arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۷۷۱۰
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۱ - ۲۳ آذر ۱۳۹۸

وزیر دفاع آمریکا: با کردها درباره جنگ با داعش توافق کردیم نه تشکیل «کشور»

وزیر دفاع آمریکا گفت، ایالات متحده هرگز به کردهای سوریه تعهدی درباره تشکیل "کشور کردها"در سوریه را نداده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر دفاع آمریکا گفت، ایالات متحده هرگز به کردهای سوریه تعهدی درباره تشکیل "کشور کردها"در سوریه را نداده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفت: به هیچ وجه ما به کردها چنین حرفی را نزدیم که به آنها برای ایجاد یک "کشور کردی" در سوریه کمک می‌کنیم یا از جانب آنها با ترکیه که متحد دیرینه ماست، می‌جنگیم.

وی ادامه داد: ما ملزم هستیم که با کردهای سوریه برای مقابله با داعش در این کشور همکاری کنیم. ما به تعهدات خود عمل می کنیم و تعهدات و توافقات ما با کردها این است که در کنار هم در سوریه با داعش مبارزه کنیم. اما هرگز و به هیچ وجه به آنها نگفته‌ایم که به آنها در تشکیل "کشور کرد" در سوریه کمک می‌کنیم.

شش نوامبر سال جاری میلادی، نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کردند که همکاری با ائتلاف بین المللی در سوریه تحت امر آمریکا را از سر می گیرند.

در اکتبر آمریکا تصمیم گرفت تا نیروهایش را از شمال شرق سوریه خارج کند و پس از آن، ترکیه عملیات نظامی خود را علیه نیروهای کرد آغاز کرد.

در پایان نوامبر، جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه اعلام کرد، ارتش آمریکا به حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه در حفظ ذخایر نفتی از دست داعش به این کشور ادامه می دهد.

وزیر دفاع آمریکا همچنین برخی کشورهای اروپایی عضو ناتو را "انگل" توصیف و تاکید کرد که ناتو نمی‌تواند بیش از این هزینه‌های کشورهای "انگل" را تامین کند.

وی از اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره افزایش هزینه‌های نظامی ناتو دفاع کرده و مدعی شد: بیشتر کشورهای جهان آمریکا را بهترین شریک برای امنیت جهانی می‌دانند و این فقط به خاطر برتری قدرت نظامی و تحهیزات ما نیست بلکه به خاطر ارزش‌هایی است که ما از آن دفاع می‌کنیم.

اسپر ادامه داد: ما سال‌های طولانی از شرکای اروپایی‌مان خواسته‌ایم که سهمشان را در هزینه‌های دفاعی ناتو افزایش دهند اما پاسخی دریافت نکردیم . به نظر من این خواسته زیادی نیست و همه کشورها باید در هزینه‌های دفاعی مشارکت کنند و نمی‌شود این میان یک سری کشورها انگل باشند و ما همه هزینه‌ها را متحمل شویم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان