی به انتخابات داخلی آمریکا دانستند.

در مقابل جمهوریخواهان کوشیدند این اتهامات را کم رنگ جلوه دهند و بگویند برخلاف آنچه که قانون اساسی برای استیضاح مطرح کرده است، همچون رشوه، خیانت و جنحه، تلاش دموکرات‌ها نمی تواند عاملی برای استیضاح ترامپ محسوب شود.

جمهوریخواهان با وجود آنکه می دانستند در این مرحله شانسی برای غلبه بر رقیب ندارند، اما تمام اصلاحات را به رای گیری کشاندند و تاکید کردند که رای‌گیری با نام انجام شود.

دموکرات‌ها اقدام ترامپ در ماجرای اوکراین گیت را برای منافع شخصی تعبیر کردند و گفتند که هیچ کسی نباید بالاتر از قانون باشد و اقدام ترامپ، تهدید دموکراسی ایالات متحده بوده است اما جمهوریخواهان این اتهامات را با این ادعا که ترامپ به دنبال مبارزه با فساد بوده است، رد کردند.

درباره کارشکنی در کار کنگره هم دموکرات‌ها ترامپ را متهم کردند که اجازه نداده است اسناد و شاهدان برای بررسی و ادای شهادت به کنگره بیایند و حتی به احضاریه‌ها هم توجه نشده است اما جمهوریخواهان، کارشکنی را متوجه دموکرات‌ها دانستند که نمی‌گذارند رئیس جمهوری به فعالیت اصلی خود بپردازد و وقت قانون‌گذاری کنگره را هم تلف کرده‌اند.

با این وجود، نشست کمیته قضایی در ساعت ۲۳.۲۰ پنج شنبه شب به وقت محلی، بدون دستیابی به نتیجه‌ای پایان یافت و جرد ندلر رئیس کمیته اعلام کرد، ادامه نشست به روز جمعه موکول می شود تا درباره اتهامات مطرح شده، رای‌گیری نهایی انجام و پرونده به صحن مجلس فرستاده شود.

این موضوع البته با اعتراض نماینده ارشد جمهوریخواهان در کمیته قضایی مواجه شد که چرا بدون مشورت و هماهنگی با اعضای کمیته این تصمیم گرفته شده است و این نوع عملکرد دموکرات‌ها را دیکتاتوری توصیف کردند.

انتظار می‌رود این پرونده در کمیته قضایی تصویب و در صحن مجلس نمایندگان هم با توجه به اکثریت دموکرات‌ها مورد تایید قرار گیرد و برای انجام مراحل بعدی به سنا ارسال شود.

سنای آمریکا هم باید محکمه‌ای برای رسیدگی به این اتهامات برگزار کند و نسبت به برکناری یا بقای ترامپ تصمیم‌گیری کند.

پیش بینی می شود با توجه به اینکه جمهوریخواهان در مرحله حساسی قرار گرفته اند که حذف ترامپ می تواند به معنای باخت آنها در رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰ باشد، متحدتر از گذشته از عملکرد رئیس جمهوری فعلی آمریکا دفاع می کنند و به استیضاح ترامپ رای منفی خواهند داد.

موافقت با استیضاح رئیس جمهوری در سنای آمریکا به دو-سوم آرا نیاز دارد که به منزله لزوم همراهی حداقل ۲۰ سناتور جمهوریخواه با روند استیضاح است. موضوعی که دموکرات‌ها هم می‌دانند به آن دست نخواهند یافت.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان